Σε νέες έρευνες βυθού νότια της Κάσου προχώρησε τα τελευταία 24ωρα το ιταλικό πλοίο «Ievoli Relume» που έχει αναλάβει να χαράξει την διαδρομή του αγωγού της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης – Κύπρου.
Το ιταλικό πλοίο κινήθηκε αυτή τη φορά εντός των ελληνικών χωρικών υδάτων, στην περιοχή από 6 μίλια νοτιοδυτικά έως 6 μίλια νοτιοανατολικά της Κάσου, συνοδευόμενο από φρεγάτα και κανονιοφόρο του ελληνικού πολεμικού ναυτικού.
Κατά την τελευταία φάση των ερευνών και ενώ το ιταλικό πλοίο είχε κατεύθυνση προς την Κρήτη εμφανίστηκε στην περιοχή φρεγάτα του τουρκικού πολεμικού ναυτικού, η οποία πάντως κινούνταν σε απόσταση 25 ναυτικών μιλίων «Ievoli Relume».
Νέα άρνηση από ΡΑΕΚ στον ΑΔΜΗΕ – Η «μπάλα» στην κυπριακή κυβέρνηση
Στο μεταξύ, πιθανόν και στα τέλη της τρέχουσας εβδομάδας αναμένεται η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας της Κύπρου (ΡΑΕΚ) να δημοσιοποιήσει την τελική απόφασή της για το ρυθμιστικό πλαίσιο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας-Κύπρου με βάση τις θέσεις του ΑΔΜΗΕ ως φορέα υλοποίησης.
Σύμφωνα με πληροφορίες που μεταδίδουν κυπριακά μέσα ενημέρωσης, η ΡΑΕΚ πρόκειται να είναι εκ νέου αρνητική στο να επωμιστούν οι Κύπριοι καταναλωτές το κόστος του έργου, ακόμη κι αν αυτό δεν υλοποιηθεί για εξωγενείς λόγους, στην ουσία δηλαδή να αναλάβουν τον πολιτικό κίνδυνο από πιθανή τουρκική επέμβαση.
Στελέχη της ρυθμιστικής αρχής πετούν τη «μπάλα» στο γήπεδο της κυπριακής κυβέρνησης και προσωπικά στον πρόεδρο, κ. Νίκο Χριστοδουλίδη, διαρρέοντας ότι αναμένουν την δική του δημόσια παρέμβαση είτε να απορρίψει το αίτημα του ΑΔΜΗΕ είτε να αναλάβει τον πολιτικό κίνδυνο καλύπτοντας το κόστος από το δημόσιο ταμείο ή δηλώνοντας ότι πρέπει να το επωμιστούν οι κύπριοι καταναλωτές, όπως άλλωστε ισχύει στην Ελλάδα όπου η ΡΑΕ έλαβε σχετική απόφαση.
Αίτημα στην ΕΕ για ανάληψη πολιτικού κινδύνου – αύξηση επιχορήγησης
Η κυπριακή πλευρά επιχείρησε, πάντως, να βρει λύση μέσω Βρυξελλών για να αρθεί το αδιέξοδο καταθέτοντας διπλό αίτημα στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή:
-αφ’ ενός να αναλάβει η Ευρωπαϊκή Ένωση τον πολιτικό κίνδυνο στην περίπτωση που ένα τρίτο κράτος προσπαθήσει να παρεμποδίσει την ηλεκτρική διασύνδεση δύο κρατών-μελών, που άλλωστε προβλέπεται στον ενεργειακό σχεδιασμό της ΕΕ,
-κι αφ’ ετέρου να αυξήσει την επιχορήγηση, η οποία υπολογίστηκε στα 657 εκατ. όταν το κόστος του έργου υπολογιζόταν στο 1,4 δις ευρώ, περίπου στο 50%, κι έκτοτε δεν έχει επικαιροποιηθεί παρά το γεγονός ότι ο προϋπολογισμός του έργου έχει αυξηθεί στο 1,94 δις ευρώ.
Σύμφωνα με πληροφορίες, στο πρώτο αίτημα δεν υπήρξε απάντηση από την Γενική Διεύθυνση Ενέργειας της ΕΕ καθώς πρόκειται προφανώς για ζήτημα που υπερβαίνει τη γραφειοκρατία των Βρυξελλών και ανάγεται σε κεντρικό πολιτικό επίπεδο, ενώ στο δεύτερο η ΓΔ Ενέργειας ήταν αρνητική κι έτσι ο ελιγμός της κυπριακής πλευρά δεν φαίνεται -προς το παρόν, τουλάχιστον- να τε