Στα μέσα Ιουνίου προσδιορίζεται τώρα η έναρξη της εμπορικής λειτουργίας του FSRU Αλεξανδρούπολης, όπως φέρεται να δήλωσε ο Κώστας Σιφναίος, Εκτελεστικός Διευθυντής της Gastrade που διαχειρίζεται την υποδομή, κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης του ΔΕΣΦΑ για τον Κάθετο Διάδρομο που έλαβε χώρα την περασμένη εβδομάδα στην Αθήνα, σύμφωνα με το πρακτορείο Montel.
Το FSRU επρόκειτο αρχικά να ξεκινήσει να λειτουργεί στα τέλη Απριλίου, όμως κατά τη φάση της δοκιμαστικής λειτουργίας εντοπίστηκαν τεχνικά θέματα που έχρηζαν επίλυσης και κατέστησαν αναγκαία την επανεξέταση του χρονοδιαγράμματος.
«Διενεργούμε ακόμα ένα σετ ελέγχων που αναμένουμε να ολοκληρωθούν τις επόμενες 2-3 εβδομάδες, προς τις 10 Ιουνίου. Εάν όλα εξελιχθούν κατ’ ευχήν, θα μπορούμε να ξεκινήσουμε την κανονική λειτουργία λίγες ημέρες αργότερα», είπε ο κ. Σιφναίος.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι η Gastrade φέρεται να έχει δεσμεύσει περί το 70% της χωρητικότητας του Πλωτού Σταθμού Επαναεριοποίησης LNG για τον πρώτο χρόνο λειτουργίας, αλλά εάν υπάρχει επαρκής ζήτηση, το ποσοστό αυτό θα μπορούσε να αυξηθεί.
Το FSRU θα ανοίξει μια δεύτερη «πύλη» εισόδου LNG στην Ελλάδα και θα μπορεί να τροφοδοτεί τόσο την εγχώρια αγορά όσο και τις υπόλοιπες χώρες που συμμετέχουν στη πρωτοβουλία του Κάθετου Διαδρόμου που συνδέει την Ελλάδα με τη Βουλγαρία, τη Ρουμανία, την Ουγγαρία, τη Σλοβακία, τη Μολδαβία και την Ουκρανία. Πρόκειται δηλαδή για μια από τις υποδομές-κλειδί που υπηρετούν τον στρατηγικό στόχο της Ευρώπης για διαφοροποίηση των πηγών και οδεύσεων φυσικού αερίου και για απεξάρτηση από το ενεργειακό «άρμα» της Ρωσίας.
Η Ελλάδα εισήγαγε 0,79 δις. κυβικά μέτρα LNG το πρώτο τρίμηνο του έτους από τη Ρεβυθούσα, με τις ποσότητες να εμφανίζονται μειωμένες κατά 15% σε ετήσια βάση, σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας Kpler. Τα ίδια στοιχεία δείχνουν ότι το 22% προήλθε από τη Ρωσία, έναντι 13% την αντίστοιχη περίοδο του 2023.
Η έναρξη της εμπορικής λειτουργίας του FSRU έρχεται σε μια συγκυρία κατά την οποία καταγράφεται μείωση για ζήτηση LNG (είναι χαρακτηριστικό ότι τον Απρίλιο δεν εκφορτώθηκε κανένα φορτίο στη Ρεβυθούσα), εν μέσω ενδείξεων για comeback στη Νοτιοανατολική Ευρώπη ρωσικού αερίου αγωγών, το οποίο σε πολλές περιπτώσεις εισέρχεται «μεταμφιεσμένο» μέσω Τουρκίας, συνθήκη που προκαλεί προβληματισμό σε διάφορους παράγοντες.
Με αφορμή την άφιξη του πρώτου δοκιμαστικού φορτίου LNG στο FSRU της Αλεξανδρούπολης στα μέσα Φεβρουαρίου, ο κ. Σιφναίος είχε δηλώσει πως το χρονοδιάγραμμα άφιξης των επόμενων φορτίων και οι ποσότητες θα είναι γνωστά με την ολοκλήρωση του ετήσιου προγραμματισμού ο οποίος γίνεται για το διάστημα από την 1η Οκτωβρίου έως τις 30 Σεπτεμβρίου. Ο ίδιος είχε σημειώσει ότι δεν υπάρχει ακριβής εικόνα για τις ποσότητες φυσικού αερίου που θα προορίζονται για εξαγωγές και εσωτερική κατανάλωση, αν και σύμφωνα με εκτιμήσεις το 70% του LNG που θα αεριοποιείται στο σταθμό θα προορίζεται για εξαγωγές και το 30% για εσωτερική κατανάλωση.
Σημειώνεται ότι ενώ το FSRU της Αλεξανδρούπολης ετοιμάζεται να «μπει στην πρίζα», αβέβαιο είναι το μέλλον των υπόλοιπων αντίστοιχων πρότζεκτ καθώς το FSRU Θεσσαλονίκης με φορέα υλοποίησης την Elpedison έχει παγιδευθεί στη διελκυστίνδα μεταξύ των βασικών μετόχων της εταιρείας (Helleniq Energy και Edison) για το ποιος από τους δυο θα πωλήσει το ποσοστό του στον άλλο και θα αποχωρήσει από την Elpedison, για το FSRU «Διώρυγα Gas» της Motor Oil αναμένεται η λήψη της τελικής επενδυτικής απόφασης που συνδέεται με κυβερνητικές αποφάσεις για κρατική στήριξη, ενώ άδηλο είναι το μέλλον και του «Αργώ FSRU» στο Βόλο εν μέσω ανακατατάξεων στο φορέα υλοποίησης Mediterranean Gas και έντονων αντιδράσεων της τοπικής κοινωνίας…