Η απόφαση της Ρωσίας να απαγορεύσει τις εξαγωγές ντίζελ —και βενζίνης— κινδυνεύει να διαταράξει τον εφοδιασμό καυσίμων ενόψει του χειμώνα, αλλά το πόσο βαθύς θα είναι ο αντίκτυπος εξαρτάται από το πόσο θα διαρκέσει.
Η χώρα απέστειλε περισσότερα από ένα εκατομμύριο βαρέλια την ημέρα καυσίμου τύπου ντίζελ μέχρι στιγμής φέτος, καθιστώντας την σχεδόν τον μεγαλύτερο εξαγωγέα μέσω θαλάσσης στον κόσμο, σύμφωνα με στοιχεία της Vortexa. Αυτό είναι ένα τεράστιο κομμάτι της προσφοράς που θα χάσει η αγορά σε σύντομο χρονικό διάστημα — αρκετά περίπου για να καλύψει ολόκληρη τη ζήτηση της Γερμανίας.
Η απώλεια
Η απώλεια της προσφοράς και οποιαδήποτε επακόλουθη αύξηση της τιμής, δεν θα έχει σημασία μόνο για τους εμπόρους πετρελαίου και τους οδηγούς φορτηγών. Το καύσιμο τύπου ντίζελ χρησιμοποιείται επίσης σε πλοία και τρένα, καθώς και στους τομείς της γεωργίας, της μεταποίησης και των κατασκευών. Εν ολίγοις, τροφοδοτεί τεράστιες περιοχές της παγκόσμιας οικονομίας .
«Όλα εξαρτώνται από τη διάρκεια», δήλωσε ο Eugene Lindell , επικεφαλής ραφιναρισμένων προϊόντων στην εταιρεία συμβούλων FGE. Τα διυλιστήρια της Ρωσίας «θα μπορούσαν πιθανότατα να περάσουν έναν μήνα πριν θα πρέπει να κλείσουν ξανά λόγω περιορισμών της χωρητικότητας αποθήκευσης».
Η Ρωσία λέει ότι θέσπισε την προσωρινή απαγόρευση για να περιορίσει τις αυξανόμενες τιμές των καυσίμων στο εσωτερικό, αλλά η απορρόφηση όλων αυτών των βαρελιών στο εσωτερικό μπορεί να είναι μια πρόκληση. Μερικά μπορούν να αποθηκευτούν και η κατάσταση θα βοηθηθεί επίσης από πολλά διυλιστήρια που υποβάλλονται σε εργασίες συντήρησης.
Αλλά κάποια στιγμή η χώρα θα πρέπει να ξαναρχίσει τις εξαγωγές ή να μειώσει την παραγωγή του διυλιστηρίου.
«Αν και η απαγόρευση είναι αόριστη, δεν περιμένουμε να διαρκέσει πολύ», δήλωσε ο Koen Wessels , αναλυτής πετρελαϊκών προϊόντων στην εταιρεία συμβούλων Energy Aspects.
Αντίδραση της αγοράς
Ενώ η απροσδόκητη απώλεια προσφοράς ώθησε τις βασικές μετρήσεις της αγοράς ντίζελ υψηλότερα, οι κινήσεις ήταν σχετικά συγκρατημένες για ένα τόσο σημαντικό γεγονός, υποδηλώνοντας κάποιο σκεπτικισμό μεταξύ των εμπόρων ντίζελ σχετικά με τον αντίκτυπό του στον πραγματικό κόσμο.
Στη βορειοδυτική Ευρώπη, το premium των συμβολαίων μελλοντικής εκπλήρωσης του πετρελαίου αναφοράς σε σχέση με το αργό πετρέλαιο, γνωστό ως ICE Gasoil crack, εκτινάχθηκε ως απάντηση στην απαγόρευση, ξεπερνώντας προσωρινά τα 37 δολάρια το βαρέλι και φθάνοντας σε υψηλό πέντε ημερών, σύμφωνα με στοιχεία που συγκέντρωσε το Bloomberg.
Μεγαλύτερη εικόνα
Οι παγκόσμιες προμήθειες ντίζελ βρίσκονταν ήδη υπό σοβαρή πίεση πριν ανακοινωθεί η απαγόρευση εξαγωγών της Ρωσίας. Οι αποδόσεις των διυλιστηρίων έχουν περιοριστεί από έναν συνδυασμό περικοπών αργού πετρελαίου από τον ΟΠΕΚ+ και ζήτησης για άλλο διυλισμένο πετρέλαιο. Οι διακοπές στα εργοστάσια δεν βοήθησαν.
Πριν από την εισβολή στην Ουκρανία, τα βαρέλια εξαγωγής πετρελαίου ντίζελ της Ρωσίας αποστέλλονταν κυρίως σε ευρωπαϊκά έθνη. Αλλά η επιβολή κυρώσεων διόγκωσε τις παγκόσμιες εμπορικές ροές - οι αποστολές προς την Τουρκία έχουν αυξηθεί. Άλλοι πρόσφατοι προορισμοί για φορτία περιλαμβάνουν τη Βραζιλία, τη Σαουδική Αραβία και την Τυνησία.
Αυτό δεν σημαίνει απαραίτητα ότι αυτές οι χώρες θα επωμιστούν ολόκληρο το βάρος της περικοπής της προσφοράς της Ρωσίας. Η αγορά ντίζελ είναι παγκόσμια: Εάν η Τουρκία ή η Βραζιλία, για παράδειγμα, αντιμετωπίζουν πρόβλημα, τα φορτία από μη Ρώσους προμηθευτές ενδέχεται να κατευθυνθούν εκεί αντί για την Ευρώπη.