Η κατάληξη των διαβουλεύσεων μεταξύ της κυπριακής Κυβέρνησης με την ελληνική Κυβέρνηση και τον ΑΔΜΗΕ για την ηλεκτρική διασύνδεση σκοντάφτει τώρα, σύμφωνα με πληροφορίες του Φιλελεύθερου, στην έντονη επιθυμία της ελληνικής πλευράς να κλείσει εντός της εβδομάδας ΚΑΙ το θέμα της συμμετοχής του κυπριακού δημοσίου στο μετοχικό κεφάλαιο του Great Sea Interconnector, με 100 εκατ. ευρώ και περίπου 30% των μετοχών.
Ο ΑΔΜΗΕ θεωρεί πως αν η κυπριακή Κυβέρνηση ανακοινώσει την απόφασή της να αποκτήσει σημαντικό ποσοστό μετοχών στην εταιρεία ειδικού σκοπού που θα λειτουργήσει ως φορέας υλοιποίησης της διασύνδεσης -και η οποία πιθανότατα θα εγγραφεί ως κυπριακή εταιρεία- θα στείλει σε επενδυτές και χρηματοδότες το μήνυμα ότι η Κυπριακή Δημοκρατία στηρίζει απόλυτα το έργο. Κάτι τέτοιο, για τον ΑΔΜΗΕ, θα λειτουργήσει ευεργετικά στην επικερδότητα και τη χρηματοδότηση, από επενδυτές, από ιδιωτικές τράπεζες αλλά πιθανό και από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (EIB), στην οποία εκκρεμεί αίτημα για δάνειο περίπου 500 εκατ. ευρώ, με επιτόκιο πολύ χαμηλότερο εκείνου που ζητούν τράπεζες στην Ελλάδα και την Κύπρο.
Από πλευράς της, η Προεδρία της Δημοκρατίας θεωρεί ότι δεν μπορεί να αποκλίνει από τη δέσμευσή της να λάβει απόφαση για αγορά ή όχι μετοχικού κεφαλαίου στον Great Sea Interconnector μόνο αφού ολοκληρωθούν μελέτες αξιολόγησης, από ξένο οίκο, της μελέτης κόστους – οφέλους που ετοίμασε η Exergia για λογαριασμό του ΑΔΜΗΕ.
Τις προηγούμενες εβδομάδες η Κυβέρνηση προκήρυξε δύο φορές προσφορές για αγορά υπηρεσιών από ξένους οίκους που ειδικεύονται στα θέματα ενέργειας, αλλά και στις δύο ανταποκρίθηκε μόνο η DNV. Έχει μάλιστα ανακοινωθεί επισήμως ότι η Δημοκρατία δεν θα είναι έτοιμη να έχει τη μελέτη και να λάβει τις αποφάσεις της ως προς την αγορά κεφαλαίου στον GSI πριν από τον Νοέμβριο.
Σήμερα, όμως, εν αναμονή -πιθανότατα- της λήψης αποφάσεων αύριο στο Υπουργικό Συμβούλιο για τις αλλαγές που ζήτησαν ΑΔΜΗΕ και Κυβέρνηση στο ρυθμιστικό πλαίσιο, η ελλαδική πλευρά ζητά να κλείσει και το θέμα του συνεταιρισμού ΑΔΜΗΕ – Κυπριακής Δημοκρατίας, μάλλον μέσω του Διαχειριστή Συστήματος Μεταφοράς Κύπρου.
Οι πληροφορίες του Φιλελευθέρου αναφέρουν ότι η Προεδρία ευνοεί την έκδοση αύριο μιας απόφασης που θα καθιστά ακόμα πιο σαφές και έντονο το ενδιαφέρον της να αγοράσει μετοχικό κεφάλαιο στον φορέα υλοποίησης, με δικαίωμα ουσιαστικής εκπροσώπησης και λόγου στο διοικητικό του συμβούλιο, αλλά από την άλλη θέλει να δώσει χρόνο στις μελέτες αξιολόγησης να αποφανθούν για τη βιωσιμότητα του έργου για τους επενδυτές-μέτοχους, πριν λάβει τη δεσμευτική της απόφαση.
Το θέμα ίσως ξεκαθαρίσει εντός της ημέρας, αν όντως αύριο το Υπουργικό Συμβούλιο θα κληθεί να πάρει αποφάσεις. Αυτό που θα τεθεί αύριο ενώπιον του Υπουργικού είναι κατά κύριο λόγο το περιεχόμενο της συμφωνίας που είχε επιτευχθεί στις 2 Σεπτεμβρίου, μετά από διαβουλεύσεις του υπουργού Ενέργειας Γιώργου Παπαναστασίου, σε συνεργασία με την υφυπουργό παρά των προέδρω Ειρήνη Πική και τον Πρόεδρο Χριστοδουλίδη. Σε εκείνη την προσυμφωνία θα προστεθεί η αποδοχή της ελληνικής Κυβέρνησης να μοιραστεί 50-50 το κόστος ενός απρόοπτου κωλύματος που θα κατέστρεφε την επένδυση.
ΠΗΓΗ: philenews.com