Πριν δύο χρόνια η δημιουργία σταθμών υποδοχής υγροποιημένου φυσικού αερίου ήταν η μόνη λύση για την ενεργειακή απεξάρτηση από την Ρωσία. Εν έτη 2024 η προοπτική για την ανάπτυξη των περίφημων FSRU δεν είναι πλέον τόσο ευοίωνη. Η απάντηση στην ερώτηση αν χρειάζονται πράγματι τα Βαλκάνια 5 ελληνικά FSRU, συνολικού κόστους 2 δισ. ευρώ, είναι πλέον απλή και έχει δοθεί από τα ενεργειακά στελέχη. Δεν χρειαζόμαστε τόσα FSRU.
Και ναι μεν στην καρδιά της κρίσης, το LNG κάλυψε μεγάλο μέρος των αναγκών στα Βαλκάνια, έκτοτε όμως τα δεδομένα άλλαξαν, τα δεξαμενόπλοια έγιναν πιο ακριβά, οι τιμές του αερίου μειώθηκαν, το χρηματοδοτικό κόστος αυξήθηκε και οι αποδόσεις έπεσαν κάτω από τις αρχικές προσδοκίες. Όσο για το δίκτυο απαιτεί επενδύσεις που προς ώρας δεν υπάρχουν, προκειμένου να διακινηθούν όλες αυτές οι νέες ποσότητες.
Η εικόνα σήμερα έχει ως έξης: Την ίδια στιγμή που το FSRU «Αλεξανδρούπολις» το μόνο που πρόλαβε να δημιουργηθεί μετά την Ρεβυθούσα, ξεκινάει να λειτουργεί κάθε επόμενη εβδομάδα, το «Thessaloniki FSRU» της Elpedison φαίνεται να εγκαταλείπεται, το «Διώρυγα Gas» που κάποια στιγμή αναζητούσε κρατική χρηματοδότηση το ίδιο, ενώ το «ΑΡΓΩ» του Βόλου παλεύει για να μη ναυαγήσει.
Τελευταία εξέλιξη για τον Βολιώτικο σταθμό, η επισημοποίηση της αποχώρησης του ιδρυτή Θόδωρου Θοδωρόπουλου, που έφτιαξε κόμμα και συμμετέχει στις ευρωεκλογές και η είσοδος της ισχυρής εφοπλιστικής οικογένειας Δράγνη. Σε αυτήν περνάει ο έλεγχος της εταιρείας Mediterranean Gas, η οποία υλοποιεί το project Αργώ. Αυτό προέκυψε από την αίτηση που υπέβαλε η εταιρεία στην ΡΑΑΕΥ.
Δένει το «Αλεξανδρούπολις»
Σε ότι αφορά το FSRU Αλεξανδρούπολης, λόγω ενός τεχνικού προβλήματος που αντιμετωπίστηκε κατά τη διαδικασία θέσης σε λειτουργία του τερματικού σταθμού, οι εμπορικές λειτουργίες δεν έχουν ακόμη επιτευχθεί. Συντομα αναμένεται η ανακοίνωση της νέας ημερομηνίας εμπορικής λειτουργίας. Η Gastrade σχεδίαζε να ξεκινήσει εμπορικές δραστηριότητες στα τέλη Απριλίου και να παραλάβει το επόμενο φορτίο LNG στα μέσα Μαΐου.
Tο πλοίο μεταφοράς LNG 174.000 κυβικών μέτρων, GasLog Hong Kong, κατασκευής 2018, παρέδωσε στις 18 Φεβρουαρίου το πρώτο φορτίο από τις ΗΠΑ στην Αλεξανδρούπολη χωρητικότητας 153.600 κυβικών μέτρων.
Αυτό το τάνκερ, που ναυλώθηκε από τη γαλλική TotalEnergies, μετέφερε από το εργοστάσιο της Sempra Cameron LNG στη Λουιζιάνα, ενώ ο μέτοχος της Gastrade, ΔΕΠΑ, πούλησε μερικούς από αυτούς τους όγκους ανάθεσης στην κρατική εταιρεία ενέργειας της Μολδαβίας Energocom.
Τεστ για το «Thessaloniki»
Το άλλο πιο προωθημένο ελληνικό FSRU είναι το «Thessaloniki» της Elpedison, το οποίο πλέον επηρεάζεται από τις εξελίξεις μετοχικής αλλαγής της Elpedison. Αποτελείται από δύο πλοία, ένα FSRU (Floating Storage and Regasification Unit) και ένα FSU (Floating Storage Unit) με συνδυασμένη αποθηκευτική ικανότητα μεταξύ 250.000 και 280.000 κυβικά μέτρα. Η δε, ονομαστική ικανότητα αεριοποίησης θα είναι περίπου 150 GWh/ημέρα. Το μη δεσμευτικό market test ολοκληρώθηκε με επιτυχία, σύμφωνα με πληροφορίες, καθώς εκφράστηκε ενδιαφέρον από εγχώριες και διεθνείς εταιρείας και το δεσμευτικό market test θα πραγματοποιηθεί τον Σεπτέμβριο.
Εν τω μεταξύ τους επόμενους μήνες αναμένεται να ολοκληρωθεί και να πραγματοποιηθεί η διαβούλευση για τη Μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων που εκτιμάται ότι θα εγκριθεί μέχρι το φθινόπωρο.
Η επενδυτική απόφαση αναμένεται να ληφθεί σε ένα χρόνο από σήμερα και θα ακολουθήσει η μίσθωση των πλοίων και η κατασκευή του έργου που θα διαρκέσει ένα χρόνο.
Ψάχνεται το «Διώρυγα Gas»
Και μετά αρχίζουν τα δύσκολα. Στη περίπτωση του «Διώρυγα Gas» της Motor Oil, (δυναμικότητας έως 210.000 κ.μέτρα), η εταιρεία περιμένει τις αποφάσεις της ελληνικής κυβέρνησης. Πρόσφατα η ΡΑΑΕΥ έδωσε νέα παράταση για έξι μήνες την 5η κατά σειρά στη σύμβαση δέσμευσης δυναμικότητας που έχει υπογράψει από το 2021 η Διώρυγα Gas της Motor Oil με το ΔΕΣΦΑ. Με την παράταση αυτή δίνεται επιπλέον χρόνος στην εταιρεία για να λάβει την επενδυτική απόφαση για την υλοποίησης του έργου, η οποία όπως έχει δηλώσει η Motor Oil Hellas συνδέεται με την έγκριση χρηματοδότησης. Συγκεκριμένα η Διώρυγα Gas αναμένει όπως έχουν ήδη δοθεί χρηματοδοτήσεις κοντά στα 270 εκατομμύρια για το FSRU της Αλεξανδρούπολης θα πρέπει να βρεθούν πόροι και το νέο αυτό πρότζεκτ.