Η άνοδος το τελευταίο διάστημα των διεθνών τιμών πετρελαίου “πυροδοτεί” την έντονη ανησυχία για περαιτέρω αύξηση των τιμών των καυσίμων. Ήδη, λίγο κάτω από τα 90 δολάρια το βαρέλι, το υψηλότερο επίπεδο για το brent από τις αρχές του έτους, βρίσκεται η τιμή, την ώρα που, όντας σε χαμηλότερα επίπεδα πριν λίγες μέρες, οι τιμές στα καύσιμα στην εσωτερική αγορά ήταν πέριξ των 2 ευρώ, με πολλούς νομούς να κινούνται υψηλότερα.
Έτσι, με βάση το Παρατηρητήριο Υγρών Καυσίμων, η μέση τιμή της αμόλυβδης πανελλαδικά (31 Αυγούστου) είναι στα 1,994 ευρώ ανά λίτρο και του ντίζελ κίνησης στο 1,768 ευρώ ανά λίτρο.
Πάντως, στο 60% και πλέον της χώρας οι τιμές έχουν ξεπεράσει το όριο αυτό με νησιά των Κυκλάδων να είναι πρωταθλητές της ακρίβειας αφού οι οδηγοί πληρώνουν την αμόλυβδη στα 2,247 ευρώ ανά λίτρο. Εξίσου υψηλά κινούνται οι τιμές και στα Δωδεκάνησα με την αμόλυβδη στα 2,154 ευρώ ανά λίτρο, την αμόλυβδη 100 οκτανίων στα 2,289 ευρώ ανά λίτρο και το diesel κίνησης στα 1,882 ευρώ ανά λίτρο. Πάνω από δύο ευρώ το λίτρο τιμολογούν την αμόλυβδη των 95 οκτανίων τα πρατήρια σε νησιωτικές περιοχές αλλά και στην ηπειρωτική χώρα όπως στους νομούς Ευρυτανίας, Αιτωλοακαρνανίας, Αρκαδίας, Άρτας, Γρεβενών, Κοζάνης κ.α.
Ντίζελ
Ερώτημα για το πώς θα κινηθεί η αγορά είναι η πτώση της ζήτησης, λόγω της ολοκλήρωσης της περιόδου διακοπών για τους Έλληνες αν και η αύξηση της τιμής του ντίζελ ενισχύει την ανησυχία για ώθηση των πληθωριστικών πιέσεων, λόγω της σημασίας του καυσίμου στην αλυσίδα αξίας.
Τα δεδομένα αυτά αναμένεται να σταθμιστούν εν όψει των εξαγγελιών στη ΔΕΘ, όπου είναι, ήδη, εκφρασμένη τη βούληση για στήριξη των νοικοκυριών, κυρίως των ευάλωτων όσο διαρκεί η κρίση.
Ήδη, στο τραπέζι, είναι, αλλαγές σε ό,τι αφορά το επίδομα θέρμανσης με στόχο να προστατευτούν οι ευάλωτοι και αυτοί που έχουν πραγματικά ανάγκη στην περίπτωση που δεν υποχωρήσουν οι τιμές του πετρελαίου. Πέρυσι το επίδομα χορηγήθηκε σε 1,3 εκατομμύρια νοικοκυριά με το συνολικό ύψος του να φτάνει τα 300 εκατ. ευρώ, έναντι 174 εκατ. ευρώ το 2021. Επίσης, ήδη τρέχουν μέχρι το τέλος του χρόνου επιδοτήσεις για την εγκατάσταση υποδομών χρήσης φυσικού αερίου ενώ μένει να φανεί εάν θα επιλεγεί να δοθεί κάποιες μορφής επιδότησης στα καύσιμα κίνησης, ειδικά στο ντίζελ που όπως αναφέρεται από παράγοντες της αγοράς, πέρυσι, όταν έτρεξε το σχετικό σχήμα ενίσχυσης στην πήγή, βοήθησε στην συγκράτηση των τιμών.