Μενού Ροή
george-oikonomou
FT: Σε κρίση το μεγαλύτερο διυλιστήριο της Ιταλίας του εφοπλιστή Οικονόμου λόγω κόντρα με τον Ισραηλινό Steinmetz

Το μεγαλύτερο διυλιστήριο της Ιταλίας, το οποίο πουλήθηκε από τη ρωσική Lukoil μετά τις κυρώσεις της ΕΕ, βρίσκεται σε κρίση, επισημαίνουν σε δημοσίευμά τους οι Financial Times, καθώς ο Έλληνας δισεκατομμυριούχος που είναι πλέον ο πλειοψηφικός επενδυτής και ο κολοσσός των εμπορευμάτων Trafigura συγκρούονται για τους όρους μιας συμφωνίας προμήθειας αργού.

Η GOI Energy αγόρασε το εργοστάσιο ISAB στην πόλη Priolo της Σικελίας το 2023 με την υποστήριξη της Trafigura σε μια συμφωνία της τελευταίας στιγμής που ο Γαλλο-ισραηλινός μεγιστάνας ορυχείων Beny Steinmetz βοήθησε να διευθετηθεί.

Η πώληση εγκρίθηκε από την ιταλική κυβέρνηση, αλλά καλύφθηκε από μυστήριο, καθώς ούτε ο αγοραστής ούτε η Ρώμη αποκαλύπτουν την ταυτότητα των μετόχων της.

Έγγραφα που είδαν οι Financial Times δείχνουν ότι ο μεγαλύτερος επενδυτής στο ταμείο ελέγχου της GOI, Argus, την εποχή της συναλλαγής ήταν ο Γιώργος Οικονόμου, ένας μεγιστάνας του οποίου η TMS Tankers ήταν ένας από τους μεγαλύτερους θαλάσσιους μεταφορείς ρωσικού πετρελαίου μετά την πλήρη εισβολή στην Ουκρανία το 2022.

Η GOI και η Trafigura ανταποκρίθηκαν στην προσφορά του αντιπάλου εμπορικού οίκου Vitol και του αμερικανικού ιδιωτικού μετοχικού ομίλου Crossbridge Energy Partners και εξασφάλισαν τη συμφωνία παρά την αντίθεση της αμερικανικής κυβέρνησης.

Ο Οικονόμου επένδυσε στο διυλιστήριο μαζί με τον Steinmetz και τον πρώην στέλεχος της Trafigura, Michael Bobrov, σύμφωνα με τα έγγραφα.

Οι σχέσεις μεταξύ των τριών ανδρών έκτοτε επιδεινώθηκαν λόγω των χρημάτων και των όρων μιας δεκαετούς συμφωνίας προμήθειας και μάρκετινγκ πετρελαίου που υπεγράφη με την Trafigura, σύμφωνα με έξι άτομα που γνωρίζουν την κατάσταση.

Ο Οικονόμου υποστήριξε ότι η Trafigura ευθύνεται για τα προβλήματα του διυλιστηρίου, παραπονούμενος σε συναντήσεις ότι η συμφωνία προμήθειας και απορρόφησης είναι υπερβολικά ευνοϊκή για τον εμπορικό όμιλο, επιτρέποντάς του να προστατεύει τα κέρδη του ενώ η εγκατάσταση λειτουργεί με ζημία. Η Trafigura είπε ότι το διυλιστήριο απαιτεί περισσότερες επενδύσεις για την αναβάθμιση των λειτουργιών εν μέσω δύσκολων συνθηκών της αγοράς.

Το αυξημένο λειτουργικό κόστος του διυλιστηρίου που προκύπτει από τις υψηλότερες τιμές του φυσικού αερίου και των αντισταθμίσεων άνθρακα επιβαρύνει τα περιθώρια κέρδους σε ολόκληρη την Ευρώπη, καθιστώντας δύσκολο για όλα εκτός από τα πιο αποτελεσματικά διυλιστήρια να ξεπεράσουν το ισοζύγιο.

Οι εσωτερικές μάχες θα μπορούσαν να απειλήσουν την επιβίωση μιας εγκατάστασης που παρέχει το ένα πέμπτο της ικανότητας διύλισης της Ιταλίας, απασχολεί περίπου 1.000 άτομα άμεσα και υποστηρίζει άλλες 8.500 θέσεις εργασίας στην περιοχή.

