Μενού Ροή
Αγορά καυσίμων: Σε θετική ρότα το πλαίσιο για πάταξη του λαθρεμπορίου - Οι “αναμονές” στην εφαρμογή και οι πολιτικές κόντρες

Ζήτημα πρώτης προτεραιότητας αποτελεί η αντιμετώπιση της “γάγγραινας” του λαθρεμπορίου καυσίμων, που πέρα από τις μεγάλες απώλειες που επιφέρει στον “κουμπαρά” των δημοσίων εσόδων, δημιουργεί συνθήκες “επώασης” βαριάς εγκληματικότητας. Στο φόντο αυτό η αγορά καυσίμων, με βάση όσα αναφέρουν στελέχη του κλάδου, αντιμετωπίζει θετικά τις τελευταίες. Όπως τονίζεται, αν και δημιουργεί ένα διοικητικό βάρος, αλλά και προσθέτει διαδικασίες, κινείται στην σωστή κατεύθυνση, βάζοντας στο “κάδρο” όσους παρανομούν, με “σκληρές” αποφάσεις εξωθώντας τους σε έξοδο από την αγορά. 

Σημειώνεται ότι στο φορολογικό νομοσχέδιο προβλέπεται η  αυστηροποίηση των ποινών για όλους όσοι ενέχονται σε υποθέσεις λαθρεμπορίας.

Οι διατάξεις

Συγκεκριμένα, εισάγονται δυο βασικές ρυθμίσεις: Πρώτον, αν υπάρξει παραβίαση της νομοθεσίας ιδιαίτερα για το λαθρεμπόριο και το σύστημα των εισροών εκροών θα σφραγίζονται όλες οι εγκαταστάσεις για δύο χρόνια και δεν θα μπορούν να ξανανοίγουν ούτε με άλλο ΑΦΜ.  Κάτι βέβαια που θα απαιτήσει μια αποτελεσματική λειτουργία της φορολογικής διοίκησης σε σχέση με διακρίβωση περιπτώσεων “μπροστινών”, που λειτουργούν ως “κέλυφος” για τη συνέχιση επιχειρηματικής δράσης. 

Και δεύτερον εισάγονται τα μέτρα της λεγόμενης δέουσας επιμέλειας, στο πλαίσιο των οποίων οι εταιρείες εμπορίας καυσίμων υποχρεώνονται να ελέγχουν τα πρατήρια με τα οποία συνεργάζονται και να ειδοποιούν σε περίπτωση που διαπιστώνουν παραβίαση της νομοθεσίας. Κάτι που θέτει τις εταιρείες σε ένα πιο απαιτητικό πλαίσιο καθημερινής λειτουργίας. Διαφορετικά, όπως αναφέρεται, θα υφίστανται μεγάλες κυρώσεις. Πρόκειται, όπως είπε ο κ. Χατζηδάκης για την αυστηρότερη διάταξη για το λαθρεμπόριο που έχει περάσει από οποιαδήποτε ελληνική κυβέρνηση.

 Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τις διατάξεις του υπό ψήφιση νομοσχεδίου,  προβλέπονται τα εξής:

  • όταν από εξέταση δείγματος καυσίμων υπάρχει διαφορά μεταξύ της ανάλυσης του πρώτου, και του κατ' έφεση δείγματος, προκύπτει ότι το ελεγχόμενο φυσικό ή νομικό πρόσωπο κατέχει, διακινεί και εμπορεύεται νοθευμένα καύσιμα, σφραγίζεται η εγκατάσταση στην οποία διαπιστώνεται η παράβαση για 2 έτη
  • αν μετά από έκθεση ελέγχου είτε της αρμόδιας υπηρεσίας της ΑΑΔΕ, είτε οποιασδήποτε άλλης δημόσιας ελεγκτικής ή διωκτικής αρχής, διαπιστώνεται τέλεση λαθρεμπορίας καυσίμων, σφραγίζεται η εγκατάσταση στην οποία διαπιστώνεται η παράβαση, για 2 έτη  
  • αν οι ιδιοκτήτες του πρατηρίου ή οι υπάλληλοι τους παρεμποδίζουν τον έλεγχο με χρήση βίας ή απειλής, σφραγίζεται η εγκατάσταση στην οποία διαπιστώνεται η παράβαση για 2 έτη.

 Επιπλέον, αλλαγή ή διακοπή δραστηριότητας, κατά τον χρόνο της σφράγισης, στο φυσικό ή νομικό πρόσωπο στο όνομα του οποίου λειτουργούσε η εγκατάσταση, δεν κωλύει τη σφράγιση της εγκατάστασης

Τα φυσικά ή νομικά πρόσωπα ή οι νομικές οντότητες των οποίων η εγκατάσταση πρατηρίου καυσίμων σφραγίστηκε, απαγορεύεται να δραστηριοποιούνται με οποιονδήποτε άλλο τρόπο ή ιδιότητα ή να συμμετέχουν σε επιχειρήσεις εμπορίας ή διακίνησης ενεργειακών προϊόντων για 2 έτη από τη διαπίστωση της παράβασης. 

Εκτός από την αυστηροποίηση των ποινών προβλέπεται και η δέουσα επιμέλεια από τις εταιρείες εμπορίας καυσίμων, οι οποίες οφείλουν να εποπτεύουν πιο στενά τους πελάτες- πρατηριούχους, με την πρόβλεψη προστίμων όπου διαπιστώνεται αμέλεια σε αυτήν την εποπτεία. Τα πρόστιμα φτάνουν στις 30.000 ευρώ ανά πρατήριο, αν οι εταιρίες δεν αποσύρουν εντός 10 εργάσιμων ημερών από την ενημέρωση για παραβατική συμπεριφορά των πρατηρίων, όλα τα τυχόν σήματά τους και τις αντλίες τους και εντός ευλόγου χρόνου, όλο τον υπόλοιπο εξοπλισμό τους από το πρατήριο καυσίμων.

Όπως είπε πρόσφατα ο επικεφαλής της ΑΑΔΕ, κ. Γιώργος Πιτσιλής μιλώντας στη Βουλή  για τις διατάξεις του νομοσχεδίου σχετικά με τον περιορισμό του λαθρεμπορίου “έλειπε από το νομικό μας σύστημα, το έχουμε στα καπνικά δεν το είχαμε στον χώρο των ενεργειακών προϊόντων. Είναι πολύ σημαντικό να αναλάβει και η αγορά τις δικές της ευθύνες, ελέγχου και εποπτείας, να ξέρουν με ποιους συναλλάσσονται. Να μην συναλλάσσονται με εκείνους που γνωρίζουν ότι λαθρεμπορεύουν τα καύσιμα ή νοθεύουν τα καύσιμα ή παραποιούν τους μηχανισμούς τους. Μια σύγχρονη διοίκηση πρέπει να έχει έμπιστους συνεργάτες οι οποίοι λειτουργούν με κανόνες διαφάνειας και δέουσας επιμέλειας”. 

 Χαρακτήρισε δε σημαντική τη συνολική αυστηροποίηση των κυρώσεων για τις επιχειρήσεις που θα εντοπιστούν να λαθρεμπορεύουν καύσιμα ή να νοθεύουν καύσιμα ή να πειράζουν τις αντλίες.

Πολιτική κόντρα 

Μιλώντας, μάλιστα, ο Πρωθυπουργός για το θέμα του λαθρεμπορίου και στο φόντο καθυστερήσεων και προσκομμάτων που στο παρελθόν έδωσαν “καύσιμο” στο λαθρεμπόριο, έκανε λόγο για βούληση της κυβέρνησης να μπουν τέλος “στις στρεβλώσεις του παρελθόντος”.

Αναφερόμενος στις νέες διατάξεις, τόνισε ο Κ. Μητσοτάκης “ότι από μόνες τους έχουν μία ξεχωριστή σημασία διότι αποκαθιστούν τη διαφάνεια των συναλλαγών, με τη βοήθεια πρωτίστως της τεχνολογίας, καταπολεμούν το λαθρεμπόριο, εμποδίζουν την διακίνηση μετρητών, συχνά άγνωστης προέλευσης, και διευρύνουν βέβαια με δίκαιο τρόπο τη βάση όσων συνεισφέρουν στα φορολογικά έσοδα.”

