Μενού Ροή
Κλειδί ο αγωγός IGB για τον Κάθετο Ενεργειακό Διάδρομο φυσικού αερίου Αλεξανδρούπολη-Βουδαπέστη

Έντονη κινητικότητα παρατηρείται για τη δημιουργία του Κάθετου Διαδρόμου Φυσικού Αερίου που θα καταστήσει εφικτές τις ροές φυσικού αερίου από Νότο προς Βορρά -από Αλεξανδρούπολη έως Βουδαπέστη- και αντίστροφα εάν υλοποιηθεί. Όπως γνωστοποίησε ο Διαχειριστής Συστήματος Μεταφοράς Αερίου της Βουλγαρίας Bulgartransgaz, μαζί με τον ΔΕΣΦΑ και τους ομολόγους τους από την Ρουμανία (Transgaz) και την Ουγγαρία (FGSZ) θα θέσουν τον Ιανουάριο του 2024 σε δημόσια διαβούλευση ξεχωριστές προτάσεις (project proposals) για την αύξηση της δυναμικότητας των Συστημάτων τους.

Στόχος αφενός είναι να αυξηθεί η μεταφορική ικανότητα φυσικού αερίου (συμπεριλαμβανομένου και LNG, με δεδομένη και την θέση σε εμπορική λειτουργία του FSRU της Αλεξανδρούπολης στις αρχές του 2024) από το Νότο προς το Βορρά, καθώς την αναβάθμιση των αγωγών ώστε να είναι δυνατή και η αντίστροφη ροή. Πέραν των εμπλεκόμενων εταιρειών, για το φιλόδοξο project ενδιαφέρουν έχουν επιδείξει ο Διαχειριστής της Σλοβενίας Eustream, ο Διαχειριστής της Ουκρανίας GAS TSO και η καθετοποιημένη εταιρεία φυσικού αερίου της Μολδαβίας Energocom, στο πλαίσιο των κινήσεων για θωράκιση της ασφάλειας εφοδιασμού τους και διαφοροποίηση των πηγών προμήθειας φυσικού αερίου.

Όπως γνωστοποιήθηκε στο πλαίσιο συνάντησης των Διαχειριστών Συστημάτων Μεταφοράς Φυσικού Αερίου Ελλάδας, Βουλγαρίας, Ρουμανίας και Ουγγαρίας, ΔΕΣΦΑ και Bulgartransgaz έχουν ήδη ξεκινήσει να εκπονούν τις τεχνικές μελέτες σε συνεργασία  με την Transgaz και την ICGB, την κοινοπραξία που λειτουργεί τον ελληνοβουλγαρικό αγωγό IGB.  Όπως δήλωσε ο κ. Μαλίνοφ, «τα αποτελέσματα της μη δεσμευτικής φάσης του market test έδειξαν ξεκάθαρα ανάγκη διπλασιασμού της δυναμικότητας στο σημείο εισόδου προς την Ελλάδα (σημείο διασύνδεσης Σιδηρόκαστρο/Κουλάτα)  και στο σημείο εξόδου προς τη Ρουμανία».

Κατά την ίδια συνάντηση, η ICGB γνωστοποίησε ότι το δεσμευτικό market test για την επέκταση της μεταφορικής ικανότητα του IGB στα 5 δις κυβικά μέτρα ετησίως (από 3 που είναι σήμερα) θα λάβει χώρα τον Ιούλιο του 2024, με τους προμηθευτές να «κλειδώνουν» πλέον δυναμικότητα. Σε συνεργασία δε με ΔΕΣΦΑ και Bulgartransgaz έχουν ξεκινήσει τις τεχνικές μελέτες για τη αύξηση της χωρητικότητας στα σημεία διασύνδεσης του αγωγού με τα Συστήματα Ελλάδας και Βουλγαρίας. Ο αγωγός IGB αποτελεί «κλειδί» για το σχεδιασμό του Κάθετου Διαδρόμου.

Υπενθυμίζεται ότι τα θεμέλια του Κάθετου Διαδρόμου τέθηκαν πριν από έναν χρόνο στην Αθήνα, με την υπογραφή Μνημονίου Συνεργασίας μεταξύ ΔΕΣΦΑ, Bulgartransgaz, Transgaz, FGSZ, IGGB και Gastrade. Ακολούθησε η διενέργεια μη δεσμευτικών market tests από τους Διαχειριστές και οι εκτιμήσεις για τη μελλοντική ζήτηση δυναμικότητας στα σημεία διασύνδεσης των συστημάτων τους. Πρόκειται για ουσιαστικά βήματα για τη διαδικασία επαύξησης της δυναμικότητας μεταφοράς των εθνικών συστημάτων των χωρών που συμμετέχουν, σύμφωνα με όσα προβλέπουν οι κανονισμοί της ΕΕ.

Σε συνάντηση εργασίας που πραγματοποιήθηκε τον περασμένο Σεπτέμβριο στη Θεσσαλονίκη στο πλαίσιο της υλοποίησης του project, εξάλλου, οι εκπρόσωποι των εμπλεκόμενων εταιρειών είχαν παρουσιάσει τις επενδύσεις που σχεδιάζονται για την αύξηση της δυναμικότητας μεταφοράς φυσικού αερίου του Κάθετου Διαδρόμου: Στην περίπτωση του ΔΕΣΦΑ οι βασικότερες εξ΄αυτών είναι ο νέος Σταθμός Συμπίεσης στην Κομοτηνή (που θα αυξήσει τις ποσότητες αερίου που θα μεταφέρονται δυτικά και ανατολικά του κόμβου Κομοτηνής ενόψει τόσο του FSRU Αλεξανδρούπολης που θα συνδέεται με το ΕΣΦΑ όσο και των άλλων έργων στην περιοχή όπως η τροφοδοσία του IGB), η αναβάθμιση του Σταθμού Συμπίεσης στη Νέα Μεσήμβρια (που θα βελτιστοποιήσει τις ροές αζέρικου αερίου μέσω του TAP) και ο νέος σταθμός Συμπίεσης στην Αμπελιά Φαρσάλων που ενισχύει την εξαγωγική δυνατότητα του ΕΣΦΑ προς το Βορρά.

 

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας