Μενού Ροή
Η Φον ντερ Λάιεν στα εγκαίνια ταϊβανέζικου εργοστασίου τσιπ στη Δρέσδη – πράσινο φως για επιδοτήσεις 5 δισ.

Η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν  δείχνει έμπρακτα τις προσπάθειες της ΕΕ να ενισχύσει την εγχώρια παραγωγή ημιαγωγών του μπλοκ, παρευρισκόμενη στα εγκαίνια του εργοστασίου της ταϊβανέζικης εταιρείας TSMC στη Δρέσδη την Τρίτη (20 Αυγούστου) δίνοντας παράλληλα το πράσινο φως για τη γερμανική κρατική χρηματοδότηση ύψους 5 δισ. ευρώ για τις βιομηχανικές εγκαταστάσεις.

Η Κομισιόν επιβεβαίωσε την χρηματοδότηση που είχε εγκρίνει η γερμανική κυβέρνηση για να παρέχει το ήμισυ της επένδυσης ύψους 10 δισ. ευρώ στην εταιρία με στόχο τη δημιουργία του πρώτου ευρωπαϊκού εργοστασίου της TSMC.

Η ασιατική εταιρεία και μεγαλύτερος κατασκευαστής τσιπ στον κόσμο θα λειτουργήσει το εργαστάσιο της μαζί με τις Bosch, Infineon και NXP στη λεγόμενη κοινοπραξία European Semiconductor Manufacturing Company (ESMC).

Το εργοστάσιο είναι το δεύτερο μεγαλύτερο μεμονωμένο έργο που σχεδιάζεται στο πλαίσιο του νόμου της ΕΕ για τα τσιπ, μετά την προγραμματισμένη επιδότηση ύψους 10 δισεκατομμυρίων ευρώ στην αμερικανική εταιρεία κατασκευής τσιπ Intel για ένα εργοστάσιο στο Μαγδεμβούργο της Γερμανίας.

Η TSMC θα παράγει εύκαμπτα τσιπ με τρανζίστορ επίδρασης πεδίου, τα οποία χρησιμοποιούνται σε μεγάλο βαθμό σε βιομηχανικές εφαρμογές, ιδίως στη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία.

Λόγω της τεχνολογικής πολυπλοκότητας της παραγωγής τέτοιων τσιπ, μόνο ορισμένες εταιρείες είναι σε θέση να τα κατασκευάσουν, γεγονός που καθιστά την τεχνογνωσία της TSMC βασικό εμπορικό πλεονέκτημα αφού θα είναι η πρώτη ευρωπαϊκή μονάδα μαζικής παραγωγής που θα προμηθεύει τις εγχώριες βιομηχανίες με αυτά τα περιζήτητα τσιπ.

Μιλώντας κατά την τελετή στη Δρέσδη, η Φον ντερ Λάιεν χαρακτήρισε το έργο ως «πραγματική κατάσταση win-win».

«Οι ευρωπαϊκές εταιρείες τσιπ θα αποκτήσουν πρόσβαση σε νέες τεχνολογίες και παραγωγική ικανότητα. Οι ευρωπαϊκές βιομηχανίες θα επωφεληθούν από πιο αξιόπιστες τοπικές αλυσίδες εφοδιασμού και νέα προϊόντα προσαρμοσμένα στις ανάγκες τους», δήλωσε.

«Σε μια εποχή αυξανόμενων γεωπολιτικών εντάσεων, η TSMC θα επωφεληθεί επίσης από τη γεωγραφική διαφοροποίηση προς την Ευρώπη, την καλύτερη πρόσβαση στα ευρωπαϊκά μας πλεονεκτήματα – όπως η αυτοκινητοβιομηχανία – και στη μοναδική ενιαία αγορά μας», πρόσθεσε.

Το νέο εργοστάσιο είναι το τέταρτο έργο μεγάλης κλίμακας που λαμβάνει χρηματοδότηση στο πλαίσιο του προγράμματος 2023 της ΕΕ, ενώ έχουν ήδη εγκριθεί 292,5 εκατ. ευρώ και 2 δισ. ευρώ για δύο ιταλικά έργα αντίστοιχα και 2,9 δισ. ευρώ για ένα γαλλικό έργο.

Καθυστέρηση στο εργοστάσιο της Intel

Αντίθετα, το μεγαλύτερο εργοστάσιο τσιπ στη Γερμανία, που σχεδιάζει ο αμερικανικός κατασκευαστής Intel στο Μαγδεμβούργο, δεν προχωρά με τον ίδιο ρυθμό.

Από τη συνολική επένδυση των 33 δισ. ευρώ, τα 10 δισ. ευρώ θα προέλθουν από κρατικές ενισχύσεις, οι οποίες δεν έχουν λάβει ακόμη το πράσινο φως από τις Βρυξέλλες. Ένα δεύτερο έργο της Intel που σχεδιάζεται να κατασκευαστεί στην Πολωνία δεν έχει επίσης ακόμη εγκριθεί επίσημα από την ΕΕ.

«Η Επιτροπή βρίσκεται σε στενές επαφές με τις γερμανικές και πολωνικές αρχές σχετικά με την πιθανή στήριξη της Intel», δήλωσε εκπρόσωπος της Επιτροπής στο Euractiv την Τρίτη.

