Σε δύσκολη διελκυστίνδα έχει βρεθεί ο όμιλος Motor Oil το τελευταίο διάστημα, κάτι που έχει επηρεάσει σημαντικά και τη μετοχή, η οποία την περασμένη εβδομάδα έχασε και τα 20 ευρώ, για πρώτη φορά από τις 5 Δεκεμβρίου του 2022, που σημαίνει ότι κατήλθε σε νέα χαμηλά σχεδόν 23 μηνών.
Καμιά άλλη μετοχή του Χ.Α., πόσο μάλλον του FTSE 25, δεν έχει κατέλθει σε χαμηλά σχεδόν δύο ετών, κάτι που αφενός δείχνει – πιθανότατα – την πτωτική στρέβλωση και υπερβολή που υπάρχει στη Motor Oil, αλλά και τις δυνατότητες αντίδρασης και αποκατάστασης, όταν παρέλθουν - έστω μερικώς - οι αρνητικοί παράγοντες που βαραίνουν αυτό το διάστημα το προφίλ του ομίλου και επηρεάζουν μοιραία και τη μετοχή.
Η μετοχή της Motor Oil βρέθηκε στο ιστορικό υψηλό των 28,56 ευρώ στις 23 Μαΐου 2024, ενώ την περασμένη Παρασκευή έκλεισε στα 19,50 ευρώ, ήτοι σχεδόν εννέα ευρώ χαμηλότερα, ή ποσοστό κοντά στο 32% πιο κάτω. Μέσα σε έξι μήνες δηλαδή, έχασε το 1/3 της αξίας της, την ώρα που το υπόλοιπο Χ.Α. αλλά και ο Γενικός Δείκτης έχουν πολύ μικρότερες απώλειες.
Το μπαράζ των «χτυπημάτων» στον όμιλο
Το μπαράζ των «χτυπημάτων» στον όμιλο Motor Oil ξεκίνησε στις 20 Ιουλίου με την ανακοίνωση από την κυβέρνηση της έκτασης εισφοράς στα κέρδη. Κατόπιν, στις αρχές Αυγούστου ήρθε η διαγραφή από το δείκτη – βιτρίνα του Χ.Α., τον MSCI Standard Greece που είναι ο δείκτης που χρησιμοποιούν ως κεντρικό επενδυτικό μπούσουλα τα ισχυρά ξένα χαρτοφυλάκια.
Την Τρίτη, 17 Σεπτεμβρίου ξέσπασε η φωτιά στο διυλιστήριο της Κορίνθου η οποία κατασβέστηκε την επομένη, έχοντας προκαλέσει ελεγχόμενου (μικρού) εύρους ζημιές, ενώ τη Δευτέρα 30 Σεπτεμβρίου η Επιτροπή Ανταγωνισμού ανακοίνωσε την επιβολή προστίμου 9,2 εκατ. ευρώ στον όμιλο, με το αιτιολογικό της παρεμπόδισης- δυσχέρανσης έρευνας κατά τη διεξαγωγή επιτόπιου ελέγχου στην ευρύτερη αγορά πετρελαιοειδών.
Τέλος, την περασμένη εβδομάδα υπήρξε ένα ακόμη επεισόδιο στη «διαμάχη» με την Επιτροπή Ανταγωνισμού, καθώς ο φορέας που λειτουργεί ως ο…. Άρειος Πάγος για την επιβολή του δικαίου και των ίσων ευκαιριών στο χώρο των επιχειρήσεων, εξέφρασε προβληματισμούς για την εξαγορά της Ηλέκτωρ από θυγατρική της Motor Oil και προχωρά σε πλήρη διερεύνηση της συγκέντρωσης.
Όπως αναφέρεται σε ανακοίνωση: «εγείρονται προβληματισμοί ως προς τα αποτελέσματα της γνωστοποιηθείσας πράξης στην κατασκευή μονάδων διαχείρισης (μη επικίνδυνων) αποβλήτων, και δη στα στερεά απόβλητα, δευτερευόντως δε στη διαχείριση μη επικίνδυνων αποβλήτων, και δη στα στερεά απόβλητα». Η έκδοση της απόφασης αναμένεται εντός ενενήντα ημερών από την ημερομηνία κίνησης της διαδικασίας πλήρους διερεύνησης.
Τεράστια υποαπόδοση έναντι του Γενικού Δείκτη
Την ίδια ώρα, στο παρασκήνιο φαίνεται πως εξελίσσεται μια ιδιότυπη διαμάχη του ομίλου Motor Oil με την κυβέρνηση, με ό,τι μπορεί να συνεπάγεται αυτό. Δεν είναι τυχαίες άλλωστε οι διαρροές ότι η διοίκηση της Motor Oil «έψαξε» το ενδεχόμενο αλλαγής έδρας, κατά τα πρότυπα ομίλων όπως Coca Cola HBC, Viohalco και Τιτάν, κάτι που όμως δεν φαίνεται να εξετάζει σοβαρά η πλευρά Γιάννη Βαρδινογιάννη.
Με φόντο αυτές τις εξελίξεις, η μετοχή της Motor Oil υποχώρησε κατά 7,60% το μήνα Οκτώβριο, κάτι που ανέβασε την πτώση από την αρχή του 2024 στο -17,30%. Όπως προαναφέρθηκε, την περασμένη εβδομάδα έχασε και τα 20 ευρώ, για πρώτη φορά από τις 5 Δεκεμβρίου 2022. Αυτό σημαίνει ότι ο τίτλος υποαποδίδει τα μέγιστα έναντι του Γενικού Δείκτη, αλλά και του συνόλου της αγοράς την τελευταία διετία.
Θυμίζουμε πως ο Γενικός Δείκτης στις 5 Δεκεμβρίου 2022 είχε κλείσει στις 903 μονάδες, που σημαίνει ότι τώρα, στις 1.390 μονάδες, βρίσκεται 54% υψηλότερα.
Μεγάλα περιθώρια αντίδρασης σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα
Χωρίς να μπορούμε να ξέρουμε αν η μετοχή της Motor Oil έχει ακόμη πτωτικά περιθώρια και αν θα πιεστεί περαιτέρω, το σίγουρο είναι ότι για έναν μακροπρόθεσμης στόχευσης επενδυτή, ο τίτλος στα σημερινά επίπεδα, είναι ελκυστικός, όπως και η αποτίμηση που έχει πέσει στα 2,16 δισ. ευρώ.
Μιλάμε για την πιο κερδοφόρα εισηγμένη ή μη ελληνική επιχείρηση, την προηγούμενη διετία (εξαιρουμένων των τραπεζών, ενώ και φέτος, θα είναι η πιο κερδοφόρα επιχείρηση της πραγματικής οικονομίας, πίσω από την Coca Cola HBC. H Motor Oil είναι μια συντηρητική μετοχή γενικά, χωρίς εξάρσεις, αιφνιδιασμούς και εξαλλοσύνες, ενώ για όποιον θέλει να βλέπει μακροπρόθεσμα, ο όμιλος έχει εξαιρετικές προοπτικές.
Ο όμιλος Motor Oil διαθέτει το πιο σύγχρονο διυλιστήριο στην Ευρώπη με εξαιρετική απόδοση κεφαλαίων συγκριτικά με ομοειδείς επιχειρήσεις διεθνώς, ενώ έχει διαχρονικά και σταθερά την καλύτερη και πιο γενναία μερισματική πολιτική, καθώς στα 23 χρόνια που βρίσκεται στο Χ.Α. έχει σταθμισμένη μέση μερισματική απόδοση 6,7%.
Τι λένε τρεις οίκοι για τη μετοχή
Ασχέτως με τις τρέχουσες αρνητικές εξελίξεις στον όμιλο, η μετοχή της Motor Oil ήταν φθηνή ακόμη και στα 25 ή 28 ευρώ, συγκριτικά με ομοειδείς διεθνείς μετοχές, ενώ τώρα, κάτω από τα 20 ευρώ, είναι ακόμα πιο ελκυστική, όπως σημειώνουν οι αναλυτές. Προ ημερών, η Morgan Stanley σε έκθεσή της για τα διυλιστήρια, επανέλαβε τη σύστασή της για υπεραπόδοση (overweight) στη Motor Oil, έστω και αν κατέβασε την τιμή – στόχο από τα 29 στα 27 ευρώ.
