To χθεσινό deal των 164 εκατ. ευρώ με την εξαγορά του 50% της Elpedison (που κατείχε μέχρι πρότινος η ιταλική Edison) από την HΕLLENiQ ENERGY ανοίγει… τρεις πιθανούς δρόμους για την υλοποίηση ή μη δύο μεγαλεπήβολων κυοφορούμενων επενδύσεων της Εlpedison στην Θεσσαλονίκη, συνολικού ύψους περίπου 600 εκατ. ευρώ.
Η πρώτη επένδυση αφορά την κατασκευή πλωτής δεξαμενής αποθήκευσης LNG και επαναεριοποίησης (project 150 εκατ.), στον Θερμαϊκό κόλπο και η δεύτερη την κατασκευή μιας υπερσύγχρονης μονάδας ηλεκτροπαραγωγής με τη χρήση φυσικού αερίου στα Διαβατά (project 450 εκατ).
Αφού ξεκαθάρισε το ιδιοκτησιακό καθεστώς της Elpedison είτε θα μπουν σε τροχιά υλοποίησης και οι δύο επενδύσεις, είτε θα εγκαταλειφθούν είτε θα γίνει η μία από τις δύο, με τις προβλέψεις για την τελική έκβαση να είναι παρακινδυνευμένες.
Η μονάδα φυσικού αερίου
Η ανάγκη απόσυρσης την επόμενη πενταετία των μονάδων αερίου «πρώτης γενιάς» και αντικατάστασής τους από νεότερης τεχνολογίας και υψηλότερης απόδοσης μονάδες, δίνει πόντους στο σενάριο υλοποίησης της επένδυσης που αφορά την μονάδα φυσικού αερίου ενώ και η ευρύτερη γεωπολιτική αβεβαιότητα με την αγορά ενέργειας να υφίσταται τριγμούς συνηγορεί υπέρ της δημιουργίας της νέας μονάδας, καθώς το ηλεκτρικό δίκτυο πρέπει να έχει εφεδρείες για έκτακτες καταστάσεις.
Έτσι κι αλλιώς το φυσικό αέριο, θα διαδραματίζει, παρά την πράσινη μετάβαση, για πολλά χρόνια τον ρόλο του καυσίμου – γέφυρα ενώ και η σχεδόν ολοκληρωτική απόσυρση του λιγνίτη από το μείγμα ηλεκτροπαραγωγής, αναπόφευκτα «ενισχύει» την σημασία του ορυκτού καυσίμου.
H νέα μονάδα συνδυασμένου κύκλου της Elpedison προβλέπεται να έχει ισχύ 826MW και η κατασκευή της συνδέεται σε ένα βαθμό καθ με το αν θα ρίξει άγκυρα το FSRU στη θαλάσσια περιοχή του Θερμαϊκού Κόλπου.
Αξίζει να σημειωθεί πως έχει εγκριθεί εδώ και καιρό από το ΥΠΕΝ η Τεχνική Περιβαλλοντική Μελέτη που καθορίζει τις λεπτομέρειες ανάπτυξης του εργοταξίου κατασκευής του σταθμού των 826 MW στη Θεσσαλονίκη. Ο κύριος εργοταξιακός χώρος χωροθετείται σε όμορο γήπεδο έκτασης 87.432,63 τ.μ. ,δυτικά της αδειοδοτημένης Μονάδας Παραγωγής Ηλ. Ενέργειας, στην εκτός σχεδίου περιοχή του αγροκτήματος Διαβατών, της Δ.Ε. Εχεδώρου στο Δήμο Δέλτα της Π.Ε. Θεσσαλονίκης, ενώ ο δευτερεύων χωροθετείται σε γήπεδο έκτασης 49.885,84 τ.μ. δυτικά του Βιομηχανικού Συγκροτήματος.
Πέραν της κατασκευής της νέας μονάδας η Elpedison, έχει αναβαθμίσει την υφιστάμενη μονάδα ηλεκτρισμού (ισχύος 400MW) που λειτουργεί από το 2006 στην Θεσσαλονίκη, γεγονός που παρέχει μεγαλύτερη ευελιξία επιτρέποντάς της να μπορεί να σβήνει και να ανάβει ανάλογα με τις ανάγκες του δικτύου, σε μία περίοδο ταχείας ανάπτυξης και διείσδυσης των ΑΠΕ.
FSRU
Την ίδια στιγμή, σε νέες βάσεις μπαίνει και το project «Thessaloniki FSRU» (πλωτή μονάδα αερίου που θέλει να εγκαταστήσει η Elpedison ανοιχτά του Θερμαϊκού) το οποίο περιμένει πλέον τις αποφάσεις του μοναδικού μετόχου της Elpedison, της HELLENiQ ENERGY.
Σε κάθε περίπτωση, θα αξιολογηθούν όλα τα υπέρ και τα κατά της επένδυσης καθώς η διεθνής αβεβαιότητα όσον αφορά τις τιμές του φυσικού αερίου (που προδιαθέτουν για ένα ασταθές 2025) βάζει στο τραπέζι τον παράγοντα της ενεργειακής θωράκισης της χώρας σε καιρούς ιδιαίτερα ασταθείς με την μία κρίση να διαδέχεται την άλλη.
Το ποια άποψη θα επικρατήσει, αν δηλαδή η επένδυση θα εγκαταλειφθεί ως μη συμφέρουσα δεδομένων των συνθηκών που επικρατούν ή αν αντίθετα αξιολογηθεί πως παρά τα όποια ρίσκα ένα ακόμα FSRU θα αποδώσει οικονομικά για τον επενδυτή, μέχρι συνδεόταν ευθέως με το ποιος θα επικρατούσε στις διεργασίες για τον έλεγχο της Εlpedison.
Αφού πλέον άλλαξε το ιδιοκτησιακό καθεστώς της Elpedison, εκτιμάται πως οι διαδικασίες θα επιταχυνθούν, αφού ζυγιστούν όλοι οι παράμετροι που θα κρίνουν την βιωσιμότητα του project με βάση τα νέα δεδομένα.
Σε αυτό το πλαίσιο, οι τελικές αποφάσεις, για το αν τελικά θα δοθεί πράσινο φως για να εισέλθει σε πλώρη υλοποίησης το project ή αν αντίθετα το εγχείρημα θα ρίξει τίτλους προώρου τέλους, αναμένεται να ληφθούν μέχρι το πρώτο εξάμηνο του 2025.
Η εταιρεία, βάσει του σχεδιασμού, θα αναπτύξει τον πλωτό σταθμό με δύο πλοία, ένα μόνο για αποθήκευση αερίου (FSU) και ένα αποθήκευσης και αεριοποίησης (FSRU) που θα έχουν συνολική χωρητικότητα 270-280.000 κ.μ. LNG.
Η πλωτή δεξαμενή θα αποτελείται από δύο πλοία δεμένα σε τεχνητή νησίδα, σε μια έκταση περίπου 80 στρεμμάτων (395 m X 204 m). Θα βρίσκεται σε απόσταση 3,45 χιλιομέτρων νότια-νοτιοδυτικά του προβλήτα 6 του Λιμένα της Θεσσαλονίκης και περίπου 3,12 χιλιόμετρα ανατολικά της πλησιέστερης δυτικής ακτογραμμής.
Το υγροποιημένο φυσικό αέριο θα έρχεται σε θερμοκρασία -160 βαθμών Κελσίου και θα αεριοποιείται με τη χρήση του θερμότερου θαλασσινού νερού. Εν συνεχεία το αεριοποιημένο φυσικό αέριο θα μεταφέρεται με υποθαλάσσιο αγωγό μήκους περίπου 4,5 χιλιομέτρων στη στεριά και με χερσαίο αγωγό στις εγκαταστάσεις της Elpedison στα Διαβατά.