Το ενδιαφέρον που έχει εκφραστεί τόσο από τη Βόρεια Μακεδονία όσο και από τη Ρουμανία για συμμετοχή στο FSRU της Αλεξανδρούπολης -στο οποίο ήδη συμμετέχει η Βουλγαρία μέσω της Bulgartransgaz- αποκάλυψε ο διευθύνων σύμβουλος της Gastrade Κωστής Σιφναίος, ο οποίος μιλώντας στο συνέδριο Power and Gas περιέγραψε λεπτομερώς τα βήματα που απομένουν για να διανυθεί το «τελευταίο μίλι» και να ξεκινήσει η εμπορική λειτουργία του Πλωτού Σταθμού Αποθήκευσης και Επανεριοποίησης LNG ακριβώς σε ένα μήνα από σήμερα, στις 30 Απριλίου.
Σύμφωνα με τον κ. Σιφναίο, σε συνέχεια της άφιξης του πρώτου δοκιμαστικού φορτίου LNG (που παρήγγειλε η ΔΕΠΑ Εμπορίας και ήρθε με το δεξαμενόπλοιο GasLog HongKong από τη υποδομή παραγωγής του αερίου στο Κάμερον των ΗΠΑ), ολοκληρώθηκαν οι απαραίτητες δοκιμές για τη λειτουργία της υποδομής. Το επόμενο βήμα ήταν η θέση σε λειτουργία του Μετρητικού-Ρυθμιστικού Σταθμού που κατασκεύασε ο ΔΕΣΦΑ (στην περιοχή της Αμφιτρίτης) για την τροφοδότηση του αγωγού μεταφοράς φυσικού αερίου του ΔΕΣΦΑ από το FSRU. Τη Δευτέρα 1 Απριλίου θα ξεκινήσουν οι δοκιμές λειτουργία του FSRU στην πλήρη δυναμικότητα επανεριοποίησής του οι οποίες θα διαρκέσουν περίπου δυο εβδομάδες. Η τελική παραλαβή του έργου προγραμματίζεται για τις 12 Απριλίου και ακολουθεί η έκδοση της άδειας λειτουργίας που αποτελεί και το τελευταίο ορόσημο πριν τη θέση του έργου σε εμπορική λειτουργία στις 30 Απριλίου. Όπως σημείωσε ο κ. Σιφναίος, με δεδομένο ότι η τελική επενδυτική απόφαση για το έργο ελήφθη τον Ιανουάριο 2022, η ολοκλήρωσή του πραγματοποιήθηκε σε χρόνο -ρεκόρ, λαμβανομένης υπόψη της τεχνικής αλλά και της ρυθμιστικής πολυπλοκότητας του έργου.
Το FSRU της Αλεξανδρούπολης περιλαμβάνει δεξαμενές χωρητικότητας περίπου 153.500 κυβικών μέτρων LNG και υπολογίζεται ότι θα έχει τη δυνατότητα να τροφοδοτεί το ΕΣΜΦΑ με περίπου 5,5 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα καυσίμου ανά έτος. Ήδη για τα επόμενα χρόνια η δυναμικότητά του έχει δεσμευθεί κατά 75-80% περίπου, από 13 χρήστες από την Ελλάδα και το εξωτερικό. Ο Σταθμός θα συνδέεται με το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς μέσω υποθαλάσσιου και επίγειου αγωγού μήκους 28 χιλιομέτρων. Έτσι το αεριοποιημένο LNG από το FSRU θα μεταφέρεται προς τους τελικούς καταναλωτές στην Ελλάδα, τη Βουλγαρία, τη Ρουμανία, τη Βόρεια Μακεδονία τη Σερβία. Μελλοντικά, με τις υποδομές που προγραμματίζονται η εμβέλεια του έργου θα φτάσει έως τη Μολδαβία και την Ουκρανία στα ανατολικά, καθώς και την Ουγγαρία και στη Σλοβακία στα δυτικά προωθώντας την ενεργειακή ασφάλεια και την περιφερειακή συνεργασία.
Ο εξαγωγικός προσανατολισμός του έργου ενισχύεται έτι περαιτέρω από την πρωτοβουλία για τον «Κάθετο Διάδρομο Φυσικού Αερίου», συνολικής δυναμικότητας 65 δις. κυβικών μέτρων φυσικού αερίου/έτος. Κρίσιμο στοιχείο του FSRU είναι η διασύνδεσή του με τον ελληνο-βουλγαρικό διασυνδετήριο αγωγό IGB. Και οι δυο υποδομές θα μπορούν να λειτουργήσουν στην πλήρη δυναμικότητά τους μετά την αναβάθμιση των συμπιεστών του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου στην περιοχή της Κομοτηνής, έργο προϋπολογισμού 110 εκατ. ευρώ που υλοποιείται από τον ΔΕΣΦΑ.
Το FSRU «κουμπώνει» όχι μόνο με τον IGB (για τον οποίο προωθείται η αύξηση της μεταφορικής του ικανότητας στα 5 δις bcm από 3 σήμερα με το δεσμευτικό market test να προγραμματίζεται το καλοκαίρι), αλλά και άλλες υποδομές στην περιοχή που προωθούν την διαφοροποίηση πηγών και οδεύσεων φυσικού αερίου, όπως τον αγωγό Ελλάδας-Βόρειας Μακεδονίας που επίσης θα ολοκληρωθεί εντός του 2025 αλλά και το Διαδριατικό Αγωγό ΤΑP που μεταφέρει φυσικό αέριο από το Αζερμπαϊτζάν, για τον οποίο προωθείται η αύξηση της μεταφορικής του ικανότητας από τα 10 bcm/έτος σήμερα σε 20 bcm/έτος τα επόμενα χρόνια.