Μετά τα αποτελέσματα του β’ τριμήνου, η MS ενσωματώνει τις τιμές των εμπορευμάτων που είναι σε χαμηλότερα επίπεδα σχέση με τις προηγούμενες εκτιμήσεις, τα μακροοικονομικά στοιχεία και επικαιροποεί τα ποσά πληρωμής φόρου αλληλεγγύης για την Motor Oil.
Τα χαμηλότερα περιθώρια διύλισης είναι ο κύριος λόγος για τις χαμηλότερες τιμές στόχους στο βασικό, θετικό και αρνητικό σενάριο για τις εταιρείες. Για τη Motor Oil, επισημαίνει ότι τα στοιχεία του γ’ τριμήνου δεν αναμένεται να επηρεαστούν ιδιαίτερα από την πυρκαγιά στο διυλιστήριο, η οποία έλαβε χώρα στις 18 Σεπτεμβρίου. Ο κύριος παράγοντας για τα ασθενέστερα στοιχεία είναι η μείωση των περιθωρίων διύλισης καθ’ όλη τη διάρκεια του τριμήνου.
Θυμίζουμε ότι σε διαφορετικό timing, στις 23 του περασμένου Ιουλίου, η Eurobank Equities ανέβασε την τιμή – στόχο για τη μετοχή της Motor Oil από τα 27,50 στα 30 ευρώ με σύσταση «buy». Παράλληλα, σε ακόμη πιο διαφορετικό timing (καθώς πολλά έχουν αλλάξει έκτοτε), τον Μάρτιο του 2024, η… ομόσταυλη μετοχικά Optima Bank, είχε δώσει την υψηλότερη τιμή – στόχο, καθώς από τα 27,9 ευρώ την ανέβασε στα 36,7 ευρώ, διατηρώντας σύσταση αγοράς. Τότε είχε εκτιμήσει ότι τα καθαρά κέρδη του 2024 θα διαμορφωθούν στα 627 εκατ. ευρώ, αρκετά μειωμένα έναντι του 2023.
Τι έγινε το 6μηνο
Σημαντική αύξηση κερδών παρουσίασε ο όμιλος Motor Oil το 1ο φετινό εξάμηνο σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα τουτ 2023, αφήνοντας καλή παρακαταθήκη για αντίστοιχα βελτιωμένη επίδοση και στο 9μηνο φέτος. Ειδικότερα τα κέρδη μετά από φόρους του ομίλου διαμορφώθηκαν σε 361,9 εκατ. ευρώ έναντι κερδών 275,4 εκατ. ευρώ το πρώτο εξάμηνο του 2023, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 31,44%. Τα λειτουργικά κέρδη EBITDA του ομίλου διαμορφώθηκαν σε 638,6 ευρώ από 535,1 εκατ. ευρώ πέρυσι, που μεταφράζεται σε αύξηση κατά 19,35%. Ο κύκλος εργασιών το πρώτο εξάμηνο του 2024 είχε διαμορφωθεί στα 6,2 δισ. ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 5,2% έναντι του 2023.
Καθαρά κέρδη 716 εκατ. ευρώ στο περυσινό 9μηνο
Στα 9,97 δισ. ευρώ είχε διαμορφωθεί ο κύκλος εργασιών της Motor Oil το περυσινό 9μηνο, έναντι 12,66 δισ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2022, ενώ τα κέρδη προ φόρων ήταν 919,9 εκατ. ευρώ σε επίπεδο ομίλου (από 1,27 δισ. ευρώ το 2022), με τα καθαρά κέρδη να κατέρχονται στα 716,6 εκατ. ευρώ από 1,007 δισ. ευρώ το 2022. Σημαντική ήταν η μείωση του καθαρού χρέους του ομίλου από το 1,763 δισ. ευρώ στα τέλη του 2022 στο 1,207 δισ. ευρώ στο πρώτο 9μηνο φέτος.