“Ενισχύουμε και τις προσπάθειες μας για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου καυσίμων, σε επίπεδο ελέγχων αλλά και συνεπειών” συμπλήρωσε και τόνισε ότι το μέτωπο αυτό είναι “άλλη μια πονεμένη ιστορία. Ας είμαστε ειλικρινείς μεταξύ μας, τουλάχιστον εμείς οι παλαιότεροι, πόσες φορές έχουμε συζητήσει για την ανάγκη να περιορίσουμε το λαθρεμπόριο των καυσίμων. Δυστυχώς τα αποτελέσματα δεν ήταν τα αναμενόμενα.

Γι’ αυτό πρέπει να επιμείνουμε και να είμαστε πιο αποτελεσματικοί, με πρώτο μέτρο την αυτόματη διακοπή της συνεργασίας κάθε εταιρείας που παρανομεί από τον κύκλο διακίνησης και εμπορίας του κλάδου.

Στο εξής, όποιο φυσικό ή νομικό πρόσωπο εντοπίζεται θα παύει τη δραστηριότητά του για δύο χρόνια. Οι εγκαταστάσεις θα σφραγίζονται, ώστε να μην μπορούν να χρησιμοποιηθούν για προϊόντα που θα έχουν μετονομαστεί, αλλά και οι υπόλοιπες εταιρείες του κλάδου θα υποχρεούνται να ελέγχουν αν οι συνεργάτες τους έχουν σύστημα εισροών και εκροών.

Όμως, ξέρουμε καλά ότι η φοροδιαφυγή έχει αποδεχθεί μέχρι στιγμής Λερναία Ύδρα. Ένα από τα πολλά κεφάλια της παραμένει και η χρήση μετρητών από άγνωστες πηγές” σημείωσε ο κ. Μητσοτάκης.

Πυρά Φάμελλου και αναφορές στην υψηλή φορολογία

Από την πλευρά του ο επικεφαλής της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ Σωκράτης Φάμελλος σήκωσε “τόνους” για το θέμα και κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι δεν επιθυμεί πραγματικά να αντιμετωπίσει το λαθρεμπόριο καυσίμων. Χαρακτηριστικά, ρώτησε “τέσσερα χρόνια άλλος ήταν κυβέρνηση;”. Υποστήριξε ότι “η δική σας εμμονή στην υπερφορολόγηση των καυσίμων έχει τροφοδοτήσει το λαθρεμπόριο καυσίμων”.

“Τώρα βέβαια θα μας πει ο κ. Χατζηδάκης ότι βάζει ρυθμίσεις για το λαθρεμπόριο των καυσίμων. Εφόσον του μιλάμε για καύσιμα θα μας πει γι’ αυτό. Μάλιστα. Συμφωνούμε ότι πρέπει να καταπολεμηθεί το λαθρεμπόριο. Όμως, κύριε Χατζηδάκη -δεν ξέρω αν πρέπει να κάνω την κριτική σε εσάς ή στον κ. Σταϊκούρα- η απάντησή μας είναι «Όποιος θέλει να ζυμώσει, δέκα μέρες κοσκινίζει»” ανέφερε και προσέθεσε σε υψηλούς τόνους.

“Διαβάζουμε αυτές τις μέρες -και θα το καταθέσω, είναι της «Καθημερινής»- ένα δημοσίευμα, το οποίο για το συγκεκριμένο θέμα λέει το εξής: «Ατελείωτο πάρτι στο λαθρεμπόριο καυσίμων, διπλασιάστηκαν οι πειραγμένες αντλίες σε τέσσερα έτη.». Ξέρετε ποιος ήταν κυβέρνηση τα τελευταία τέσσερα έτη, που μιλάγαμε εμείς και οι πρατηριούχοι για λαθρεμπόριο; Ο κ. Μητσοτάκης με τον κ. Σταϊκούρα τότε στο Υπουργείο Οικονομικών. Το καταθέτω για τα Πρακτικά.

Άρα έρχεται η Κυβέρνηση, η οποία άφησε τέσσερα χρόνια το λαθρεμπόριο καυσίμων, να μιλήσει σήμερα για μέτρα κατά του λαθρεμπορίου, ενώ υπάρχουν εταιρείες βιτρίνας με εικονικά τιμολόγια, βυτιοφόρα που διοχετεύουν καύσιμα από άλλες χώρες που δεν ελέγχονται και δεν σταματάνε στα σύνορα, πετρέλαιο θέρμανσης το οποίο διακινείται ως κίνησης.

