Ένα έργο που «ταλαιπωρήθηκε» πολύ έως ότου ωριμάσει, ένα έργο εξαιρετικά κρίσιμο για μια πολύ νευραλγική και εν πολλοίς αδικημένη περιοχή της Ελλάδας, υπογράφηκε χθες και σύμφωνα με τα λεγόμενα του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη που παρευρέθηκε στην τελετή υπογραφής, στόχος είναι να δοθεί στην κυκλοφορία εντός του πρώτου 4μήνου του 2026.
Ο λόγος για το πολύπαθο έργο Ιωάννινα – Κακαβιά, που αποτελεί επέκταση της Ιονίας Οδού, το οποίο διεκδίκησε και κέρδισε ο όμιλος AVAX και χθες υπογράφηκε επίσημα στο Καλπάκι Ιωαννίνων, παρουσία του Κυριάκου Μητσοτάκη, του υπουργού υποδομών Χρήστου Σταϊκούρα και πληθώρας βουλευτών και πολιτικών της περιοχής. Είναι εκτιμώμενου κόστους 310 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ και προαιρέσεις) και θα γίνει με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ.
Θυμίζουμε πως ο διαγωνισμός για το έργο ήταν αρκετά περίπλοκος. Η AVAX έδωσε τη μεγαλύτερη έκπτωση που ανήλθε στο 17,5% του αρχικού προϋπολογισμού του έργου, υπερισχύοντας πολύ μεγάλων ονομάτων από το χώρο των κατασκευών, με παράδοση στα οδικά έργα, όπως Τέρνα, ΜΕΚΤΑ – Άκτωρ και Δομική Κρήτης – ΕΚΤΕΡ-ΤΕΝΑ-ΕΡΕΤΒΟ-ΜΕΣΟΓΕΙΟΣ - ΟΔΟΣ.
Πρόκειται για έργο που είχε ακυρωθεί (μαζί με το Λαμία-Καρπενήσι) και είχε εκ νέου δημοπρατηθεί δύο φορές, καθώς η κοινοπραξία Δομική Κρήτης – ΕΚΤΕΡ – ΕΡΕΤΒΟ - ΤΕΝΑ είχε προσφύγει δύο φορές στην Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ), η οποία υποχρέωσε το υπουργείο να αλλάξει τους όρους των διαγωνισμών.
Το έργο
Το έργο Ιωάνιννα - Κακαβιά είναι μήκους 70 χλμ και αποτελεί οδικό τμήμα του Δυτικού Άξονα, αποτελώντας συνέχεια της Ιόνιας Οδού από τα Ιωάννινα προς τα ελληνοαλβανικά σύνορα στην περιοχή της Κακαβιάς, διασχίζοντας τον νομό Ιωαννίνων. Ο άξονας αυτός θεωρείται ως ο δυτικότερος κάθετος άξονας της Εγνατίας Οδού και εντάσσεται στο κεντρικό (core) Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών της χώρας.
Αποτελεί συνέχεια της Ιόνιας Οδού από τα Ιωάννινα προς τα ελληνοαλβανικά σύνορα στην περιοχή της Κακαβιάς, διασχίζοντας τον νομό Ιωαννίνων. Αναμένεται να βελτιώσει τις κυκλοφοριακές συνθήκες στην πόλη των Ιωαννίνων, εκτρέποντας υπερτοπικούς φόρτους από την Περιφερειακή Οδό των Ιωαννίνων, ενώ η σύνδεση με τη Βιομηχανική Περιοχή θα επιτρέψει τη διοχέτευση της βαριάς κυκλοφορίας στο δίκτυο των αυτοκινητοδρόμων.
Παράλληλα, το έργο θα εξασφαλίσει στην περιοχή της Κόνιτσας πρόσβαση στην Ιόνια Οδό και κατ’ επέκταση στις περιοχές της Φλώρινας και της Καστοριάς. Στα σημαντικά οφέλη του οδικού άξονα «Ιωάννινα – Καλπάκι – Κακαβιά» περιλαμβάνονται επίσης η εξυπηρέτηση του αεροδρομίου των Ιωαννίνων, καθώς και του κύριου όγκου της κυκλοφορίας μεταξύ Αλβανίας – Ελλάδας, αφού η συνέχεια της οδού μετά την Κακαβιά εξυπηρετεί τις παραλιακές περιοχές της Αλβανίας και τα Τίρανα, από τις οποίες προέρχεται μεγάλος αριθμός χρηστών της οδού.
Το έργο περιλαμβάνει δύο υποτμήματα. Το πρώτο είναι η διαδρομή Ιωάννινα - Καλπάκι. Με συνολικό μήκος 46,4 χλμ. νέας χάραξης. Στο υποτμήμα περιλαμβάνονται έξι ανισόπεδοι κόμβοι. Το δεύτερο είναι η διαδρομή Καλπάκι - Κακαβιά, με συνολικό μήκος 23,11 χλμ, όπου προβλέπεται η αναβάθμιση της υφιστάμενης οδού.
Πρόκειται για ένα έργο μεγάλης σπουδαιότητας για όλη την Ήπειρο, τη Δυτική Ελλάδα και τη ΝΑ Ευρώπη, καθώς πρόκειται να αναβαθμίσει τις προοπτικές μεταξύ της Ελλάδας και των χωρών των Νοτιοδυτικών Βαλκανίων, στους τομείς των μεταφορών, του εμπορίου, του τουρισμού και των logistics.
Τα μεγάλα έργα και το ανεκτέλεστο
Η εταιρεία AVAX πλέον διαθέτει το ψηλότερο συμβασιοποιημένο ανεκτέλεστο υπόλοιπο υπογεγραμμένων έργων στην ιστορία της που πλέον ξεπερνά τα 3,5 δισ. ευρώ και είναι ένα από τα δύο μεγαλύτερα (μαζί με τη ΓΕΚ Τέρνα) στην εγχώρια κατασκευαστική αγορά. Ο όμιλος AVAX έχει ένα σημαντικό portfolio έργων, οδικά, σιδηροδρομικά, ενεργειακά και κτιριακά έργα, ενώ πρωτοστατεί στην ανάπτυξη των εμβληματικών projects.
O όμιλος AVAX είναι ένας από τους πλέον εξειδικευμένους κατασκευαστικούς ομίλους της χώρας, ενώ υλοποιεί μερικά από τα πλέον κομβικά και σύνθετα έργα, με κορυφαίο όλων τη Γραμμή 4 Άλσος Βεΐκου – Γουδή. Το καλοκαίρι του 2023 κέρδισε ένα από τα μεγαλύτερα έργα που έχει αναλάβει ελληνική εταιρεία στο εξωτερικό, όπως είναι η κατασκευή μονάδα ηλεκτροπαραγωγής στη Ρουμανία Mintia Combined Cycle Power, ισχύος 1,750MW και προϋπολογισμού 674 εκατ. ευρώ.
Μεταξύ των υπολοίπων σημαντικών έργων του ομίλου είναι η κατασκευή της Νέας Ανατολικής Περιφερειακής Οδού Θεσσαλονίκης (FlyOver) ύψους 370 εκατ., μήκους 13,5 χλμ. που υλοποιείται από την κοινοπραξία AVAX – Μυτιληναίος (Metlen) και η κατασκευή του οδικού άξονα Μπράλος – Άμφισσα, (ύψους 285,5 εκατ., μήκους 24 χλμ.). Έχει επίσης έργα υποδομής στο Ελληνικό (250 εκατ. ευρώ) όπου ο όμιλος έχει αναλάβει την υπογειοποίηση μέρους της Λεωφόρου Ποσειδώνος, ενώ έχει αναλάβει και τα τρία Νοσοκομεία του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (προϋπολογισμού 443 εκατ.).
Το ιστορικό της AVAX
Η ΑVAX έχει πορεία πάνω από 80 ετών στο χώρο των κατασκευών, με ένα μεγάλο ιστορικό παραδόσεων εμβληματικών έργων υποδομής, ενώ απασχολεί χιλιάδες εργαζομένους σε Ελλάδα και εξωτερικό. Ο Όμιλος AVAX έχει ολοκληρώσει πάνω από 2.750 έργα σε 15 χώρες σε Μέση Ανατολή, Ευρώπη και Αφρική, ένα μεγάλο κομμάτι από το ανεκτέλεστο προέρχεται από χώρες και αγορές του εξωτερικού.