Μενού Ροή
Το Αζερμπαϊτζάν και η Τουρκία ξεκινούν την κατασκευή του αγωγού φυσικού αερίου προς το Nakchivan

Το Αζερμπαϊτζάν και η Τουρκία ξεκινούν την κατασκευή του από καιρό προγραμματισμένου αγωγού φυσικού αερίου που συνδέει το δίκτυο φυσικού αερίου της Τουρκίας με τον θύλακας Ναχτσιβάν του Αζερμπαϊτζάν  στα σύνορα με την Αρμενία.

Η κατασκευή ξεκίνησε επίσημα σε μια τελετή στο Ναχτσιβάν στις 25 Σεπτεμβρίου, στην οποία συμμετείχαν ο Πρόεδρος του Αζερμπαϊτζάν Ιλχάμ Αλίεφ και ο Τούρκος Πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, όπου υπογράφηκαν συμφωνίες για την ενέργεια, τις μεταφορές και τη δημόσια στέγαση.

Ο νέος αγωγός, ο οποίος κατασκευάζεται στο πλαίσιο μνημονίου κατανόησης που υπογράφηκε μεταξύ Αζερμπαϊτζάν και Τουρκίας τον Δεκέμβριο του 2020, και αναμένεται να ολοκληρωθεί έως τα τέλη του 2024, θα διατρέχει 80 χιλιόμετρα εντός της Τουρκίας μεταξύ του κύριου αγωγού διέλευσης της Τουρκίας στο Ιγκντίρ μέχρι τα σύνορα και στη συνέχεια για άλλα 17,5 χλμ μέσα στο Ναχτσιβάν.

Παρακάμπτει το Ιράν

Μόλις ολοκληρωθεί, η γραμμή θα επιτρέψει στο Αζερμπαϊτζάν να προμηθεύει το Ναχτσιβάν με το δικό του φυσικό αέριο που παραδίδεται μέσω Τουρκίας, τερματίζοντας την εξάρτηση του θύλακα από το ιρανικό αέριο που εισάγεται απευθείας μέσω ενός ξεχωριστού αγωγού από το Ιράν.

Η ετήσια ζήτηση φυσικού αερίου του Ναχτσιβάν αναφέρεται ότι είναι περίπου 500 εκατομμύρια κυβικά μέτρα ετησίως  με τον επίσημο ιστότοπο του Προέδρου Αλίεφ να αναφέρει ότι ο αγωγός που θα τοποθετηθεί θα έχει χωρητικότητα περίπου 2 εκατομμύρια κυβικά μέτρα την ημέρα ή περίπου  730 εκατομμύρια κυβικά μέτρα ετησίως υπερδιπλασιαστεί». 

Αυτή η τελική χωρητικότητα περίπου 1,5 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων ετησίως φαίνεται να επιβεβαιώνεται από έγγραφα που σχετίζονται με τον διαγωνισμό κατασκευής για το τουρκικό τμήμα της γραμμής που καθορίζουν έναν αγωγό με διάμετρο 16 ιντσών.

Αν ναι, προς το παρόν τουλάχιστον θα σταματήσει η εικασία ότι το Μπακού ενδιαφέρεται να εγκαταστήσει έναν μεγάλο αγωγό εξαγωγής φυσικού αερίου μέσω του προτεινόμενου "διαδρόμου Zangezur"  που θα ένωνε το ηπειρωτικό Αζερμπαϊτζάν με το Ναχτσιβάν μέσω της Αρμενίας. 

Μιλώντας τον Μάρτιο, ο υπουργός Ενέργειας του Αζερμπαϊτζάν πρότεινε  ότι ο διάδρομος Zangezur θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί τόσο ως μεταφορικός όσο και ως ενεργειακός διάδρομος μεταξύ Αζερμπαϊτζάν και Ευρώπης, αλλά δεν διευκρίνισε περαιτέρω εάν αυτό θα περιλαμβάνει εξαγωγές φυσικού αερίου.

