Σε θρίλερ εξελίσσεται τις τελευταίες μέρες το εμπόριο του Ρωσικού πετρελαίου, με τις φήμες και τις πληροφορίες για τους εναλλακτικούς τρόπους διακίνησης πετρελαίου να πυκνώνουν στα διεθνή μέσα.
Οι περισσότερες κάνουν λόγο για συνέχιση του εμπορίου ρωσικού πετρελαίου, κάτω από τα ραντάρ των αγορών, σε τιμές πολύ χαμηλότερες των τρεχουσών, με κύριο προορισμό τις μεγάλες εμπορικές δεξαμενές αποθήκευσης στο Ρότερνταμ της Ολλανδίας.
Η μεταφορά φορτίων και η αποθήκευση εκτός Ρωσίας επιτρέπεται με τις τρέχουσες κυρώσεις και αυτό διευκολύνει τις πωλήσεις κάτω από το ραντάρ αργότερα.
Οι έμποροι που αποθηκεύουν πετρέλαιο αυτό το διάστημα δεν πιέζονται να το μεταπωλήσουν, επειδή το έχουν αγοράσει με τόσο μεγάλες εκπτώσεις που μπορούν να το κρατήσουν για μήνες και να βγάλουν πολλά χρήματα.
Οι πρόσφατες προσφορές για το αργό πετρέλαιο Urals της Ρωσίας περιελάμβαναν εκπτώσεις έως και 30 $ ανά βαρέλι έναντι του δείκτη αναφοράς Brent, σε σύγκριση με τα κανονικά προπολεμικά επίπεδα των 2 δολαρίων.
Χωρίς διαγωνισμούς
Όλες οι συναλλαγές που αφορούν το ρωσικό αργό είναι πλέον «ιδιωτικές και εμπιστευτικές» — όρος που χρησιμοποιούν οι έμποροι πετρελαίου για να αναφέρονται σε ευαίσθητες συμφωνίες.
Χαρακτηριστικό της εναλλακτικής αγοράς πετρελαίου που έχει δημιουργηθεί είναι ότι από σήμερα 17 Μαρτίου, οι ρωσικές εταιρείες πετρελαίου δεν έχουν εκδώσει προσφορές spot για το ρωσικό πετρέλαιο. Δεν έχουν εκδοθεί ούτε σημειακοί διαγωνισμοί για τη φόρτωση των Urals στις αρχές Απριλίου, σύμφωνα με το σχέδιο φόρτωσης για την 1-5 Απριλίου που δημοσιεύθηκε την Τετάρτη, ανέφεραν έμποροι.
"Οι διαγωνισμοί δεν ωφελούν πλέον. Φοβίζουν μόνο τους πιθανούς αγοραστές", δήλωσε στο Reuters πηγή από μια ρωσική εταιρεία πετρελαίου.
Οι ρωσικές εταιρείες Surgutneftegaz και Zarubezhneft απέτυχαν να πουλήσουν πετρέλαιο Urals σε διαγωνισμούς, ενώ η ινδική ONGC δεν μπόρεσε να προσελκύσει προσφορές σε διαγωνισμό για το επίσης ρωσικό αργό Sokol.
"Μετά την καταστροφή της Shell, κανείς δεν θέλει την κακή δημοσιότητα", σημείωσε ένας άλλος έμπορος - σχετικά με την αγορά ενός φορτίου Urals από τη Shell που ώθησε την εταιρεία να δεσμευτεί ότι θα σταματήσει να αγοράζει φορτία spot και θα καταργήσει σταδιακά τις συμβατικές αγορές ρωσικού αργού .
Από πλοίο σε πλοίο
Πολλοί εκτιμούν ότι σύντομα θα αρχίσουν οι μεταφορές πετρελαίου από πλοίο σε πλοίο, που είχαν χρησιμοποιηθεί τα τελευταία χρόνια για να συγκαλύψουν την πραγματική προέλευση του ιρανικού αργού, το οποίο υπόκειται σε κυρώσεις των ΗΠΑ.
«Σύντομα, νομίζω, τα πλοία θα αρχίσουν να σβήνουν τους αναμεταδότες», πρόσθεσε έμπορος, αναφερόμενος στα αυτοματοποιημένα σήματα που δείχνουν την τοποθεσία ενός σκάφους — συχνά με πρόσθετες πληροφορίες όπως ο προορισμός και το είδος του φορτίου.
Οι έμποροι ενισχύουν τη δραστηριότητα
Τα στοιχεία της Kpler δείχνουν ότι από τις αρχές Μαρτίου, διεθνείς έμποροι όπως η Trafigura, η Gunvor και η Vitol - οι οποίες έχουν μακροχρόνιους επιχειρηματικούς δεσμούς με τη Ρωσία - έχουν εντείνει τη δραστηριότητά τους, αναλαμβάνοντας τη δραστηριότητά τους καθώς οι άλλοι ανυψωτές ρωσικού αργού έχουν αποχωρήσει.
Η γαλλική μεγάλη TotalEnergies ναύλωσε έξι πλοία για να παραλάβει αργό το πρώτο δεκαπενθήμερο του Μαρτίου, κυρίως για αποθήκευση στο Ρότερνταμ αλλά με ένα να πηγαίνει στο διυλιστήριό της στη Χάβρη.
Τις δύο πρώτες εβδομάδες του Μαρτίου, οι φορτώσεις από τα λιμάνια της Βαλτικής της Ρωσίας έδειξαν ότι ένα φορτίο πήγαινε στο Porvoo της Φινλανδίας, ένα στο Omisalj στην Κροατία και δύο στο Γκντανσκ της Πολωνίας.
Τρία φορτία από τη Μαύρη Θάλασσα πήγαν στην Ινδία, ένα στην Κωνστάντζα της Ρουμανίας και ένα στο Μπουργκάς της Βουλγαρίας.
Η νορβηγική Equinor δήλωσε αυτή την εβδομάδα ότι θα σταματήσει να εμπορεύεται ρωσικό πετρέλαιο, αλλά θα συνεχίσει να παραδίδει τέσσερα φορτία αυτόν τον μήνα λόγω προηγούμενων συμβατικών δεσμεύσεων.
Δύο από τα φορτία της Equinor μεταπωλήθηκαν σε Ασιάτες αγοραστές, ένα τρίτο επρόκειτο να παραδοθεί σε αποθήκευση και ένα τέταρτο προορίζεται για το διυλιστήριο Mongstad της εταιρείας.
Εκτός από το Ρότερνταμ, φορτία από τα λιμάνια της Βαλτικής και της Μαύρης Θάλασσας της Ρωσίας αποστέλλονταν σε αποθήκευση στο Wilhelmshaven της Γερμανίας και στην Τεργέστη της Ιταλίας.
Αντέχει ακόμα το εμπόριο
Μετά από τρεις εβδομάδες σύγχυσης, οι ρωσικές εξαγωγές πετρελαίου φαίνεται να έχουν διαταραχθεί λιγότερο από ό,τι πιστευόταν προηγουμένως, με τις παγκόσμιες εμπορικές εταιρείες να παρεμβαίνουν για να παραλάβουν φορτία που αντιμετωπίζουν προβλήματα.
Η Energy Intelligence αρχικά υπολόγισε ότι οι εξαγωγές πετρελαίου της Ρωσίας είχαν συρρικνωθεί κατά 2,5 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως — 1,5 εκατομμύρια b/d αργού και 1 εκατομμύριο b/d διυλισμένων προϊόντων — αριθμός που αργότερα αναθεωρήθηκε προς τα πάνω σε 3 εκατομμύρια b/d.
Ωστόσο, καθώς η σκόνη αρχίζει να κατακάθεται, έχει γίνει σαφές ότι η πολιτική και οικονομική αντίδραση κατά της Ρωσίας δεν έχει προκαλέσει απότομη πτώση στις εξαγωγές πετρελαίου της — τουλάχιστον προς το παρόν.