Η ΡΑΕ θέτει σε διαβούλευση ρύθμιση, σύμφωνα με την οποία αναμένεται να αποζημιώνονται οι καταναλωτές από τον ΔΕΔΔΗΕ, σε περίπτωση καθυστέρησης στην αποκατάσταση της τροφοδότησής τους πέραν προκαθορισμένου χρόνου, μετά από διακοπή λόγω βλάβης δικτύου ή προγραμματισμένων εργασιών.
Η εισήγηση του ΔΕΔΔΗΕ προς τη ΡΑΕ περιλαμβάνει αποζημιώσεις που δεν θα υπερβαίνουν τα 2000 ευρώ και θα ενεργοποιούνται μετά από 72 ώρες διακοπής της ηλεκτροδότησης,σε περίπτωση μπλακ-άουτ μακράς διαρκείας.
Η χρονική διάρκεια πέρα από την οποία θα καταβάλλονται αποζημιώσεις είναι 8 ώρες, για μη προγραμματισμένες διακοπές σε δίκτυα χαμηλής τάσης δηλαδή τον οικιακό τομέα και τις μικρές επιχειρήσεις.
Για τα δίκτυα μέσης τάσης, η διάρκεια αυξάνεται κατά 50% και φτάνει τις 12 ώρες, ακολουθώντας αντίστοιχους μηχανισμούς αποζημιώσεων σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες (Ιταλία, Τσεχία, Φιλανδία, Νορβηγία, Σουηδία κ.α) όπου η μέγιστη επιτρεπτή χρονική διάρκεια διακοπής έχει οριστεί σε ένα εύρος 8- 12 ωρών.
Ωστόσο ο ΔΕΔΔΗΕ θεωρεί πως δεν πρέπει να καταβάλλει αντάλλαγμα στην περίπτωση που μια κακοκαιρία πλήττει γεωγραφική περιοχή ή περιοχές με συνολικό αριθμό παροχών ενός εκατομμυρίου, ανεξάρτητα από το αν είχαν διακοπή ρεύματος.
Αποζημιώσεις
Οι αποζημιώσεις θα χορηγούνται από τον ΔΕΔΔΗΕ με βάση διάφορες παραμέτρους όπως, το είδος του καταναλωτή (οικιακός ή μη), το επίπεδο της τάσης, το αίτιο της διακοπής, τις ειδικές γεωγραφικές συνθήκες (νησιά, μικροί οικισμοί), ενώ αντιμετωπίζονται ιδιαίτερα και περιπτώσεις διακοπών ηλεκτροδότησης που ενδέχεται να μην εντάσσονται πλήρως στη σφαίρα ευθύνης ή ελέγχου του Διαχειριστή του Δικτύου, όπως φαινόμενα ανωτέρας βίας είτε από φυσικά αίτια (π.χ. τα ακραία καιρικά φαινόμενα) είτε από ανθρώπινη παρέμβαση.
Ο υπολογισμός του αντιτίμου που θα καταβάλλεται στους καταναλωτές θα γίνεται αναλογικά με βάση ένα μαθηματικό τύπο, που θα υπολογίζει τη συνολική μέση ημερήσια Χρέωση Χρήσης Δικτύου του πελάτη, για τον μήνα που συνέβη η διακοπή, τη διάρκειά της (άνω των 72 ωρών, σε ακέραια 24ωρα) και ενός πολλαπλασιαστικού συντελεστή. Το αντίτιμο προβλέπεται να αναπροσαρμόζεται ετησίως αυξητικά μετά από πρόταση του ΔΕΔΔΗΕ και έγκριση από την ΡΑΕ.
Στόχος είναι να υπολογίζεται ο βαθμός αυτοματοποίησης του δικτύου και το πρόγραμμα εγκατάστασης έξυπνων μετρητών, το οποίο προβλέπεται να ολοκληρωθεί το 2030. Η εισήγηση του διαχειριστή είναι να γίνει η πρώτη αναπροσαρμογή μέσα στο α΄τρίμηνο του 2023.
