Σε εξέλιξη είναι από το βράδυ της Τετάρτης ο διαγωνισμός για την αναβάθμιση των υποδομών του λιμένα Αλεξανδρούπολης, ένα έτος μετά την απόφαση της κυβέρνησης να ματαιώσει τη διαδικασία για τη διάθεση πλειοψηφικού ποσοστού των μετοχών σε ιδιώτες επενδυτές και να διατηρήσει υπό κρατικό έλεγχο τον Οργανισμό Λιμένος Αλεξανδρούπολης, ο οποίος τα τελευταία δύο έτη έχει αναδειχθεί σε ιδιαίτερα κρίσιμη υποδομή από γεωπολιτικής απόψεως.
Σύμφωνα με τη διακήρυξη του διαγωνισμού, η Μονάδα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας του ΤΑΙΠΕΔ διενεργεί τον διαγωνισμό με συνολικό προϋπολογισμό 23,6 εκατ. ευρώ για λογαριασμό του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.
Η διαδικασία αφορά στην εκπόνηση μελέτης και την υλοποίηση των εξής δύο έργων:
- Αποκατάσταση των βαθών (εκβάθυνση) στη λιμενολεκάνη και στο δίαυλο ναυσιπλοΐας του λιμένα, με απομάκρυνση των προσχώσεων που έχουν συσσωρευθεί από τα τέλη του 2015 έως σήμερα.
- Οδική σύνδεση του νέου εμπορικού προβλήτα του λιμένα Αλεξανδρούπολης με τη νέα Περιφερειακή Οδό που είναι ήδη υπό κατασκευή στο πλαίσιο της οποίας προβλέπεται η κατασκευή οδικού άξονα μήκους 1.500 μέτρων εντός της χερσαίας ζώνης του λιμανιού.
Τα έργα για την αναβάθμιση των λιμενικών υποδομών στην Αλεξανδρούπολη χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης και ως καταληκτική ημερομηνία για την υποβολή προσφορών έχει οριστεί η 11η Ιανουαρίου 2024, ενώ η αποσφράγιση των προσφορών θα γίνει την επόμενη ημέρα.
Η συνολική προθεσμία εκτέλεσης του έργου, ανέρχεται κατά μέγιστο σε 18 μήνες για την εκβάθυνση της λιμενολεκάνης και σε 8 μήνες για την οδική σύνδεση από την ημέρα υπογραφής της σύμβασης με τον ανάδοχο.
Ο διαγωνισμός για την αναβάθμιση των υποδομών του λιμένα Αλεξανδρούπολης ξεκινά δύο ημέρες μετά τον απόπλου από τη Σιγκαπούρη του FSRU Alexandroupolis, του ειδικά διαμορφωμένου δεξαμενόπλοιου μεταφοράς LNG, το οποίο θα λειτουργήσει ως υπεράκτια μονάδα αποθήκευσης και αεριοποίησης φυσικού αερίου.
Το πλοίο μήκους 300 μέτρων αναμένεται να φτάσει στον τελικό προορισμό του, σε απόσταση 17,6 χιλιομέτρων νοτιοδυτικά του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης, έως τα μέσα Δεκεμβρίου προκειμένου να ξεκινήσει η τελική φάση της προετοιμασίας για τη λειτουργία της δεύτερης πύλης εισόδου LNG στην Ελλάδα μετά τη Ρεβυθούσα.
Για να τεθεί σε εμπορική το πλωτό terminal LNG θα πρέπει να ολοκληρωθούν οι εργασίες σύνδεσής του με το Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου, μέσω υποθαλάσσιου αγωγού 28 χιλιομέτρων. Στη συνέχεια, θα ακολουθήσει η απαραίτητη περίοδος δοκιμών και μετά από περίπου έναν μήνα αναμένεται η πλωτή μονάδα με αποθηκευτική δυνατότητα 153.000 κυβικών μέτρων να τεθεί σε πλήρη λειτουργία.
Τις επόμενες εβδομάδες αναμένεται ο όμιλος Steer Group, που έχει αναλάβει καθήκοντα συμβούλου επιχειρηματικής και στρατηγικής ανάπτυξης, να παραδώσει στο ΤΑΙΠΕΔ ένα πρώτο σχέδιο για το νέο business plan του λιμανιού το οποίο θα αποτελέσει τον οδικό χάρτη για την περαιτέρω ανάπτυξή του.