Μενού Ροή
Τερματικό Βασιλικού: Αγωνία για την τύχη του πλοίου Προμηθέας των 190 εκατ.

Η CPP τα παράτησε χθες και επισήμως, αλλά αυτό δεν είναι ό,τι χειρότερο μπορούσε να συμβεί, αφού έτσι κι αλλιώς εδώ και μήνες η εταιρεία είχε εγκαταλείψει το εργοτάξιο του τερματικού φυσικού αερίου και άφησε ξεκρέμαστη την ΕΤΥΦΑ.

Αυτό που καίει την Κυβέρνηση και την Κρατική Εταιρεία Υποδομών Φυσικού Αερίου (ΕΤΥΦΑ) είναι η τύχη της πλωτής μονάδας επαναεριοποίησης φυσικού αερίου Προμηθέας, η οποία παραμένει σε ναυπηγείο στη Σαγκάη και δεν είναι γνωστές για την ώρα οι προθέσεις της CPP: Θα διευκολύνει την παράδοση του πλοίου στον ιδιοκτήτη της, την ΕΤΥΦΑ, αφού ήδη αυτή πλήρωσε περίπου 190 εκατ. ευρώ για τη μετατροπή του σε FSRU ή θα το κρατήσει ενέχυρο, ενόψει των οικονομικών της διεκδικήσεων από το κράτος;

Η αποστολή χθες το πρωί ειδοποίησης μονομερούς τερματισμού της σύμβασης με την ΕΤΥΦΑ για το τερματικό επαναεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου μάλλον αιφνιδίασε την κρατική εταιρεία. Οι άνθρωποι της CPP είχαν δώσει το προηγούμενο δίμηνο την εντύπωση πως είχαν αποδεκτεί ως μοναδική λύση – διέξοδο και για τις δύο πλευρές την κοινή συναινέσει λύση της συνεργασίας τους, την παράδοση του FSRU Προμηθέας στην ΕΤΥΦΑ και την αναμονή της απόφασης της διατησίας που είναι σε εξέλιξη στο Λονδίνο για τα εκατομμύρια που διεκδικεί η μια εταιρεία από την άλλη.

Επίκεντρο των διαπραγματεύσεων που προηγήθηκαν ήταν η πλωτή μονάδα επαναεριοποίησης LNG, αφού αυτή στοίχισε ήδη στην ΕΤΥΦΑ περίπου 190 εκατ. αλλά κυρίως γιατί χωρίς αυτήν δεν μπορεί να γίνει εισαγωγή και επεξεργασία υγροποιημένου φυσικού αερίου στο Βασιλικό, για χρήση στην παραγωγή φθηνότερης και καθαρότερης ηλεκτρικής ενέργειας.

Αν και είχαν σταλεί μηνύματα τις προηγούμενες μέρες πως υπήρχε η προοπτική μιας τελικής συμφωνίας, φαίνεται αυτή να ναυάγησε, χωρίς να έχει γίνει γνωστός ο λόγος για αυτή την εξέλιξη. Είχε επιβεβαιωθεί προηγουμένως ότι η CPP αξίωνε περίπου 30-35 εκατ. από την ΕΤΥΦΑ για να συναινέσει στην παράδοση του πλοίου, αλλά είναι γεγονός πως τις δύο πλευρές χωρίζουν οικονομικές διαφορές πολύ μεγαλύτερων ποσών και είναι πιθανό η CPP να επιχείρησε στο τέλος να διευθετήσει αυτές τις διαφορές χρησιμοποιώντας ως διαπραγματευτικό χαρτί το FSRU Προμηθέας.

Σε πρώτη φάση, η πρωτοβουλία κινήσεων θα ανατεθεί στους νομικούς συμβούλους της ΕΤΥΦΑ σε Λονδίνο και Λευκωσία. Θα επιχειρήσουν αμέσως να διεκδικήσουν από τη CPP την παράδοση του Προμηθέα το ταχύτερο δυνατό, καθώς είναι διασφαλισμένο νομικά ότι πρόκειται για περιουσιακό στοιχείο της ΕΤΥΦΑ και ενδεχόμενη κατακράτησή του θα προβληθεί σε νομικά και άλλα βήματα ως κατακράτηση ξένης περιουσίας από πλευράς CPP.

Αν και η Κυβέρνηση θεωρεί πως ούτως ή άλλως τα έργα στο Βασιλικό είχαν διακοπεί και ήταν προ καιρού γνωστό πως πρέπει να αναζητηθούν υπεργολάβοι για να τα ολοκληρώσουν, η χθεσινή εξέλιξη ίσως να μην βοηθήσει στην ταχεία προώθηση του plan B. Τα έργα στο Βασιλικό μπορούν μεν να προχωρήσουν με υπεργολάβους, μάλλον στο πλαίσιο μιας νέας συμφωνίας, όμως χωρίς το FSRU δεν μπορεί να γίνει επαναεριοποίηση φυσικού αερίου και δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί το νέο καύσιμο στις μονάδες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας.

