Σε επενδύσεις ύψους 412,7 εκατ. Ευρώ προχώρησε το 2021 ο Όμιλος ΑΔΜΗΕ με βάση όσα αναφέρονται στη χθεσινή ανακοίνωση των οικονομικών αποτελεσμάτων.
Αφορούν, δε, κατά κύριο λόγο τα έργα της Δ' Φάσης της διασύνδεσης των Κυκλάδων, τη διασύνδεση Κρήτης-Πελοποννήσου και Κρήτης-Αττικής, καθώς και τα έργα αναβάθμισης και ενίσχυσης του Συστήματος Μεταφοράς.
Με βάση τη διοίκηση και το 2021, ο Όμιλος ΑΔΜΗΕ προχώρησε με εντατικούς ρυθμούς την υλοποίηση του επενδυτικού του προγράμματος, ύψους 5 δισ. Ευρώ, μέχρι το 2030. Η πορεία των σημαντικών έργων έχει ως εξής:
1. Διασύνδεση Κρήτης - Αττικής:
Τους δύο τελευταίους μήνες του 2021 σημειώθηκε σημαντική πρόοδος στο θαλάσσιο τμήμα του έργου με την πλήρη εγκατάσταση των καλωδίων οπτικών ινών (συνολικού μήκους 670 χλμ.) και την πόντιση του πρώτου τμήματος του ανατολικού ηλεκτρικού πόλου 500kV, μήκους 170 χλμ. Τις εργασίες τοποθέτησης του ηλεκτρικού καλωδίου πραγματοποίησε το υπερσύγχρονο πλοίο εγκατάστασης καλωδίων “Aurora”, το οποίο πραγματοποίησε το παρθενικό του ταξίδι από τη Νορβηγία στην Ελλάδα ειδικά για τον σκοπό αυτό. Εντός του 2022 θα ξεκινήσει η εγκατάσταση των χερσαίων καλωδιακών τμημάτων στην πλευρά της Αττικής ενώ θα έχει ολοκληρωθεί η κατασκευή μέρους του εξοπλισμού των Σταθμών Μετατροπής.
2. Διασύνδεση Κρήτης – Πελοποννήσου
Το καλοκαίρι του 2021 τέθηκε σε λειτουργία η πρώτη διασύνδεση της Κρήτης με το ηπειρωτικό σύστημα, μέσω Πελοποννήσου, με τη σταδιακή ολοκλήρωση της δεύτερης υποβρύχιας καλωδιακής γραμμής, των τελικών διευθετήσεων των εναερίων γραμμών στην Πελοπόννησο και του STATCOM στην Κρήτη έως τον Μάιο. Τον Ιούλιο η διασύνδεση τέθηκε σε λειτουργία και έκτοτε λειτουργεί ανελλιπώς. Η διασύνδεση ΚρήτηςΠελοποννήσου, με το μεγαλύτερο καλώδιο εναλλασσόμενου ρεύματος στον κόσμο, θωράκισε την ασφαλή ηλεκτροδότηση του νησιού κατά την τουριστική περίοδο και τους αλλεπάλληλους καύσωνες της θερινής περιόδου καθώς και τους ισχυρούς σεισμούς που σημειώθηκαν στην ευρύτερη περιοχή της Κρήτης το φθινόπωρο του 2021.
3. Ηλεκτρική διασύνδεση Κυκλάδων:
Η Δ’ Φάση διασύνδεσης των Κυκλάδων αφορά στη διασύνδεση Σαντορίνης, Φολεγάνδρου, Μήλου και Σερίφου και συγχρηματοδοτείται από το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας . Οι διαγωνισμοί για το πρώτο σκέλος της διασύνδεσης (ΣαντορίνηΝάξος) ολοκληρώθηκαν εντός του 2021 και το έργο έχει εισέλθει πλέον σε φάση κατασκευής με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2023. Εντός του 2022 αναμένεται να ολοκληρωθούν οι διαγωνισμοί και για τα υπόλοιπα τρία νησιά των ΝΔ Κυκλάδων (Φολέγανδρος, Μήλος, Σέριφος) που θα ενσωματώσουν το σύνολο του νησιωτικού συμπλέγματος στο Σύστημα Υψηλής Τάσης έως το 2024. Το έργο έχει χαρακτηριστεί ως Έργο Μείζονος Σημασίας.
4. Δυτικός Διάδρομος Πελοποννήσου:
Το τελευταίο τμήμα της διασύνδεσης του ΚΥΤ Μεγαλόπολης με την υφιστάμενη Γραμμή Μεταφοράς 400 kV Αχελώου–Διστόμου προχωρά με την υλοποίηση εναλλακτικής όδευσης στην περιοχή των Καλαβρύτων, κατόπιν αντιδράσεων τοπικών παραγόντων. Παράλληλα αναφέρεται ότι η επέκταση του Συστήματος 400 kV προς τη Μεγαλόπολη θα αυξήσει δραστικά την ικανότητα μεταφοράς προς και από την Πελοπόννησο, ευνοώντας την περαιτέρω ανάπτυξη ΑΠΕ στην περιοχή και ενισχύοντας την ευστάθεια των τάσεων για το Νότιο Σύστημα συνολικά.
5. Αναβάθμιση ΚΥΤ Κουμουνδούρου:
Εντός του 2021 υπογράφηκε και ξεκίνησε η κατασκευή του νέου ΚΥΤ Κουμουνδούρου, τεχνολογίας κλειστού τύπου (GIS), που θα αντικαταστήσει το υφιστάμενο ΚΥΤ υπαίθριου τύπου. Η υλοποίηση του νέου ΚΥΤ Κουμουνδούρου θα εξυπηρετήσει τη σύνδεση του Ανατολικού Διαδρόμου 400 kV Πελοποννήσου, θα αποτελέσει το τερματικό της διασύνδεσης Αττικής-Κρήτης με το ηπειρωτικό Σύστημα και θα ενισχύσει την αξιοπιστία τροφοδότησης των φορτίων στην (Δυτική κυρίως) Αττική. Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 46 εκατ. ευρώ και η ολοκλήρωση της πρώτης φάσης του αναμένεται εντός του 2023. Το έργο συγχρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας με 30 εκατ. ευρώ, ως τμήμα της Γραμμής Μεταφοράς Μεγαλόπολη-Κόρινθος-ΚΥΤ Κουμουνδούρου. Η πλήρης ολοκλήρωση του αναβαθμισμένου ΚΥΤ Κουμουνδούρου αναμένεται το 2025.
6. Διασύνδεση Σκιάθου:
Το 2021 προχώρησε σημαντικά η διασύνδεση Σκιάθου-Εύβοιας, ένα έργο με συνολικό προϋπολογισμό 57 εκατ. ευρώ. Πιο συγκεκριμένα, ολοκληρώθηκε η κατασκευή των υπογείων τμημάτων της καλωδιακής Γραμμής Μεταφοράς 150 kV σε βόρεια Εύβοια και Σκιάθο και πραγματοποιήθηκε με επιτυχία η δοκιμαστική ηλέκτριση της νέας διασύνδεσης. Οι εργασίες κατασκευής του Υποσταθμού Σκιάθου και αναβάθμισης του Υποσταθμού Μαντουδίου βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη και η ολοκλήρωση της νέας διασύνδεσης τους αναμένεται εντός του 2022.
Ενίσχυση της Ανθεκτικότητας του Συστήματος
Με στόχο τη διαρκή ενίσχυση της ανθεκτικότητας του Συστήματος και τη θωράκιση της ασφαλούς τροφοδοσίας των καταναλωτών με ηλεκτρική ενέργεια, το 2021 ο ΑΔΜΗΕ, όπως σημειώνει, διεύρυνε το Πρόγραμμα Ανανέωσης Παγίων, αυξάνοντας τον προϋπολογισμό του από 80 εκατ. ευρώ σε 200 εκατομμύρια ευρώ.
Με βάση τον τρέχοντα σχεδιασμό ο Διαχειριστής θα έχει εκσυγχρονίσει τον πλέον κρίσιμο εξοπλισμό Υψηλής και Υπερυψηλής Τάσης, σε ολόκληρη τη χώρα έως το 2023 και θα πετύχει αντικατάσταση του 60% των υφιστάμενων στοιχείων του Συστήματος με υπερσύγχρονο εξοπλισμό έως το 2026.
