Η Αντιπροσωπεία του ΤΕΕ Μαγνησίας με αφορμή την κατάθεση της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων και τη γνωμοδότηση που πρέπει να καταθέσει το τοπικό τμήμα αναφορικά με τη νέα χωροθέτηση της εγκατάστασης σταθμού FSRU (LNG) στον Παγασητικό κόλπο και ειδικότερα στην περιοχή της Κριθαριάς, συζήτησε το θέμα σε δύο συνεδριάσεις της (9 και 21 Νοεμβρίου 2023) και εξέδωσε την παρακάτω ανακοίνωση:
«Σχετικά με την ΜΠΕ για το σημείο χωροθέτησης της εγκατάστασης σταθμού LNG στον Παγασητικό κόλπο το οποίο αναφέρεται εντός της οικιστικής ζώνης και σε απόσταση αναπνοής από την πόλη του Βόλου, έχουμε να παρατηρήσουμε τα παρακάτω:
Οι οικισμοί που βρίσκονται ουσιαστικά πάνω στο σημείο χωροθέτησης του FSRU, αλλά και ολόκληρη η Μαγνησία, όχι μόνο θα επηρεαστούν και θα υποβαθμιστούν βάναυσα από το σταθμό, αλλά θα κινδυνεύουν ανά πάσα στιγμή από κάποιο πιθανό ατύχημα, διαρροή αερίου ή έκρηξη που μπορεί να συμβεί και που δεν μπορεί να αποκλεισθεί –όπως αποδεικνύει η διεθνής βιβλιογραφία και ειδησεογραφία- ακόμη και αν ο σταθμός συμμορφώνεται πλήρως με τις περιβαλλοντικές μελέτες και όρους ασφαλείας, γεγονός που αποδεικνύεται άλλωστε και από πολύ πρόσφατα ατυχήματα που έχουν συμβεί ακόμη και σε χώρες πολύ προηγμένες τεχνολογικά.
Ο Παγασητικός κόλπος αποτελεί μια άκρως σεισμογενή περιοχή, καθώς εντός του βρίσκεται το ενεργό ρήγμα Αλμυρού – Νέας Αγχιάλου, και έχει δώσει σεισμούς στην περιοχή. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι πρόκειται για το ρήγμα που είχε δώσει το σεισμό της 9ης Ιουλίου 1980 με μέγεθος 6,5 ρίχτερ. Σύμφωνα δε με τη διεθνή βιβλιογραφία, δεν επιτρέπεται η κατασκευή και λειτουργία σταθμών FSRU (LNG) σε σεισμογενείς ζώνες, καθώς ο κίνδυνος ατυχήματος πολλαπλασιάζεται εκθετικά.
Σύμφωνα με τη διεθνή βιβλιογραφία και πρακτική, οι σταθμοί FSRU (LNG) κατασκευάζονται και λειτουργούν σε ανοιχτές θάλασσες και ασφαλώς μακριά από κατοικημένες περιοχές. Ο Παγασητικός είναι ένας κλειστός και αβαθής κόλπος με βάθος που δεν ξεπερνά τα 110 μ. και άνοιγμα προς το Αιγαίο πέλαγος μόλις 4 χλμ., με μικρή ανανέωση των νερών του, ο δε σχεδιαζόμενος σταθμός θα απέχει 65 μ. από την ακτή και ούτε ένα χιλιόμετρο από κατοικημένες περιοχές.
Σύμφωνα με την ΜΠΕ στην περίπτωση κάποιας διαρροής αερίου ή ψυκτικού υλικού που χρησιμοποιείται σε εκατοντάδες τόνους προκειμένου το φυσικό αέριο να διατηρείται στις πλωτές αποθήκες σε υγρή μορφή υπό θερμοκρασία -162 ○C, και η χρήση θαλασσινού νερού για την ανύψωση της θερμοκρασίας των δεξαμενών θα μεταβάλλει σημειακά την θερμοκρασία του θαλασσινού νερού κατά 7-9 βαθμούς ○C, άκρως επικίνδυνο για το θαλάσσιο οικοσύστημα με ανυπολόγιστες συνέπειες για όλες τις δραστηριότητες που σχετίζονται με την περιοχή (αναψυχή, τουρισμός, αλιεία, καταδύσεις κ.α.)
Η κυκλοφορία πλοίων που μεταφέρουν LNG μπορεί να οδηγήσει σε αυξημένη ναυτική κίνηση, με τυχόν επιπτώσεις στην κυκλοφορία και την ασφάλεια. Η λειτουργία και μόνο του σταθμού και η είσοδος στον Παγασητικό των LNG carriers (μήκους περί τα 350 μ.) που θα τροφοδοτούν την πλωτή αποθήκη, αλλά και τα 50 τάνκερ ετησίως που περιγράφει η ΜΠΕ θα επιβαρύνουν βάναυσα το υδάτινο οικοσύστημά του, με σοβαρές επιπτώσεις στην ναυσιπλοΐα και τις τουριστικές δραστηριότητες των παρακείμενων περιοχών.
Παράλληλα θα προκληθούν καταστροφικές συνέπειες για την αλιεία, που αποτελεί μια βασική πλουτοπαραγωγική δραστηριότητα της Μαγνησίας και προσπαθεί να ορθοποδήσει από την οικονομική κρίση κατά την οποία οι επαγγελματίες αλιείς μειώθηκαν σημαντικά από τα 900 άτομα στα 600 περίπου, σύμφωνα με στοιχεία του Συλλόγου Αλιέων Βόλου, που έχουν δημοσιευθεί και στον τοπικό τύπο.
Η ατμόσφαιρα θα επιβαρυνθεί περαιτέρω λόγω της καθημερινής έκλυσης μεγάλων ποσοτήτων άνθρακα και μεθανίου. Συνεπώς θέλουν να εγκαταστήσουν έναν επιπλέον παράγοντα ρύπανσης, καθώς είναι γνωστό ότι η παραγωγή και μεταφορά του LNG προκαλεί έως και δεκαπλάσιες εκπομπές άνθρακα σε σύγκριση με το αέριο αγωγού!
Για την κατασκευή του τερματικού σταθμού FSRU (LNG) η τοπική κοινωνία δεν έχει ενημερωθεί επαρκώς για τους κινδύνους και τις επιπτώσεις του.
Συμπερασματικά το ΤΕΕ Μαγνησίας, έχει ήδη τοποθετηθεί αρνητικά από τις 25 Απριλίου 2023 με απόφαση της Αντιπροσωπείας και μετά τη δημοσιοποίηση της ΜΠΕ επικαιροποιούμετην κάθετη αντίθεσή μας, απέναντι σε οποιαδήποτε πρόταση χωροθέτησης τερματικού σταθμού FSRU (LNG) στον Παγασητικό Κόλπο.