Ούτε μόνη της, ούτε εν βρασμώ

Η CPP είναι μία μεγάλη κρατική εταιρεία της Κίνας και η απόφασή της να καταγγείλει μονομερώς τη σύμβασή της με μία κρατική εταιρεία της Κύπρου, για ένα έργο που χρηματοδοτείται από την ΕΕ με 100 εκατ. ευρώ, μοιάζει απίθανο να λήφθηκε εν αγνοία της κινεζικής κυβέρνησης και της πρεσβείας της στη Λευκωσία.

Και αποκλείεται η απόφαση να λήφθηκε εν βρασμώ, καθώς η CPP και όλοι οι φορείς που συμμετείχαν στη λήψη ή έγκριση της απόφασης γνωρίζουν πως η Κυπριακή Δημοκρατία θα «κυνηγήσει» την εταιρεία σε όλα τα πολιτικά και δικαστικά φόρα, αν η διακοπή της σύμβασης από τους Κινέζους συνοδευτεί με κατακράτηση του πλοίου της ΕΤΥΦΑ, κάτι που θα ήταν καταστροφικό για τα οικονομικά και ενεργειακά συμφέροντα της Κύπρου. Χωρίς το FSRU Προμηθέας το τερματικό στο Βασιλικό δεν μπορεί να λειτουργήσει όπως είχε σχεδιαστεί, ακόμα και αν η προβλήτα και τα χερσαία έργα προχωρήσουν γρήγορα από υπεργολάβους.

Φαίνεται πως για την ώρα η Κυβέρνηση επιθυμεί να αποφύγει διαβήματα διαμαρτυρίας προς την κυβέρνηση της Κίνας, επιλέγοντας νομική διαχείριση του θέματος, με την ελπίδα να μην επιβεβαιωθούν οι ανησυχίες πως η χθεσινή ενέργεια της CPP ισοδυναμεί με οριστική απόφασή της να συγκρουστεί μετωπικά με την Κυβέρνηση, κρατώντας όμηρο το πλοίο και μένοντας ανυποχώρητη στις οικονομικές αξιώσεις εκατοντάδων εκατομμυρίων.

Η απάντηση της ΕΤΥΦΑ και η καταφυγή στα δικαστήρια

Χθες βράδυ η ΕΤΥΦΑ εξέδωσε ανακοίνωση, με την οποία γνωστοποιεί ότι τερματίζει τη σύμβαση και καταγγέλλει την Κινεζική Κοινοπραξία και τα μέλη της ενώπιον των αρμοδίων δικαστικών και άλλων σωμάτων, για το τερματικό στο Βασιλικό.

Όπως αναφέρει “παρότι καταβάλαμε κάθε προσπάθεια διάσωσης της σχετικής συνεργασίας παρέχοντας πλειάδα εναλλακτικών λύσεων στην Κοινοπραξία ώστε να καταστεί δυνατή η ολοκλήρωση του έργου, η σωρεία παραβάσεων ουσιωδών όρων της Σύμβασης από την Κινεζική Κοινοπραξία αλλά και οι αδικαιολόγητες καθυστερήσεις και αστοχίες τους, δεν αφήνουν κανένα περιθώριο πλέον στην ΕΤΥΦΑ παρά να τερματίσει την Σύμβαση αυτή και να καταγγείλει την Κινεζική Κοινοπραξία και τα μέλη της για τις παραβάσεις αυτές ενώπιον των αρμοδίων δικαστικών και άλλων σωμάτων”.

Δυστυχώς επιβεβαιώθηκαν πλήρως οι υποψίες μας ότι η εν λόγω Κοινοπραξία όχι μόνο δεν θέλει αλλά και δεν μπορεί να αποπερατώσει το έργο που ανέλαβε και πληρώθηκε για να εκτελέσει, σημειώνει, προσθέτοντας ότι θα πράξει κάθε τι δυνατόν για την ολοκλήρωση του έργου καθώς και την αποζημίωση για κάθε βλάβη ή ζημία θα υποστεί.

“Παρακολουθούμε με θλίψη όλες αυτές τις προηγούμενες εβδομάδες την συστηματική τακτική της CMC Limited, εκπροσώπων της Κοινοπραξίας που ανέλαβε το έργο στο Βασιλικό, να αποπροσανατολίσουν από τις τεράστιες ευθύνες τους για την μη ολοκλήρωση του Έργου. Αποκορύφωμα των απέλπιδων προσπαθειών τους για απόσειση των ευθυνών τους αποτελεί η σημερινή απόπειρα της εταιρείας αυτής να τερματίσει την σχετική Δημόσια Σύμβαση για λογαριασμό της Κοινοπραξίας” προσθέτει η Εταιρεία.

Πηγή: Φιλελεύθερος

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας