To σκληρό πόκερ μεταξύ των μετόχων για τον ιδιοκτησιακό έλεγχο της Εlpedison θα κρίνει το μέλλον μίας μεγαλεπήβολης επένδυσης για την Θεσσαλονίκη και της ευρύτερης περιοχής της Βόρειας Ελλάδας, άνω των 150 εκατ. ευρώ, που για την ώρα βρίσκει… σε ξέρα .
Το project «Thessaloniki FSRU» (πλωτή μονάδα αερίου που θέλει να εγκαταστήσει η Elpedison ανοιχτά του Θερμαϊκού) αν και στο μη δεσμευτικό market test εκδηλώθηκε ενδιαφέρον από ελληνικές και ξένες εταιρείες, έχει κολλήσει καθώς η εταιρεία βρίσκεται σε περίοδο ξεκαθαρίσματος του ιδιοκτησιακού της καθεστώτος.
Η επενδυτική απόφαση για το αν θα ρίξει άγκυρα στον Θερμαϊκό το FSRU δεν μπορεί να ληφθεί όσο βρίσκεται σε εκκρεμότητα η διευθέτηση του μετοχικού status της Elpedison με το σκληρό πόκερ μεταξύ των μετόχων (της Helleniq Energy και της ιταλικής Edison με κάθε μία να κατέχει 50%) να εκτιμάται πως θα έχει νικητή μέχρι το τέλος του έτους με τις δύο εταιρείες να προχωρούν σε διαδικασία προσφορών και αντιπροσφορών για να εξαγοράσει η μία το ποσοστό της άλλης.
Στο ζύγι όλοι οι παράμετροι
Στο μπρα ντε φερ που εξελίσσεται μεταξύ των δύο μετόχων έχει αποφασιστεί ως τρόπος καθορισμού του τιμήματος (ο πλέον καθοριστικός παράγοντας για να κλειδώσει το deal) η διενέργεια μιας άτυπης δημοπρασίας μεταξύ των δύο ομίλων με την υψηλότερη προσφορά να κατοχυρώνει τον πλήρη έλεγχο της Elpedison.
Πάντως, οι δύο ιδιοκτήτες της Elpedison φέρονται να διαφωνούν για την σκοπιμότητα της επένδυσης σε μία περίοδο ταχύτατης διείσδυσης των ΑΠΕ στο μείγμα ηλεκτροπαραγωγής την ώρα που λειτουργούν ήδη τα FSRU Αλεξανδρούπολης και Ρεβυθούσας και το φθηνό ρωσικό φυσικό αέριο κυριαρχεί πλήρως στην ελληνική αγορά.
Σε κάθε περίπτωση θα αξιολογηθούν όλα τα δεδομένα καθώς η διεθνής αστάθεια όσον αφορά τις τιμές του φυσικού αερίου (δεν είναι τυχαίο πως μόλις κρύωσε ο καιρός το αέριο «τσίμπησε» στις διεθνείς αγορές) θέτει και την παράμετρο της ενεργειακής θωράκισης με αξιόπιστες υποδομές μίας χώρας , μέσα σε ταραγμένους και ενεργειακά καιρούς.
Το ποια άποψη θα επικρατήσει, αν δηλαδή η επένδυση θα εγκαταλειφθεί ως μη συμφέρουσα δεδομένων των συνθηκών που επικρατούν ή αν αντίθετα αξιολογηθεί πως παρά τα όποια ρίσκα ένα ακόμα FSRU θα αποδώσει οικονομικά για τον επενδυτή θωρακίζοντας ενεργειακά την χώρα, συνδέεται ευθέως με το ποιος θα επικρατήσει στις διεργασίες για τον έλεγχο της Εlpedison.
Η τελική ετυμηγορία, για το αν τελικά θα δοθεί πράσινο φως για να μπει σε πλώρη υλοποίησης το project ή αν αντίθετα το εγχείρημα θα ναυαγήσει οριστικά, αναμένεται να βγει μέχρι τις αρχές του 2025, αφού πρώτα ξεδιαλύνει το τοπίο για το ιδιοκτησιακό καθεστώς της Elpedison.
Τι αφορά η επένδυση
Τότε υπολογίζεται ότι θα έχει ολοκληρωθεί η δεύτερη φάση του market test για τη δέσμευση χωρητικότητας στο FSRU, το οποίο θα διενεργηθεί μόλις εγκριθεί η περιβαλλοντική μελέτη για το έργο, το οποίο έφερε φουρτούνες σε επτά δήμους της Θεσσαλονίκης που αντέδρασαν έντονα για την προσθήκη και δεύτερου πλοίου FSRU στον πλωτό τερματικό σταθμό ΥΦΑ, ο οποίος κατά τον αρχικό σχεδιασμό της εταιρείας αποτελούνταν από ένα πλοίο FSRU.
Με τις διεργασίες για τον έλεγχο της Elpedison να κορυφώνονται, είναι στην ευχέρεια της εταιρείας να υποβάλλει, μόλις ξεκαθαρίσουν οι προθέσεις του νέου ιδιοκτήτη, τον σχετικό φάκελο για την έκδοση Απόφασης Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ) στο αρμόδιο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
Η εταιρεία, βάσει του σχεδιασμού, θα αναπτύξει τον πλωτό σταθμό με δύο πλοία, ένα μόνο για αποθήκευση αερίου (FSU) και ένα αποθήκευσης και αεριοποίησης (FSRU) που θα έχουν συνολική χωρητικότητα 270-280.000 κ.μ. LNG.
Η πλωτή δεξαμενή θα αποτελείται από δύο πλοία δεμένα σε τεχνητή νησίδα, σε μια έκταση περίπου 80 στρεμμάτων (395 m X 204 m). Θα βρίσκεται σε απόσταση 3,45 χιλιομέτρων νότια-νοτιοδυτικά του προβλήτα 6 του Λιμένα της Θεσσαλονίκης και περίπου 3,12 χιλιόμετρα ανατολικά της πλησιέστερης δυτικής ακτογραμμής.
Το υγροποιημένο φυσικό αέριο θα έρχεται σε θερμοκρασία -160 βαθμών Κελσίου και θα αεριοποιείται με τη χρήση του θερμότερου θαλασσινού νερού. Εν συνεχεία το αεριοποιημένο φυσικό αέριο θα μεταφέρεται με υποθαλάσσιο αγωγό μήκους περίπου 4,5 χιλιομέτρων στη στεριά και με χερσαίο αγωγό στις εγκαταστάσεις της Elpedison στα Διαβατά.
Το ιστορικό
Η αίτηση αδειοδότησης της Elpedison προς τη ΡΑΑΕΥ για τον πλωτό σταθμό LNG είχε υποβληθεί τον Απρίλιο του 2022 και η αρχική άδεια εκδόθηκε τον Σεπτέμβριο του ίδιου έτους.
Στις 24 Απριλίου 2023 η εταιρεία ζήτησε από τη ΡΑΑΕΥ μερική τροποποίηση της αρχικής Άδειας Ανεξάρτητου Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΑΣΦΑ) και συγκεκριμένα, ζήτησε μια μικρή διαφοροποίηση της θέσης στην οποία σχεδιάζεται να κατασκευαστεί η πλωτή δεξαμενή Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου, αλλαγή της όδευσης του υποθαλάσσιου αγωγού καθώς και προσθήκη και δεύτερου πλοίου FSU στον Πλωτό Τερματικό Σταθμό LNG. Τον περασμένο Φεβρουάριο η ΡΑΑΕΥ ενέκρινε και τις τρεις αλλαγές τις οποίες ζήτησε η Elpedison.
Η σημασία και οι αντιδράσεις
To «Thessaloniki FSRU», εφόσον πάρει σάρκα και οστά, θα ενισχύσει την ασφάλεια εφοδιασμού ενώ θα επιτρέψει διευρυμένη πρόσβαση στις αγορές φυσικού αερίου, αποτελώντας ταυτόχρονα σημείο εφοδιασμού πλοίων με καύσιμο LNG για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης.
Αξίζει πάντως να σημειωθεί πάντως πως το έργο αν και έχει λάβει τις απαραίτητες άδειες από την Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων συναντά έντονες αντιδράσεις από δήμους, φορείς, και συλλογικότητες της Θεσσαλονίκης που κρούουν καμπανάκι κινδύνου για τις οικολογικές συνέπειες, εκφράζοντας την ανησυχία τους για τους περιβαλλοντικούς κινδύνους ενός ενδεχόμενου ατυχήματος.