«Χώρο» για δυο FSRU, αυτό της Αλεξανδρούπολης (που υλοποιεί η Gastrade και αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία στις αρχές του 2024) και το Διώρυγα GAS της Motor Oil στους Αγίους Θεοδώρους Κορινθίας φαίνεται προβλέπει το προσχέδιο του ΕΣΕΚ, το οποίο παράλληλα θέτει προϋποθέσεις για τις επενδύσεις επέκτασης των υποδομών φυσικού αερίου τα επόμενα χρόνια. Κάτι που θα πρέπει προφανώς να ληφθεί υπόψη κατά την χάραξη των προγραμμάτων ανάπτυξης τόσο του ΔΕΣΦΑ όσο και της ΔΕΠΑ Υποδομών.
Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στο κείμενο, «Η ζήτηση φυσικού αερίου κορυφώθηκε στην Ελλάδα το 2021 (6,08 bcm) και έκτοτε παρουσιάζει πτωτική τάση: 4,88 bcm το 2022 (-19,7%), ενώ το πρώτο 5μηνο 2023 η εγχώρια ζήτηση έπεσε -24,7% έναντι του ίδιου διαστήματος του 2022 και το 76,5% της μείωσης αυτής οφείλεται στον τομέα της ηλεκτροπαραγωγής: Η ηλεκτροπαραγωγή απορροφούσε το 70% περί-που της ετήσιας κατανάλωσης φυσικού αερίου στην Ελλάδα το 2021 και το ποσοστό αυτό έπεσε στο 60% το πρώτο 5μηνο 2023. Σύμφωνα με το σχέδιο του παρόντος ΕΣΕΚ, η κατανάλωση φυσικού αερίου στην Ελλάδα θα πέσει στις 36,9 Tεραβατώρες/έτος (ή 3,2 bcm/έτος ) μέχρι το 2030 (με τη σχετική πρόβλεψη να έχει αναθεωρηθεί ελαφρά ανοδικά σε σχέση με τους πρώτους υπολογισμούς που έκαναν λόγο για 35,3 Τεραβατώρες/έτος στο τέλος της δεκαετίας έναντι 69,9 Τεραβατώρες/έτος το 2021) και στις 7,8 Tεραβατώρες/έτος (ή 0,7 bcm/έτος) μέχρι το 2050 (….)
Προκειμένου να μην υπάρξει συνεχής άνοδος των τιμολογίων χρήσης των υφιστάμενων Συστημάτων Μεταφοράς και Διανομής φυσικού αερίου λόγω αναπόσβεστων επενδύσεων και συγχρόνως μείωσης των διακινούμενων όγκων, προωθούνται μόνο οι απολύτως απαραίτητες επενδύσεις επέκτασης των υποδομών φυσικού αερίου, οι οποίες θα χρειασθούν κατά τη διάρκεια της ενεργειακής μετάβασης, συμπεριλαμβανομένων αυτών για τη διαφοροποίηση των πηγών προμήθειας και διασφάλιση της ασφάλειας εφοδιασμού σε περιφερειακό επίπεδο.
Τα FSRU
Στο πλαίσιο αυτό:
-Από τις αρχές 2024 αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία ο νέος σταθμός FSRU στην Αλεξανδρούπολη, ο οποίος ευρίσκεται υπό κατασκευή, ενώ αναμένεται η Τελική Επενδυτική Απόφαση για ένα ακόμα σταθμό FSRU στους Αγίους Θεοδώρους Κορινθίας, κοντά στον υφιστάμενο σταθμό LNG της Ρεβυθούσας, με εκτιμώμενη ολοκλήρωση μέχρι το τέλος 2025.
Σύμφωνα με το κείμενο, τα δυο αυτά FSRU, σε συνδυασμό με τους νέους σταθμούς συμπίεσης που ευρίσκονται υπό κατασκευή και τον σχεδιαζόμενο διπλασιασμό του Συστήματος Μεταφοράς σε μήκος 100 km, θα διασφαλίσουν ταυτόχρονα:
- την πλήρη ανεξαρτησία της Ελλάδος από το Ρωσικό αέριο
- Την ασφαλή τροφοδοσία της χώρας σε περιπτώσεις διαταραχής των ροών του αερίου μέσω αγωγών
- Τη διαμετακόμιση LNG σε άλλες χώρες της Βαλκανικής (ή/και βορειότερα) και κατ’ επέκταση τη συνεισφορά της Ελλάδος στην περιφερειακή ασφάλεια τροφοδοσίας και ανεξαρτησία από τις ρωσικές προμήθειες φυσικού αερίου
Η σαφής αναφορά που γίνεται μόνο στα δυο πιο ώριμα FSRU και η εκτίμηση ότι οι εν λόγω υποδομές, σε συνδυασμό με επιλεγμένα έργα που περιλαμβάνονται στο Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ επαρκούν για να επιτευχθούν οι στόχοι της ασφάλειας εφοδιασμού, της απεξάρτησης από τη Ρωσία και της ανάδειξης της χώρας σε ενεργειακό κόμβο στην περιοχή των Βαλκανίων δημιουργεί εύλογα ερωτηματικά για τα σχέδια που υπάρχουν για τρία ακόμη FSRU, το δεύτερο FSRU της Gastrade στην περιοχή της Θράκης (που είχε εξαρχής καθαρά εξαγωγικό προσανατολισμό), το FSRU της Elpedison στη Θεσσαλονίκη (που «κουμπώνει» με τα σχέδια και για μονάδα ηλεκτροπαραγωγής στην περιοχή) και το FSRU Αργώ της Mediterranean Gas στο Βόλο που έχει θέματα χωροθέτησης.
Κόφτης στην Italgas
Το ΕΣΕΚ όμως βάζει «κόφτες» και στα νέα δίκτυα διανομής φυσικού αερίου, σημειώνοντας ότι η εισαγωγή του καυσίμου σε νέες απομακρυσμένες περιοχές (στις οποίες δηλαδή δεν έχει ήδη ανατεθεί η κατασκευή δικτύων διανομής δυνάμει εγκεκριμένων ήδη Προγραμμάτων Ανάπτυξης, ούτε μπορούν αυτές να τροφοδοτηθούν με λελογισμένη επέκταση υφισταμένων δικτύων φυσικού αερίου), πραγματοποιείται στο βαθμό που περιλαμβάνει σημαντικό ποσοστό ανανεώσιμων αερίων στο μίγμα του αερίου καυσίμου που θα διατίθεται. Μπαίνει δηλαδή ως προϋπόθεση όχι μόνο τα νέα δίκτυα να μπορούν να υποδεχθούν υδρογόνο και βιομεθάνιο, αλλά το ποσοστό των ανανεώσιμων αερίων στο μίγμα να είναι «σημαντικό»…