Στα ίδια επίπεδα με τον Ιούλιο ή σε ορισμένες περιπτώσεις ελαφρά μειωμένα μπορεί να είναι τα τιμολόγια ρεύματος για τον Αύγουστο που θα ανακοινώσουν μεθαύριο οι πάροχοι, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς.
Οι ίδιες πηγές εκτιμούν ότι, παρά την άνοδο των χονδρεμπορικών τιμών ηλεκτρισμού τον Ιούλιο μέχρι στιγμής στα επίπεδα των 110 ευρώ/MWh (έναντι 91,5 ευρώ/MWh τον Ιούνιο) που θα μπορούσε να μετακυλιστεί στα τιμολόγια λιανικής του Αυγούστου, εντούτοις η υποχώρηση των τιμών του φυσικού αερίου στον κόμβο TTF της Ολλανδίας που αναμένεται να αποτυπωθει στις χρεώσεις του επόμενου μήνα αυξάνει την ευελιξία των παρόχων.
Με δεδομένο πάντως ότι υπάρχουν και άλλοι παράμετροι που συνεκτιμώνται στη διαμόρφωση των χονδρεμπορικών τιμών, δεν μπορεί να αποκλειστεί το ενδεχόμενο ορισμένοι πάροχοι να επιλέξουν να κινηθούν με ασφάλεια.
Αναφορικά με την τιμή του φυσικού αερίου -που αποτελεί πάντως μια βασική συνιστώσα στην εξίσωση της διαμόρφωσης των χρεώσεων- θα πρέπει να σημειωθεί ότι η τιμή του συμβολαίου παράδοσης Αυγούστου διαμορφωνόταν χθες στα 25,15 ευρώ/ΜWh , ενώ το συμβόλαιο παράδοσης Ιουλίου (που καθορίζει τις εγχώριες χονδρεμπορικές τιμές ηλεκτρικής ενέργειας) είχε κλείσει στα 32,15 ευρώ/MWh στο τέλος Ιουνίου.
Αναλυτές ερμηνεύουν την πτωτική τάση του φυσικού αερίου το τελευταίο διάστημα υπό το πρίσμα της περιορισμένης κατανάλωσης του καυσίμου στην Ευρώπη (κυρίως λόγω κάμψης της ζήτησης από τις βιομηχανίες), σε συνδυασμό με τα υψηλά επίπεδα στα οποία κυμαίνεται το ποσοστό πλήρωσης των αποθηκών αερίου της ΕΕ. Είναι μάλιστα αξιοσημείωτο ότι οι τιμές του φυσικού αερίου καταγράφουν πτωτική τροχιά στο φόντο της αύξησης της κατανάλωσης ενέργειας λόγω των υψηλών θερμοκρασιών που κυριαρχούν σε πολλές χώρες του ευρωπαϊκού Νότου.
Εν αναμονή των αποφάσεων του ΥΠΕΝ για τις επιδοτήσεις
Το τοπίο των χρεώσεων του Αυγούστου θα ξεκαθαρίσει πλήρως όταν το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας ανοίξει τα χαρτιά του για το αν θα υπάρξει επιδότηση στους λογαριασμούς και τον Αύγουστο. Αν επιβεβαιωθούν οι προβλέψεις για μείωση των χρεώσεων των προμηθευτών, οι επιβαρύνσεις στη λιανική ρεύματος θα κινούνται χαμηλότερα από τα όρια που έχει θέσει η κυβέρνηση για τη συγκράτηση του κόστους ρεύματος, μέσα στην ενεργειακή κρίση ακόμα και χωρίς κρατική στήριξη.
Όσον αφορά τη λήξη των έκτακτων μέτρων στη λιανική και τη χονδρεμπορική ελληνική αγορά, τα οποία κανονικά εκπνέουν στις 30 Σεπτεμβρίου, η κυβέρνηση δεν φαίνεται να έχει λάβει ακόμη τις οριστικές της αποφάσεις. Ειδικά για τα έκτακτα μέτρα στην αγορά λιανικής («πάγωμα» της Ρήτρας Αναπροσαρμογής- προαναγγελία τιμολογίων για τον επόμενο μήνα στις 20 του προηγούμενου), οι προμηθευτές έχουν ζητήσει από το ΥΠΕΝ παράταση τουλάχιστον δυο μηνών.
Με τα σημερινά δεδομένα, οι προβλέψεις του Κώδικα Προμήθειας τους υποχρεώνουν να αποστείλουν έως το τέλος του μήνα επιστολές σε εκατομμύρια καταναλωτές για να τους ενημερώσουν για τις αλλαγές που επίκεινται στην τιμολογιακή πολιτική, κάτι που μπορεί να προκαλέσει αναστάτωση εν μέσω θέρους, ένα σενάριο που θέλει να αποφύγει η αγορά.
Επιστολές
«Είναι καλύτερο και για εμάς και για τους καταναλωτές να σταλούν οι επιστολές αυτές…μετά τα «μπάνια του λαού», αναφέρουν χαρακτηριστικά. Πάντως, καθώς το ΥΠΕΝ δεν έχει ξεκαθαρίσει τις προθέσεις του, οι πάροχοι εξακολουθούν να δουλεύουν με το σενάριο της λήξης των μέτρων στις 30 Σεπτεμβρίου -και στη μετάπτωση των πελατών τους στα νέα τιμολόγια- ώστε να είναι έτοιμοι για παν ενδεχόμενο και παράλληλα σχεδιάζουν τα τιμολόγια της νέας εποχής, χωρίς να είναι βέβαιοι για το πότε ακριβώς θα τα λανσάρουν…
Στην περίπτωση πάντως που τα μέτρα θα αποσυρθούν τον Οκτώβριο, βρίσκεται ήδη υπό επεξεργασία ένα σχέδιο ειδικά για τη λιανική ρεύματος, ώστε η μετάβαση στα «κανονικά» τιμολόγια να γίνει με ομαλό τρόπο. Σύμφωνα με το σχέδιο αυτό, κάθε προμηθευτής θα δημιουργήσει ένα ειδικό κυμαινόμενο τιμολόγιο «γέφυρα», με ανακοίνωση την 1η κάθε μήνα της χρέωσης που θα ισχύει σε αυτόν (ex-ante τιμολόγιο). Σε αυτό το τιμολόγιο θα μεταβούν αυτόματα οι καταναλωτές που δεν θα επιλέξουν έως τότε κάποιο από τα «κανονικά» προϊόντα που θα λανσάρει ο προμηθευτής τους, όπως και οι καταναλωτές που οι εταιρείες έχουν «περάσει» σε καινούρια προϊόντα (τιμολόγια μετάπτωσης) από την έναρξη των έκτακτων μέτρων.