Το χειρότερο 3ο τρίμηνο των τελευταίων πολλών ετών λόγω έκτακτων εξελίξεων και δεν θα επαναληφθούν ήταν το φετινό για τον όμιλο Motor Oil, ο οποίος παρουσίασε ζημιές στο συγκεκριμένο διάστημα, όμως σε επίπεδο εννεαμήνου παρέμεινε κερδοφόρος.
Το μπαράζ των αρνητικών εξελίξεων στο τρίτο τρίμηνο για τη Motor Oil ξεκίνησε στις 20 Ιουλίου με την ανακοίνωση από την κυβέρνηση της έκτασης εισφοράς στα κέρδη, ως συνεισφορά αλληλεγγύης, που διαμορφώνεται στα 255,4 εκατ. ευρώ και βαρύνουν το συγκεκριμένο διάστημα.
Κατόπιν, στις αρχές Αυγούστου ήρθε η διαγραφή από το δείκτη MSCI Standard Greece (που ασφαλώς δεν επηρέασε την κερδοφορία του ομίλου αλλά την πορεία της μετοχής), ενώ την Τρίτη 17 Σεπτεμβρίου ξέσπασε η φωτιά στο διυλιστήριο της Κορίνθου η οποία κατασβέστηκε την επομένη.
Τέλος, στις 30 Σεπτεμβρίου η Επιτροπή Ανταγωνισμού ανακοίνωσε την επιβολή προστίμου 9,2 εκατ. ευρώ στον όμιλο, με το αιτιολογικό της παρεμπόδισης- δυσχέρανσης έρευνας κατά τη διεξαγωγή επιτόπιου ελέγχου στην ευρύτερη αγορά πετρελαιοειδών.
Πιέσεις στα καθαρά κέρδη από διεθνείς τιμές και έκτακτο φόρο
Στο τρίτο φετινό τρίμηνο λοιπόν ο όμιλος Motor Oil παρουσίασε ζημιές ύψους 137,9 εκατ. ευρώ, έναντι κερδών 441,28 εκατ. ευρώ κατά την αντίστοιχη περίοδο του 2023, ενώ σημαντική ήταν η συρρίκνωση και του τζίρου που κατήλθε στα 3,13 δισ. ευρώ, από 4,04 δισ. ευρώ το περυσινό τρίτο τρίμηνο.
Δεδομένου ότι η φωτιά εκδηλώθηκε στο φινάλε του 3ου τριμήνου, ήτοι στις 17 Σεπτεμβρίου, ο επηρεασμός της στις εργασίες (κύκλο εργασιών) του ομίλου ήταν σημαντικές αλλά όχι καταλυτικές για τις επιδόσεις του τρίτου τριμήνου, το οποίο πρωτίστως επηρεάστηκε από τις διεθνείς τιμές του πετρελαίου και την πίεση που εύλογα ασκήθηκε στα περιθώρια διύλισης. Στο τέταρτο τρίμηνο τα περιθώρια διύλισης βαίνουν ανοδικά, οπότε θα είναι σαφώς καλύτερο του 3ου.
Μείωση 68% στα καθαρά κέρδη 9μήνου
Σε ό,τι αφορά το εννεάμηνο, τα κέρδη προ φόρων περιορίστηκαν στα 539,89 εκατ. ευρώ από 980 εκατ. ευρώ το 9μηνο της περυσινής χρήσης, ενώ τα καθαρά κέρδη κατήλθαν στα 224 εκατ. ευρώ, μειωμένα κατά 68% έναντι της επίδοσης του 2023 που ήταν στα 716,6 εκατ. ευρώ. Την ίδια ώρα, ο κύκλος εργασιών υποχώρησε στα 9,36 δισ. ευρώ έναντι 9,96 δισ. ευρώ στο 9μηνο του 2023 και 12,66 δισ. ευρώ στο 9μηνο του 2022, που ήταν η ιστορικά καλύτερη χρονιά του ομίλου από την ίδρυσή του. Θυμίζουμε πως τα καθαρά κέρδη του 9μήνου 2022, είχαν διαμορφωθεί στα 1,007 δισ. ευρώ, επίδοση που έως σήμερα αποτελεί την κορυφαία του ομίλου.
Ενημέρωση για τη φωτιά
Στις 7 Νοεμβρίου 2024, η διοίκηση της Motor Oil ενημέρωσε το επενδυτικό κοινό σχετικά με τις επιπτώσεις στη λειτουργία του διυλιστηρίου λόγω της φωτιάς της 17ης Σεπτεμβρίου 2024, σημειώνοντας ότι πραγματοποιούνται εργασίες αποκατάστασης στην CDU, με αρχική εκτίμηση ολοκλήρωσης σε ένα χρόνο, ήτοι στο 3ο τρίμηνο του 2025.
Έως ότου ολοκληρωθούν οι εργασίες, έχει εφαρμοστεί εναλλακτικό σχήμα λειτουργίας με χρήση καυσίμων όπως μαζούτ, νάφθα και VGΟ (Vacuum Gasoil) αντί αργού πετρελαίου, ώστε να μετριαστούν οι επιπτώσεις. Κατά την αποκατάσταση, η παραγωγική δυναμικότητα θα κυμανθεί μεταξύ 65%-80% της συνολικής ονομαστικής δυναμικότητας. Η Motor Oil γνωστοποιούσε πως είναι ασφαλισμένη για ζημιές και απώλεια κερδών και συνεργάζεται πλήρως με τις ασφαλιστικές εταιρείες.
Το μεγαλύτερο πρόγραμμα μετασχηματισμού στη ΝΑ Ευρώπη
Το μεγαλύτερο πρόγραμμα μετασχηματισμού όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά σε όλη τη ΝΑ Ευρώπη υλοποιεί ο όμιλος Motor Oil, καθώς με στρατηγικές εξαγορές την τελευταία τετραετία έχει αλλάξει σημαντικά το μείγμα της παρεχόμενης παραγωγής ενέργειας, αν και η διύλιση ήταν, είναι και θα παραμείνει η ναυαρχίδα των εργασιών της για πολλά χρόνια ακόμα.
Στην αγορά των ΑΠΕ η Μotor Oil εισήλθε στα τέλη του 2019 και μέσα σε αυτά τα τεσσεράμισι χρόνια έχει «χτίσει» ένα αξιοσημείωτο χαρτοφυλάκιο, που στοχεύει να φτάσει στο 1 GW έως το 2030. Αιχμή του δόρατος προς αυτή την κατεύθυνση είναι η Motor Oil Renewable Energy (MORE), η οποία αποτελεί, πλέον ηγέτιδα δύναμη στον χώρο των ΑΠΕ και καθίσταται ένας από τους μεγαλύτερους παραγωγούς ΑΠΕ στην Ελλάδα και ένας από τους σημαντικότερους στη ΝΑ Ευρώπη.
Η εισηγμένη υλοποιεί ένα τεράστιο πρόγραμμα μετασχηματισμού συνολικής αξίας 4 δισ. ευρώ, με στόχο να διατηρήσει στρατηγική θέση στο νέο και ταχύτατα εξελισσόμενο ενεργειακό τοπίο.
Το επιχειρησιακό σχέδιο έως το 2030
Η διοίκηση του ομίλου Motor Oil παρουσίασε χθες το επιχειρησιακό σχέδιο έως το 2030, όπου στόχος είναι το 40% των EBITDA να προέρχεται από ηλεκτρική ενέργεια και κυκλική οικονομία, με ό,τι μπορεί να σημαίνει αυτό για έναν όμιλο που διατηρεί ένα από τα πιο σύγχρονα διυλιστήρια στην Ευρώπη και έχει εξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα σήμερα άνω του 95%.
Πολλώ δε μάλλον, όταν σήμερα το 75% του κύκλου εργασιών έρχεται από τις εξαγωγές προϊόντων διύλισης, ενώ την ίδια ώρα οι «πράσινες» δραστηριότητες εδρεύουν κυρίως στην Ελλάδα, άρα θα πρέπει να γίνουν πολύ μεγάλες δομικές αλλαγές στη σύνθεση του επιχειρησιακού και ενεργειακού χαρτοφυλακίου του ομίλου για να «ισοσκελίσει» τις απώλειες από τυχόν υποχώρηση των ορυκτών.
Οι «πράσινες» εταιρείες του ομίλου
Ο όμιλος λειτουργεί τη δεύτερη μεγαλύτερη πλατφόρμα Ανανεώσιμων Πηγών στην Ελλάδα (μετά την Τέρνα Ενεργειακή), ενώ έχει πολύ ισχυρή παρουσία και στην ανακύκλωση υλικών και ευρύτερα την κυκλική οικονομία. Τα τελευταία χρόνια έχει αλλάξει εντελώς φυσιογνωμία, με αλλεπάλληλες στρατηγικές εξαγορές όπως μεγάλα αιολικά πάρκα, καθώς επίσης τις Άνεμος, της VERD (πράσινο λάδι), της Thalis E.S. (διαχείριση στέρεων υλικών και αποβλήτων, επεξεργασίας νερού και υγρών αποβλήτων κ.α.), της Unagi A.E. και της Ηλέκτωρ. Κανένας άλλος ενεργειακός όμιλος δεν έχει τέτοια έκθεση σε τόσους πολλούς τομείς της ευρύτερης «πράσινης» ενέργειας…
Αναφορικά με τα καύσιμα, η άποψη του ομίλου είναι ότι στο μέλλον τα ορυκτά θα συνεχίζουν να διαδραματίζουν ρόλο, συνδυαστικά με τα ανανεώσιμα εναλλακτικά καύσιμα. Για το λόγο αυτό, η Motor Oil επενδύει σταθερά στην παραγωγή και διάθεση αυτών των ζωτικής σημασίας προϊόντων στις αγορές του.