Μάλιστα η Κυβέρνηση αρνείται –αν δεν κάνω λάθος από το 2021- να εφαρμόσει τα μέτρα της «εργαλειοθήκης», που λέγαμε τότε, της Ευρωπαϊκής Ένωσης για μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης, που αποτρέπει και το λαθρεμπόριο, γιατί δεν το κάνει πλέον ελεγκτικό, γιατί δεν υπάρχει φοροαποφυγή διά του λαθρεμπορίου. Γιατί κι αυτό ήταν μέτρο που πρότεινε η Κομισιόν και ο ΣΥΡΙΖΑ από την περίοδο που βγαίναμε από την πανδημία. Δεν τα άκουσαν όλα αυτά και μεθαύριο βέβαια θα έρθουν να μας πουν ότι δεν μπορούμε να το καταπολεμήσουμε, γιατί δεν έχουμε ελεγκτές.

Μας μιλάνε δε για μια μελέτη η οποία ολοκληρώθηκε, το μνημόνιο ΑΑΔΕ-ΣΕΕΠΕ, αποτελέσματα της οποία εισάγετε στο νομοσχέδιο. Να σας πω πότε έπρεπε να τελειώσει; Γιατί έχω εδώ το δημοσίευμα. Τον Ιανουάριο του 2022. Έρχονται δηλαδή οι άριστοι και μας λένε ότι κάνουν κάτι σημαντικό, όταν έχουν δύο χρόνια καθυστέρηση στη συγκεκριμένη μελέτη, για την οποία πρέπει να βγει υπουργική απόφαση για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου, και θέλουν να τους πούμε και μπράβο. Δυστυχώς έχετε αποτύχει και σε αυτό, μετεξεταστέοι και σε αυτό, κύριε Χατζηδάκη” κατέληξε ο κ. Φάμελλος.

Βροχή προστίμων

Πάντως, εντατική προσπάθεια καταβάλλει η ΑΑΔΕ σε ένα μέτωπο με μεγάλες δυσκολίες. Μόλις πριν λίγες μέρες, οι ελεγκτές της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων προχώρησαν στην οριστική ανάκληση της άδειας λειτουργίας πρατηρίου υγρών καυσίμων, στον νομό Ηλείας. ο επιτόπιος έλεγχος αποκάλυψε ότι το πρατήριο διατηρούσε δύο παράνομες δεξαμενές καυσίμων, με 2.040 λίτρα πετρελαίου ναυτιλίας. Οι ελεγκτές βρήκαν, στην πίσω πλευρά της εγκατάστασης, βυτιοφόρο, την ώρα που εκφόρτωνε πετρέλαιο ναυτιλίας σε πλαστική δεξαμενή, για την οποία το πρατήριο δεν διέθετε άδεια, ούτε είχε συνδεθεί με το σύστημα εισροών – εκροών. Τη στιγμή του ελέγχου, στη δεξαμενή είχαν ήδη τοποθετηθεί 1.008,82 λίτρα καυσίμου ναυτιλίας. Η έρευνα στον χώρο του πρατηρίου έφερε στο φως και δεύτερη παρόμοια δεξαμενή, με περιεχόμενο επιπλέον 1.031,18 λίτρα καυσίμου ναυτιλίας.

Στους τελευταίους, δε, 14 μήνες οι αρχές έχουν βάλει λουκέτο σε 18 πρατήρια υγρών καυσίμων. Μόνο πέρυσι κατασχέθηκαν 130 τόνοι λαθραίων καυσίμων ενώ οι απώλειες εσόδων για το κράτος εκτιμάται ότι ξεπερνούν τα 150 εκατ. ευρώ ετησίως.  Ενδεικτικά για το μέγεθος της παραβατικότητας στην αγορά υγρών καυσίμων είναι τα στοιχεία που περιλαμβάνονται  στο απολογιστικό σημείωμα των Τελωνειακών Υπηρεσιών, συνοδευτικό του  Προϋπολογισμού του 2024, την περασμένη χρονιά οι διωκτικές αρχές εντόπισαν 34 μεγάλες υποθέσεις λαθρεμπορίας καυσίμων πιάστηκαν στην “τσιμπίδα” των Διωκτικών Αρχών 34 μεγάλες υποθέσεις λαθρεμπορίας καυσίμων και κατασχέθηκαν συνολικά 130,1 τόνοι βενζίνης, πετρελαίου κίνησης και διαλυτών.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας