Την ανάπτυξη στοιχείων αποθήκευσης με συγκεκριμένο ρόλο για την ασφάλεια του Συστήματος στη Θήβα και τη Νάξο δημιουργεί ο ΑΔΜΗΕ. Όπως είπε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος Μάνος Μανουσάκης, αυτές οι τεχνολογίες αποτελούν πολύτιμα εργαλεία για τη βελτίωση της ευστάθειας και της ευελιξίας του Συστήματος και ο ΑΔΜΗΕ συσσωρεύει πολύτιμη εμπειρία στον τομέα αυτό.
Επιπλέον, ο Διαχειριστής σκοπεύει να διαδραματίσει ενεργό ρόλο στη διασύνδεση των υπεράκτιων αιολικών πάρκων που θα εγκατασταθούν στο Αιγαίο τα επόμενα χρόνια. "Έχουμε ήδη καταθέσει πρόταση στο ΥΠΕΝ ώστε ο ΑΔΜΗΕ να αναλάβει τη στρατηγική μελέτη για την ανάπτυξη του συνόλου των offshore στο Αιγαίο σε μακροπρόθεσμη βάση. Ήδη, έχουμε λάβει τα πρώτα αποτελέσματα της μελέτης που έχουμε εκπονήσει με σύμβουλο του εξωτερικού για τα υπεράκτια πάρκα στην Ευρώπη. Στόχος είναι να ποσοτικοποιήσουμε τα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα των διαφορετικών μοντέλων που έχουν εφαρμοστεί στις διαφορετικές ευρωπαϊκές χώρες, εστιάζοντας στις ιδιαιτερότητες της Ελλάδας. Παράλληλα, προετοιμαζόμαστε και το ενδεχόμενο του αποκεντρωμένου μοντέλου, εάν δηλαδή αποφασιστεί η υλοποίηση μεμονωμένων έργων offshore. Σε αυτό το πλαίσιο, έχουμε υπογράψει MoU με ομίλους της Ελλάδας και του εξωτερικού προκειμένου να μελετήσουμε τη διαμόρφωση του δικτύου, τα κόστη, τις αποστάσεις από το ηπειρωτικό σύστημα και άλλες σημαντικές παραμέτρους του σχεδιασμού".
Η σύνδεση της Κρήτης
Εντός του Μαΐου μήνα θα πραγματοποιηθεί η δοκιμαστική ηλέκτριση ολόκληρης της διασύνδεσης της Κρήτης με το ηπειρωτικό σύστημα μέσω της Πελοποννήσου, ανέφερε ο κ. Μανουσάκης. Ο στόχος, είπε είναι να μπορέσουμε να μεταφέρουμε φορτία στην Κρήτη μέσα στο καλοκαίρι, στο βαθμό που θα έχει τροποποιηθεί το απαιτούμενο ρυθμιστικό πλαίσιο. Παράλληλα, προχωρά και η κατασκευή της μεγάλης διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής. Βέβαια, συνεχίζεται και το εντατικό πρόγραμμα διασύνδεσης των Κυκλάδων. Ήδη, έχουν σβήσει τα φουγάρα σε Άνδρο, Σύρο, Πάρο και Μύκονο και έως το 2024 που θα ολοκληρωθεί και η τελευταία φάση του έργου, θα κλείσουν και οι μονάδες σε Σαντορίνη και Μήλο. Αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε στη διαγωνιστική διαδικασία για τη διασύνδεση της Σαντορίνης με τη Νάξο και στα μέσα Ιουνίου εκτιμούμε ότι θα ανακοινώσουμε τους αναδόχους.
Ο σχεδιασμός του ΑΔΜΗΕ περιλαμβάνει, τέλος, τη διασύνδεση των Δωδεκανήσων και του Βορείου Αιγαίου έως το 2029, ώστε σταδιακά μέσα στην επόμενη 10ετία όλο το Αιγαίο να «πρασινίσει».
Διεθνείς διασυνδέσεις
Παράλληλα με τις εγχώριες διασυνδέσεις, επεκτείνονται και οι διεθνείς διασυνδέσεις. Η νέα διασύνδεση Ελλάδας-Βουλγαρίας κατασκευάζεται ήδη στη Βουλγαρία και εντός Μαΐου θα προκηρύξουμε τον διαγωνισμό και για το ελληνικό τμήμα, ώστε το έργο να είναι έτοιμο μετά τον Αύγουστο του 2022.
Σε ό,τι αφορά τη νέα διασύνδεση με την Ιταλία, εχθές λάβαμε από τον Ιταλό Διαχειριστή TERNA υπογεγραμμένο το MoU που έχουμε καταρτίσει από κοινού, ώστε να ξεκινήσουμε τη μελέτη για την κατασκευή νέας υποθαλάσσιας διασύνδεσης μεταξύ των δύο χωρών.
Εκτός από τις χερσαίες διεθνείς διασυνδέσεις, σημαντικό ρόλο στον σχεδιασμό μας αποκτούν και οι διασυνδέσεις στη Μεσόγειο. Ήδη βρισκόμαστε σε στενή συνεργασία με τον Euroasia Interconnector για τη διασύνδεση Κρήτης-Κύπρου-Ισραήλ, ενώ στον εθνικό σχεδιασμό περιλαμβάνονται και οι ηλεκτρικές διασυνδέσεις με την Αίγυπτο και τη Λιβύη.
Ενίσχυση ΕΣΜΗΕ
Το Σύστημα, εκτός από επέκταση, χρειάζεται και ενίσχυση για να «σηκώσει» τις νέες ΑΠΕ. Σε αυτό το πλαίσιο, προγραμματίζουμε την εγκατάσταση νέων υποσταθμών και την αναβάθμιση γραμμών, καθώς και την εγκατάσταση νέων στοιχείων εξοπλισμού για τον έλεγχο των τάσεων, όπως το πρόσφατο παράδειγμα του STATCOM που ξεκίνησε να λειτουργεί στο Ηράκλειο Κρήτης.
Η ταχύτερη διείσδυση των ΑΠΕ, προϋποθέτει και ταχύτερη υλοποίηση αυτών των έργων στο Σύστημα. Από την εμπειρία μας, έχουμε διαπιστώσει ότι το πιο χρονοβόρο τμήμα στην υλοποίηση ενός έργου Μεταφοράς είναι η αδειοδότηση, παρά η κατασκευή. Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει οι αδειοδοτικές διαδικασίες να αναμορφωθούν κατάλληλα. Έτσι, θα επιταχυνθούν τα έργα, όχι μόνο του Διαχειριστή, αλλά εν γένει της αγοράς ΑΠΕ.