Διεθνείς διασυνδέσεις
Ο ΑΔΜΗΕ προτεραιοποιεί τα έργα διεθνών διασυνδέσεων, στο πλαίσιο της ενίσχυσης της περιφερειακής συνεργασίας στον τομέα της Ενέργειας αλλά και της εμβάθυνσης της ευρωπαϊκής αγοράς ηλεκτρισμού. Το 2021, ο Διαχειριστής:
• Προκήρυξε τον διαγωνισμό για τη δεύτερη διασύνδεση Ελλάδας–Βουλγαρίας και συγκεκριμένα για το εγχώριο τμήμα της διασύνδεσης Νέα Σάντα-Maritsa. Το έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του 2022.
• Υπέγραψε Σύμφωνο Συνεργασίας με τον Διαχειριστή της Ιταλίας, Terna, για την εκπόνηση μελέτης σκοπιμότητας της δεύτερης ενισχυτικής διασύνδεσης μεταξύ των δύο χωρών.
• Υπέγραψε Μνημόνιο Συνεργασίας για την κατασκευή ηλεκτρικής διασύνδεσης μεταξύ Ελλάδας και Αιγύπτου. Ο ΑΔΜΗΕ, σε συνεργασία με τον Διαχειριστή της Αιγύπτου (EETC – Egyptian Electricity Transmission Company), έχει συγκροτήσει ομάδα εργασίας με αντικείμενο την προετοιμασία του ενεργειακού έργου.
Παράλληλα, ο Όμιλος ΑΔΜΗΕ:
• Συμβάλλει στην υλοποίηση της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κύπρου-Κρήτης, με φορέα υλοποίησης τον Euroasia Interconnector, διασφαλίζοντας, με την τεχνογνωσία που διαθέτει, την επιχειρησιακή επάρκεια του έργου.
• Ωριμάζει τα σχέδια για την αναβάθμιση της διασύνδεσης Ελλάδας–Τουρκίας, που θα διασυνδέσει το Ευρωπαϊκό με το Τουρκικό Σύστημα Μεταφοράς.
• Επιταχύνει τις διαδικασίες για τη μελέτη νέας διασύνδεσης Ελλάδας-Αλβανίας, συγκροτώντας ομάδα εργασίας από κοινού με τον Διαχειριστή του Συστήματος της Αλβανίας.
• Προωθεί την αναβάθμιση της υφιστάμενης διασύνδεσης με τη Βόρεια Μακεδονία. Το 2021, ο ΑΔΜΗΕ συνέβαλε και σε επίπεδο ωρίμανσης της ευρωπαϊκής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας με τη σύζευξη της Αγοράς Επόμενης Ημέρας της Βουλγαρίας τον Μάιο και τη σύζευξη της Ενδοημερήσιας Αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας με την Ιταλία και τη Σλοβενία τον Σεπτέμβριο.
Εντός του 2022 θα ακολουθήσει η σύζευξη της ελληνικής Ενδοημερήσιας Αγοράς με την πανευρωπαϊκή αγορά συνεχούς διαπραγμάτευσης (XBID) στο σύνορο της Ιταλίας αλλά και της Βουλγαρίας.
Αύξηση της διείσδυσης ΑΠΕ
Η ενσωμάτωση περισσότερων ΑΠΕ στο ενεργειακό μείγμα της χώρας συνιστά βασικό στόχο της εθνικής ενεργειακής πολιτικής μέσω του ΕΣΕΚ. Ο ΑΔΜΗΕ, με την επίσπευση των έργων διασύνδεσης που υλοποιεί –κυρίως στη νησιωτική χώρα– δημιουργεί τις προϋποθέσεις για την επίτευξη του εν λόγω στόχου.
Παράλληλα, προετοιμάζεται συστηματικά για τον ρόλο που θα κληθεί να διαδραματίσει ως εθνικός διαχειριστής στη διασύνδεση μεγάλων μονάδων ΑΠΕ και υπεράκτιων αιολικών πάρκων στον ελληνικό θαλάσσιο χώρο τα επόμενα χρόνια, αξιοποιώντας την ισχυρή τεχνογνωσία και εμπειρία του σε ανάλογα έργα.
Τέλος, με δύο πιλοτικά έργα αποθήκευσης στη Θήβα και τη Νάξο, ο Διαχειριστής διερευνά και τις προοπτικές αξιοποίησης των συστημάτων αποθήκευσης στο πλαίσιο των διασυνδέσεων με στόχο την επίτευξη ακόμη μεγαλύτερης αποτελεσματικότητας και αξιοπιστίας της.