Το ζήτημα των αποζημιώσεων ανέκυψε τον περασμένο Ιανουάριο όταν μετά τη σφοδρή κακοκαιρία «Ελπίς» και τις χιονοπτώσεις αρκετές περιοχές βρέθηκαν χωρίς ρεύμα για αρκετές ημέρες ενώ κάποιες περιοχές έμειναν χωρίς ηλεκτροδότηση επί εβδομάδες λόγω βλαβών στο δίκτυο σε συνδυασμό και με την έλλειψη συντονισμού μεταξύ δήμων και περιφερειών που είχε ως αποτέλεσμα να ταλαιπωρηθούν χιλιάδες νοικοκυριά. Τότε η ΡΑΕ διερευνώντας και τους μηχανισμούς που υπάρχουν σε χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης για αυτές τις περιπτώσεις δρομολόγησε τη δημιουργία του μηχανισμού αυτού, όπου υπεύθυνος της αποζημίωσης καθίσταται ο ΔΕΔΔΗΕ
Η πρόταση του ΔΕΔΔΗΕ βασίζεται σε μελέτη του Τμήματος Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης
Για την σχετική ρύθμιση προβλέπεται να υπάρξει δημόσια διαβούλευση ενός μήνα και μετά η ΡΑΕ θα καθορίσει τον τρόπο με τον οποίο ο διαχειριστής θα ανταποκρίνεται σε περιπτώσεις παρατεταμένων βλαβών.
Για παράδειγμα για μέσα μηνιαία τέλη χρήσης δικτύου ενός οικιακού καταναλωτή 12 ευρώ, μία διακοπή 72 ωρών, διαμορφώνει την αποζημίωση σε 6 ευρώ, που είναι ίση με την πενταπλάσια αξία των τελών χρήσης που θα πλήρωνε για 3 μέρες.
Αν η διακοπή είναι για 96 ώρες, θα καταβάλλει αντίστοιχα 8 ευρώ, που αντιστοιχεί στην πενταπλάσια αξία των τελών χρήσης που θα κατέβαλε για 4 μέρες.
Τι συμβαίνει στην Ευρώπη
Στο κείμενο που έθεσε χθες το απόγευμα σε διαβούλευση η ΡΑΕ γίνεται και μία επισκόπηση αναφορών 21 ρυθμιστικών αρχών, οι οποίες παρείχαν στοιχεία σε σχέση με τις αποζημιώσεις καταναλωτών για διακοπές διαρκείας σε διάφορες χώρες. Όπως επισημαίνεται σε 15 εξ αυτών υπάρχουν σχήματα αποζημίωσης για διακοπές ρεύματος σε κανονικές συνθήκες και σε άλλες 9 χώρες σε ακραίες καιρικές συνθήκες.
Για παράδειγμα στην Μ. Βρετανία για διακοπές από 24 ώρες έως και πάνω από 48, το ύψος του οικονομικού ανταλλάγματος είναι 70 λίρες ανά οικιακή παροχή. Ο καταναλωτής μπορεί να εισπράξει επιπλέον 70 λίρες για επόμενες 12 ώρες που δεν έχει αποκατασταθεί η βλάβη, με μέγιστο όριο τις 700 λίρες ανά παροχή. Στην Ρουμανία ο αριθμός των σύντομων διακοπών κατά την διάρκεια μιας εβδομάδας δεν μπορεί να ξεπερνά τις 10. Εφόσον τις υπερβεί καταβάλλει 60 ευρώ για τάση άνω των 110 Kv, 2 ευρώ στη μέση τάση και 1 ευρώ στην χαμηλή.
Σε άλλες χώρες υπάρχει προκαθορισμένος χρόνος αποκατάστασης μακροχρόνιων μη προγραμματισμένων διακοπών. Στην Ολλανδία, είναι μέχρι τέσσερις ώρες, στην Γαλλία, την Λιθουανία ή την Ρουμανία μέχρι οκτώ ώρες, στην Ιταλία μέχρι 12 ώρες, κ.λπ.
Στην Ελλάδα ο χρόνος αποκατάστασης είναι μέχρι 24 ώρες όπως και στη Νορβηγία, τη Φινλανδία, κ.α.
Στη Γαλλία, η αποζημίωση στους καταναλωτές αντιστοιχεί στο 20% της ετήσιας επιβάρυνσης για τα ρυθμισμένα τέλη που εισπράττει ο διαχειριστής του δικτύου διανομής όταν η διακοπή ηλεκτροδότησης είναι από έξι έως 12 ώρες. Για κάθε έξι ώρες διακοπής πέραν του 12ωρου, ο διαχειριστής καταβάλλει πρόσθετη αποζημίωση που αντιστοιχεί επίσης στο 20% των ετησίων τελών.
Στη Φινλανδία η αποζημίωση φτάνει το 10% των ετησίων τελών για χρονική διάρκεια διακοπής 12- 24 ώρες. Το ποσό αυξάνει στο 25% των ετησίων τελών για διάρκεια διακοπής από 24 έως 72 ώρες, και φτάνει μέχρι και το 200% για πολυήμερες διακοπές.