Πότε γεννήθηκε η ιδέα

Η κατάσταση του ίδιου του διαδρόμου είναι εξίσου ασαφής. Η ιδέα γεννήθηκε από τη συμφωνία κατάπαυσης του πυρός με τη μεσολάβηση της Ρωσίας που τερμάτισε τον Δεύτερο Πόλεμο του Καραμπάχ το 2020. Το ένατο σημείο της κατάπαυσης του πυρός όριζε ότι η Αρμενία «θα εγγυηθεί την ασφάλεια των συγκοινωνιακών συνδέσεων» προς το Ναχτσιβάν «προκειμένου να διευθετηθεί η ανεμπόδιστη κυκλοφορία προσώπων, οχημάτων και φορτίων και προς τις δύο κατευθύνσεις». Οι Ρώσοι συνοριοφύλακες θα ήταν υπεύθυνοι για την «επίβλεψη» της διαδρομής.

Αλλά το Μπακού και το Ερεβάν εξακολουθούν να διαφωνούν τόσο για το τι σημαίνει αυτό - μια απλή αποκατάσταση των συγκοινωνιακών συνδέσεων ή ένας πλήρης διάδρομος μέσω του αρμενικού εδάφους που είναι πέρα από την αρμενική κυριαρχία.

Τούτου λεχθέντος, ένας μεγάλος αγωγός φυσικού αερίου που συνδέει το Αζερμπαϊτζάν με την Τουρκία μέσω της Αρμενίας -όσο πολιτικά απίθανος κι αν φαίνεται τώρα- θα μπορούσε να ωφελήσει το Ερεβάν καθώς και το Μπακού.

Εκτός από την παροχή μιας νέας διαδρομής για τη διέλευση φυσικού αερίου από το Αζερμπαϊτζάν ή άλλου Κασπίου Αερίου προς την Τουρκία και προς την Ευρώπη, θα μπορούσε επίσης να παράσχει στην Αρμενία με νέες πηγές φυσικού αερίου ως ανταγωνισμό για τη ρωσική Gazprom, η οποία επί του παρόντος απολαμβάνει τον μονοπωλιακό έλεγχο των εισαγωγών φυσικού αερίου της Αρμενίας τόσο από τη Ρωσία όσο και από το Ιράν.

Διαμετακόμιση και εμπορική δυνατότητα

Είτε ο αγωγός Τουρκίας-Ναχτσιβάν επεκτείνεται περαιτέρω μέσω ενός διαδρόμου προς το Αζερμπαϊτζάν, ο μέτριος υπό κατασκευή αγωγός προσφέρει ήδη κάποιες δυνατότητες για περιφερειακό εμπόριο φυσικού αερίου που θα μπορούσε ενδεχομένως να επεκτείνει τις εξαγωγές φυσικού αερίου μέσω της Τουρκίας προς την Ευρώπη.

Αν και φαινομενικά έχουν σχεδιαστεί για την παροχή φυσικού αερίου από το Αζερμπαϊτζάν στο Ναχτσιβάν αντί του ιρανικού φυσικού αερίου που χρησιμοποιεί σήμερα ο θύλακας, οι αγωγοί μπορούν να κατασκευαστούν για να λειτουργούν προς δύο κατευθύνσεις.

Ο αγωγός θα μπορούσε επίσης απλώς να προσφέρει την προμήθεια φυσικού αερίου από το Αζερμπαϊτζάν ως ανταγωνισμό για το ιρανικό αέριο, ενθαρρύνοντας την Τεχεράνη να ρίξει τις τιμές της σε αντάλλαγμα να της επιτραπεί να διαμετακομίσει το φυσικό της αέριο μέσω του Ναχτσιβάν προς την Τουρκία.

Εάν η ζήτηση φυσικού αερίου του Ναχτσιβάν παραμείνει αμετάβλητη στα 500 εκατομμύρια κυβικά μέτρα περίπου ετησίως και ο αγωγός Τουρκίας-Ναχτσιβάν επεκταθεί στην πλήρη χωρητικότητά του περίπου 1,5 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων ετησίως, αυτό θα προσφέρει δυναμικότητα περίπου 1 δισεκατομμυρίου κυβικών μέτρων ετησίως για τη διέλευση ιρανικού φυσικού αερίου στην Τουρκία. 

Η Τουρκία εισάγει ήδη ιρανικό αέριο στο πλαίσιο μακροπρόθεσμης σύμβασης, αλλά επιθυμεί να βρει νέες πηγές φυσικού αερίου προς εμπορία στον προγραμματισμένο κόμβο εμπορίου φυσικού αερίου της Άγκυρας στη βορειοδυτική Τουρκία, τόσο για πώληση στην τουρκική αγορά όσο και για διαμετακόμιση μέσω του υπάρχοντος δικτύου διαμετακόμισης της Τουρκίας προς την Ευρώπη .

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας