Ανάσα στους εκδρομείς του Πάσχα δίνουν τα καύσιμα καθώς οι τιμές στην αντλία είναι κατά περίπου 12% χαμηλότερα σε σχέση με πέρυσι για όσους και όσες, βέβαια, εκδράμουν τις ημέρες του Πάσχα με το αυτοκίνητό τους. Σύμφωνα με το Παρατηρητήριο Τιμών Υγρών Καυσίμων του υπουργείου Ανάπτυξης φέτος ο μέσος όρος της αμόλυβδης βενζίνης είναι στο 1,72 ευρώ ανά λίτρο από 1,96 ευρώ το λίτρο πέρυσι, δηλαδή είναι κατά 24 λεπτά του ευρώ φθηνότερη. Αντίστοιχα το πετρέλαιο κίνησης πωλείται σήμερα στα πρατήρια προς 1,49 ευρώ το λίτρο από 1,71 ευρώ το λίτρο πέρυσι καταγράφοντας επίσης μείωση 13%, δηλαδή 22 λεπτά του ευρώ φθηνότερο σε σχέση με πέρυσι. Έτσι ένα κάποιος θέλει να γεμίσει ένα ρεζερβουάρ 50 λίτρων θα το κάνει πληρώνοντας περίπου 12 ευρώ λιγότερα σε σχέση με πέρυσι.
Στις διεθνείς αγορές, βέβαια, η τιμή του μπρεντ έχει ανακάμψει από τα χαληνα διετίας όντας πάνω από τα 67 δοκάρια το βαρέλι καθώς έχει υποχωρήσει ο προβληματισμός για κύμα ύφεσης από τους δασμούς Τραμπ. Η τιμή χαρακτιστικά έχει τσιμπήσει ένα ποσοστό άνω του 3% τα τελευταία 24ωρα. Η εικόνα αυτή αναμένεται να αποτυπωθεί από τις επόμενες εβδομάδες στην αντλία.
Η ποιότητα
Πάντως και φέτος οι οδηγοί όταν φουλάρουν το ρεζερβουάρ καλό είναι να πηγαίνουν όπου εμπιστεύονται την ποιότητα των καυσίμων.
Όπως άλλωστε καταφάνηκε από τις αποκαλύψεις της ΑΑΔΕ και της ΕΛΑΣ υπάρχει μεγάλο ποσοστό παραβατικότητασ στο χώρο. Αυτό αποτυπώνεται και στα στοιχεία του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδας (ΣΕΕΠΕ), που δημοσιοποιήθηκαν στο πλαίσιο συζήτησης στο Φόρουμ των Δελφών.
Έτσι, με βάση όσα είπε ο κ. Γιάννης Αληγιζάκης, Πρόεδρος του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος το φαινόμενο σήμερα έχει ως επίκεντρο τις πειραγμένες αντλίες και τις ελλειμματικές παραδόσεις (κλοπή στην αντλία). Αναφορικά με αυτή τη μορφή παραβατικότητας, ο κ. Αληγιζάκης υποστήριξε ότι ενώ μειώνονται οι ποσότητες των καυσίμων που κλέβουν τα παραβατικά πρατήρια, μέσω πειραγμένων αντλιών, ο αριθμός των παραβατικών πρατηρίων αυξάνεται.
Σε κάθε περίπτωση για το 2025 εκτιμάται ότι υπάρχει σχεδόν διπλασιασμός των παραβατικών πρατηρίων στα μεγάλα αστικά κέντρα, σε σχέση με το 2016. Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία από τις εκτιμήσεις της αγοράς, που παρουσίασε ο πρόεδρος του ΣΕΕΠΕ το ποσοστό των παραβατικών πρατηρίων αυξήθηκε σε 29% στην Αττική και σε 17% στη Θεσσαλονίκη, όταν το 2016 το αντίστοιχο ποσοστό έφτανε το 15% στην Αττική και το 11% στη Θεσσαλονίκη. Καταγράφεται δηλαδή μια αύξηση κατά 93% στην Αττική και 55% στη Θεσσαλονίκη.
Όπως, χαρακτητιστικά, σημείωσε ο κ. Αληγιζάκης, «περισσότερα πρατήρια κλέβουν μικρότερες ποσότητες». Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, το 2025 η μέση απώλεια ανά παράδοση λόγω πειραγμένων αντλιών ανέρχεται στο 18%, καταγράφοντας μείωση κατά 25% σε σχέση με το 2023, όταν η απώλεια έφτανε το 24%.
Παράλληλα, ο πρόεδρος του ΣΕΕΠΕ αναφέρθηκε στην πρόοδο που έχει σημειωθεί από την Πολιτεία για την αντιμετώπιση της παραβατικότητας, επισημαίνοντας τη θέσπιση του νόμου περί «δέουσας επιμέλειας» το 2024, ο οποίος προβλέπει αυστηρότερες ποινές για τους παραβάτες. Ωστόσο, όπως υπογράμμισε, η εφαρμογή του νόμου στην πράξη συναντά σοβαρές δυσκολίες, καθώς ορισμένες δικαστικές αποφάσεις αναστέλλουν την επιβολή των ποινών, επιτρέποντας τη συνέχιση της λειτουργίας παραβατικών πρατηρίων.
Παράλληλα, με βάση στελέχη της αγοράς, τα τελευταία χρόνια υπήρξε έξαρση της διακίνησης παράνομων χημικών, που νοθεύουν τη βενζίνη, και δημιουργούν ζητήματα στους κινητήρες. Πρόκειται για μια “βαριά μορφής” εγκληματικότητα που σχετίζεται με παράνομα κανάλια διακίνησης, στα οποία υπήρξαν σχετικά “χτυπήματα” των ελεγκτικών αρχών αλλά και καταγράφηκαν “εσωτερικές” εκκαθαρίσεις παραβατικών.
Εκστρατεία ελέγχων
Στο φόντο αυτό, πάντως, η ΑΑΔΕ έχει καταρτίσει πολύπλευρο σχέδιο δράσης για το 2025, με στόχο τον περιορισμό του λαθρεμπορίου καυσίμων. Το επιχειρησιακό σχέδιο προβλέπει τη διενέργεια 33.410 ελέγχων δίωξης σε προϊόντα με Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης, όπως υγρά καύσιμα, καπνικά και αλκοολούχα. Επιπλέον, περιλαμβάνει 6.082 ελέγχους «δέουσας επιμέλειας», 1.500 ελέγχους βάσει πληροφοριακών δελτίων, καθώς και τουλάχιστον 13.700 εκ των υστέρων ελέγχους εγγράφων από τα τελωνεία. Συνολικά, το πλάνο προβλέπει περισσότερους από 73.400 ελέγχους από τα τελωνεία και 184.000 φορολογικούς και τελωνειακούς ελέγχους, με στόχο την ανάκτηση επιπλέον εσόδων ύψους 1,7 δισ. ευρώ.
Στη διάθεση, μάλιστα, των ελεγκτικών αρχών επιστρατεύονται και ψηφιακά εργαλεία, όπως η τεχνητή νοημοσύνη, τα μοντέλα ανάλυσης κινδύνου και οι διασταυρώσεις από μέσα κοινωνικής δικτύωσης και καταγγελίες πολιτών, προκειμένου να εντοπιστούν ύποπτα πρότυπα συμπεριφοράς και να περιοριστεί η φοροδιαφυγή και το λαθρεμπόριο στην αγορά καυσίμων.