Έχει επίσης προκαλέσει κριτική στην ιταλική κυβέρνηση, η οποία ενέκρινε την πώληση στην κυβέρνηση της Ινδίας, παρόλο που οι μεγαλύτεροι επενδυτές της δεν είχαν εμπειρία στην ιδιοκτησία ή τη λειτουργία διυλιστηρίων. «Αυτές οι επιχειρήσεις έντασης κεφαλαίου απαιτούν μεγάλες επενδύσεις, αλλά υποφέρουν από ασταθείς ταμειακές ροές, επομένως η οικονομική ευρωστία του αγοραστή είναι βασικό στοιχείο», δήλωσε ο Alan Gelder, αντιπρόεδρος των αγορών διύλισης, χημικών και πετρελαίου της Wood Mackenzie. «Εκ των υστέρων θα μπορούσε κανείς να πει ότι η ιταλική κυβέρνηση θα έπρεπε να είχε επιλέξει άλλη εναλλακτική από την πώληση στην [GOI Energy]». Σύμφωνα με τους όρους της συμφωνίας, η GOI απέκτησε το διυλιστήριο ενώ η Trafigura συμφώνησε να παράσχει κεφάλαιο κίνησης για να χρηματοδοτήσει τις δραστηριότητές της και, σύμφωνα με δύο άτομα που γνωρίζουν τη συμφωνία, κατέβαλε στην GOI προμήθεια 30 εκατ. ευρώ για την προμήθεια του εργοστασίου με αργό πετρέλαιο και την πώληση του διυλισμένου προϊόντος που παράγει για 10 χρόνια. «Οι εμπορικές διευθετήσεις της Trafigura με την ISAB είναι σε επίπεδο εμπορικών συναλλαγών και με όρους αγοράς, σύμφωνα με παρόμοιες εμπορικές συμφωνίες σε όλο τον κόσμο», δήλωσε η Trafigura σε δήλωση στους FT.

"Σε δύσκολες συνθήκες αγοράς, το διυλιστήριο Priolo χρειάζεται ουσιαστικές βελτιώσεις απόδοσης και περαιτέρω επενδύσεις για να παραμείνει ανταγωνιστικό. Προσφέραμε τη βοήθειά μας στην ISAB και την ιταλική κυβέρνηση για να εξασφαλίσουμε ένα βιώσιμο μέλλον για αυτό το σημαντικό περιουσιακό στοιχείο."

Η ISAB υπέβαλε αίτηση φέτος στις αρχές της Σικελίας για την αναδιάρθρωση της επιχείρησης μέσω μιας εξωδικαστικής «διαπραγμάτευσης διευθέτησης μιας επιχειρηματικής κρίσης». Ο Οικονόμου ελπίζει να χρησιμοποιήσει τη διαδικασία για να αναγκάσει σε επαναδιαπραγμάτευση ή ακύρωση της σύμβασης με την Trafigura, σύμφωνα με δύο άτομα που γνωρίζουν το θέμα.

Ο Οικονόμου εξέτασε επίσης το ενδεχόμενο να πουλήσει το διυλιστήριο, αλλά η συμφωνία προμήθειας έχει αποδειχθεί ένα σημαντικό σημείο δυσκολίας στις συνομιλίες με υποψήφιους αγοραστές, σύμφωνα με άτομα που γνωρίζουν τις συνομιλίες. Κατά τη στιγμή της εξαγοράς, ο Οικονόμου παρουσιάστηκε στην ιταλική κυβέρνηση ως ο τελικός πραγματικός δικαιούχος μιας κυπριακής οντότητας που κατείχε το 52 τοις εκατό της υπομονάδας του Argus Fund, η οποία ήλεγχε το 70 τοις εκατό των ΔΑΙ, σύμφωνα με τα έγγραφα που είδαν οι FT.

Η υπόλοιπη υπομονάδα του Argus Fund ανήκε σε μια οντότητα που ελέγχεται από δύο ιδρύματα των οποίων οι δικαιούχοι ήταν τα παιδιά του Steinmetz, δείχνουν τα έγγραφα. Η σύνδεση του Steinmetz με το διυλιστήριο και ο ρόλος του στη διαπραγμάτευση της συμφωνίας με τις ιταλικές αρχές αποκαλύφθηκε από τους FT το 2023.

Το 2023 ο Οικονόμου αποφάσισε να δανείσει χρήματα στην GOI Energy για να μπορέσει να αποπληρώσει ένα εκκρεμές χρέος με τη Lukoil. Τον Ιανουάριο του περασμένου έτους, αφού η GOI απέτυχε να αποπληρώσει το δάνειο, επέλεξε να το μετατρέψει σε ίδια κεφάλαια και να μειώσει τους άλλους μετόχους, δείχνουν τα έγγραφα. Η GOI πλήρωσε περίπου 180 εκατομμύρια ευρώ για το εργοστάσιο, υπερβάλλοντας σημαντικά τις Vitol και Crossbridge, οι οποίες είχαν προσφέρει περίπου 55 εκατομμύρια ευρώ, σύμφωνα με δύο άτομα που γνωρίζουν τους όρους των προσφορών.

Εκτιμάται ότι πλήρωσε και αρκετές εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ για το πετρέλαιο επί τόπου την εποχή της εξαγοράς. Η ιταλική κυβέρνηση ενέκρινε την επένδυση στο πλαίσιο του λεγόμενου κανόνα ισχύος του χρυσού, που της δίνει το δικαίωμα να ασκεί βέτο σε συμφωνίες ή να επιβάλλει απαιτήσεις για την αγορά στρατηγικών περιουσιακών στοιχείων.

Εκείνη την εποχή, Ιταλοί αξιωματούχοι δήλωσαν καθησυχασμένοι από τη συμμετοχή της Trafigura και του Bobrov, ο οποίος είναι επίσης επενδυτής, μαζί με τον γαμπρό του Steinmetz, στο μεγαλύτερο διυλιστήριο του Ισραήλ. Η GOI είχε επίσης προσφέρει διαβεβαιώσεις σχετικά με τη διατήρηση των θέσεων εργασίας και των επιπέδων παραγωγής, είπαν τότε.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας