Οι τιμές των περισσότερων εμπορευμάτων θα υποχωρήσουν παρά την πτώση των επιτοκίων και την ταχύτερη αύξηση του παγκόσμιου ΑΕΠ καθώς οι πολυάριθμοι περιορισμοί της προσφοράς υποχωρούν και η κρίση στον κατασκευαστικό κλάδο της Κίνας αρχίζει να θολώνει τις προοπτικές για βιομηχανικά μέταλλα, εκτιμά η Capital Economics. Έτσι βλέπει πως οι τιμές του χαλκού, του αλουμινίου και του ψευδαργύρου θα δεχτούν ισχυρές έως πολύ ισχυρές πιέσεις έπειτα και από το ράλι του α’ εξαμήνου του 2024, ενώ οι προοπτικές για τα μέταλλα που χρησιμοποιούνται για την κατασκευή μπαταριών είναι σαφώς καλύτερες.
Όπως εξηγεί, η επιβράδυνση στον τομέα των ακινήτων της Κίνας είναι ένα σημαντικό πρόβλημα για την παγκόσμια ζήτηση μετάλλων.. Για τα μέταλλα που χρησιμοποιούνται εντατικά σε ηλεκτρικά οχήματα (EV) και ενεργειακές υποδομές, η πράσινη μετάβαση θα αντισταθμίσει μέρος αυτού του «βάρους», αλλά δεν θα το κάνει πλήρως, όπως εκτιμά. Αντίστοιχα, οι τιμές των περισσότερων μετάλλων θα μειωθούν μέχρι το τέλος του 2025. Τα μέταλλα που χρησιμοποιούνται ευρέως σε μπαταρίες θα είναι η εξαίρεση καθώς οι τιμές τους αναμένεται να αυξηθούν γενικότερα το επόμενο έτος.
Η Capital Economics επισημαίνει πως οι τιμές του χαλκού, του αλουμινίου και του ψευδαργύρου αυξήθηκαν κατά το πρώτο εξάμηνο του 2024 λόγω ανησυχιών για την προσφορά. Όσον αφορά τον χαλκό, οι συνθήκες της αγοράς θα συνεχίσουν να είναι περιορισμένες με το ορυχείο Cobre Panama να παραμένει κλειστό και η προς τα κάτω αναθεώρηση της προσφοράς μεταλλευμάτων στη Χιλή περιορίζει την αύξηση της παραγωγής. Εντωμεταξύ, τα εμπόδια στην τήξη ψευδαργύρου μειώθηκαν και οι ελλείψεις πρώτων υλών, που ώθησαν τις χρεώσεις επεξεργασίας σε πολυετή χαμηλά, πιθανότατα θα εξαλειφθούν όταν η παραγωγή εξόρυξης αυξηθεί αργότερα φέτος. Αντίθετα, η προσφορά αλουμινίου συνεχίζει να ανακάμπτει, λόγω της αύξησης της παραγωγής της Κίνας που σχετίζεται με την υδροηλεκτρική ενέργεια.
Η κυκλική ανάκαμψη της Κίνας, καθώς και οι δαπάνες για υποδομές και η στήριξη της πολιτικής για τον προβληματικό τομέα ακινήτων, σημαίνουν ότι η ζήτηση για χαλκό, αλουμίνιο και ψευδάργυρο θα είναι υψηλή αλλά όχι εντυπωσιακή φέτος, επισημαίνει οίκος. Πράγματι, οι κατασκευαστές συνεχίζουν να εργάζονται για να αντιμετωπίσουν τα ανολοκλήρωτα έργα στην Κίνα. Πάντως, άλλα μέτρα της ζήτησης της Κίνας φαίνονται αδύναμα: τα αποθέματα στα χρηματιστήρια ( Σαγκάη) παραμένουν πολύ πάνω από τα εποχιακά υψηλά και οι εξαγωγές μεταλλικών προϊόντων έχουν εκτοξευθεί. Αυτό, κατά την Capital Economics, δείχνει τα χαρακτηριστικά ενός υποτονικού περιβάλλοντος ζήτησης και υπογραμμίζει το ευρύτερο ζήτημα της πλεονάζουσας παραγωγικής ικανότητας.
Σε ότι αφορά τη συνέχεια, τόσο η ζήτηση αλουμινίου όσο και χαλκού θα ωφεληθεί από την παγκόσμια επέκταση των ηλεκτρικών οχημάτων, των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και της ανάπτυξης των δικτύων ηλεκτρικής ενέργειας. Ωστόσο, η πράσινη μετάβαση δεν θα μπορέσει να αντισταθμίσει πλήρως την επιβράδυνση της ζήτησης από την επιβράδυνση στον τομέα των ακινήτων της Κίνας, όπως τονίζει ο οίκος.
Με βάση τα παραπάνω, αναμένει ότι οι τιμές θα υποχωρήσουν μέχρι το τέλος του έτους ως αποτέλεσμα της περαιτέρω χαλάρωσης του ράλι των μετάλλων. Προβλέπουμε μεγάλη βουτιά για τον ψευδάργυρο το 2025, δεδομένης της περιορισμένης χρήσης του στην πράσινη μετάβαση, και πιο μέτριες πτώσεις για το αλουμίνιο και τον χαλκό λόγω της αλληλεπίδρασης μεταξύ της πράσινης μετάβασης και της επιβράδυνσης των ακινήτων της Κίνας.
Σύμφωνα με τις προβλέψεις της Capital Economics, ο χαλκός θα υποχωρήσει στα 9.290 δολ. ο τόνος στο γ’ τρίμηνο του 2024 και στα 9.250 δολ. στα τέλη του έτους, ενώ στα τέλη του 2025 θα βρεθεί στα 9.000 δολ. πριν υποχωρήσει περαιτέρω στα 8.500 δολ. το 2026.
Το αλουμίνιο θα σημειώσει πτώση στα 2.355 δολάρια στο γ’ τρίμηνο και στα 2.300 δολ. στο δ’ τρίμηνο του 2024, ενώ το 2025 θα κινηθεί στα 2.200 δολ και το 2026 στα 2.000 δολ.
Ο ψευδάργυρος θα υποχωρήσει στα 2.695 δολάρια στο γ’ τρίμηνο και στα 2.600 δολ. στο δ’ τρίμηνο του 2024, ενώ το 2025 θα κινηθεί στα 2.400 δολ και το 2026 στα 2.200 δολ.
Μέταλλα κατασκευής μπαταριών
Αντίθετα, τα μέταλλα που χρησιμοποιούνται για την κατασκευή μπαταριών έχασαν σε μεγάλο βαθμό το ράλι των μετάλλων του πρώτου εξαμήνου. Αφού κορυφώθηκαν σε διαφορετικά χρονικά σημεία τα τελευταία χρόνια, έχουν υποχωρήσει σε χαμηλά επίπεδα, οδηγούμενα, μεταξύ άλλων, από την αναστολή της απορρόφησης ηλεκτρικών οχημάτων σε βασικές αγορές.
Για το νικέλιο, η αύξηση της προσφοράς από παραγωγούς χαμηλού κόστους της Ινδονησίας θα ωθήσει την αγορά σε σημαντικό πλεόνασμα φέτος. Επιπλέον, οι παραγωγοί στην Ινδονησία φαίνονται άνετοι με τις τιμές στα τρέχοντα επίπεδα και είναι απίθανο να περιορίσουν την παραγωγή. Για το κοβάλτιο, το υψηλό κόστος και η πρόοδος στην παραγωγή μπαταριών θα συνεχίσουν να συγκρατούν τις τιμές.
Αν και είναι πολύ νωρίς για τη ζήτηση που σχετίζεται με την πράσινη μετάβαση να ανατρέψει τις αγορές σε ελλείμματα φέτος, η Capital Economics αναμένει ότι θα αποκτήσει δυναμική τα επόμενα χρόνια, προσθέτοντας στη συνέχεια σημαντικά στη ζήτηση μετάλλων μπαταριών.
Συνολικά, ενώ οι τιμές των μετάλλων μπαταριών θα αυξηθούν συνολικά ελαφρώς φέτος, θα αποκλίνουν το 2025 και το 2026. Οι τιμές του λιθίου θα αυξηθούν σημαντικά, ενώ το νικέλιο θα υποχωρήσει το 2025-2026 λόγω της άνετης αύξησης της προσφοράς στην Ινδονησία.
Σύμφωνα με τις προβλέψεις της Capital Economics, το νικέλιο θα αυξηθεί στα 17.260 δολ. ο τόνος στο γ’ τρίμηνο του 2024 και στα 17.500 δολ. στα τέλη του έτους, ενώ στα τέλη του 2025 και το 2026 θα βρεθεί στα 16.000 δολ.
Το λίθιο θα σημειώσει άνοδο τα 14.505 δολάρια στο γ’ τρίμηνο και στα 15.000 δολ. στα τέλη του 2024, ενώ το 2025 θα κλείσει στα 20.000 δολ και το 2026 θα έχει εκτοξευθεί στα 24.000 δολ.