Εν τω μεταξύ, οι οικονομικοί πονοκέφαλοι της Intel με την εταιρεία να καταγράφει ζημίες ύψους 1,6 δισ. ευρώ το δεύτερο τρίμηνο του 2024 έχουν οδηγήσει σε φόβους για αναστολή των έργων αυτών.

Ωστόσο, «δεν υπάρχουν ενδείξεις από την Intel ότι το Μαγδεμβούργο θα τεθεί υπό αμφισβήτηση», δήλωσε ο Σβεν Σούλτς (CDU/EPP), υπουργός Οικονομίας του κρατιδίου Sachsen-Anhalt, στη γερμανική εφημερίδα Handelsblatt την Τρίτη (20 Αυγούστου).

Ο Σολτς υπερασπίζεται τα καθεστώτα κρατικών ενισχύσεων βάσει της Πράξης για τους Ημιαγωγούς

Ο Γερμανός καγκελάριος Όλαφ Σολτς δίνοντας κι αυτός το παρόν στην τελετή, δήλωσε ότι «υποστηρίζει πλήρως» τον στόχο της ΕΕ να έχει το 20% της παγκόσμιας παραγωγής τσιπ στην Ευρώπη έως το 2030, προσθέτοντας ότι έργα όπως το εργοστάσιο της Δρέσδης θα «ζωντανέψουν» την Πράξη για τους Ημιαγωγούς της Ένωσης.

«Οι ημιαγωγοί είναι το καύσιμο, το πετρέλαιο του 21ου αιώνα», δήλωσε ο Σολτς.

Τα τσιπ χρειάζονται σε «όλες τις βιομηχανίες», είπε, υποστηρίζοντας ότι τα οφέλη των εργοστασίων θα επεκταθούν πέρα από το μεμονωμένο έργο.

«Η κατασκευή ημιαγωγών είναι μία από τις πιο ενεργοβόρες βιομηχανίες», δήλωσε ο Σολτς, σημειώνοντας ότι μεμονωμένες μηχανές μπορεί να κοστίζουν αρκετές εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ.

«Αν θέλουμε να έχουμε αυτή την παραγωγή στην Ευρώπη, όπου δεν είναι πάντα και απαραίτητα η φθηνότερη, τότε πρέπει να την καταστήσουμε οικονομικά δυνατή», πρόσθεσε.

Ο νόμος της ΕΕ για τα τσιπ τέθηκε σε ισχύ πέρυσι για να αντιμετωπίσει τις ελλείψεις στην προσφορά ημιαγωγών κατά τη διάρκεια της κρίσης COVID-19. Αποσκοπεί στην ενίσχυση τόσο της ασφάλειας της ευρωπαϊκής αλυσίδας εφοδιασμού όσο και της έρευνας και της καινοτομίας στον τομέα των ημιαγωγών. Με τον νόμο αυτό, τα κράτη μέλη επιτρέπεται να επιδοτούν την παραγωγή ημιαγωγών, ενώ η ΕΕ ξεκινά να συντονίζει στρατηγικά έργα ημιαγωγών σε ολόκληρη την Ευρώπη.

Το μέτρο, το οποίο αναμένεται να ωφελήσει κυρίως τις επενδύσεις σε μεγάλες χώρες με μεγαλύτερη οικονομική δύναμη, ιδίως τη Γερμανία, έχει προκαλέσει ανησυχίες ότι θα μπορούσε να στρεβλώσει την ενιαία αγορά και να αφήσει πίσω φτωχότερες χώρες.

Ωστόσο, ορισμένοι εμπειρογνώμονες έχουν επισημάνει τα οφέλη της ενθάρρυνσης των περιφερειακών «συστάδων» και της εξειδίκευσης ως αναπόφευκτο βήμα για τη θωράκιση των βιομηχανιών της Ευρώπης.

Οι ειδικοί έχουν επίσης επικρίνει τον στόχο του 20% ότι δεν περιλαμβάνει τις λεπτές και διαφορετικές αποχρώσεις της βιομηχανίας, καθώς η παραγωγή τσιπ διαφέρει σημαντικά ανάλογα με τον τύπο του τσιπ.

«Μιλάμε για πολύ διαφορετικές μικρές αγορές, ορισμένες από τις οποίες έχουν πολύ διαφορετικές απαιτήσεις και πολύ διαφορετικές ευαισθησίες ως προς τις τιμές», δήλωσε την Τρίτη στο Euractiv ο Άντρε Βολφ, επικεφαλής του τμήματος τεχνολογίας, υποδομών και βιομηχανικής ανάπτυξης της δεξαμενής σκέψης CEP.

Ωστόσο, αναμένει ότι η ΕΕ θα επικεντρωθεί σε τεχνολογίες αιχμής, εξαρτώντας την κρατική ενίσχυση από το καθεστώς της «πρώτης στο είδος της», που σημαίνει ότι δεν πρέπει να υπάρχει ήδη άλλη τέτοια μονάδα παραγωγής στην Ευρώπη.

Euractiv

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας