Μενού Ροή
Η πράσινη στροφή των ΕΛΠΕ, η ηλεκτροκίνηση και τα νέα δεδομένα

Του Απόστολου Σκουμπούρη

Η επίσπευση των αλλαγών σ’ ό,τι αφορά την ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα και μάλιστα πέντε χρόνια νωρίτερα από την υπόλοιπη Ευρώπη, επισπεύδει και τις αλλαγές στα μεγάλα διυλιστήρια της χώρας.

Σ’ ό,τι αφορά τα ΕΛΠΕ, η απόφαση της διοίκησης για το μετασχηματισμό δικαιώνεται από τις εξελίξεις. Ενισχύει μάλιστα την αποφασιστικότητα αυτών των αλλαγών.

Πρόκειται για τις κομβικότερες αλλαγές που θα έχουν γίνουν στη λειτουργία του ομίλου από την ίδρυσή του. Θα διαμορφώσουν δε τον όμιλο της νέας εποχής.

Το σχέδιο μετασχηματισμού σε μια «νέα» εταιρεία ενέργειας με φόντο τα καινούρια δεδομένα που οι καιροί διαμορφώνουν, βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη. Μάλιστα, δεν αποκλείεται μέσα στο Δεκέμβριο να έχουμε και το καινούριο όνομα. Το νέο brand που θα συμβαδίζει με τη στροφή στις «πράσινες» μορφές ενέργειας. Το οποίο ωστόσο δεν θα περιχαρακώνει τον όμιλο μόνο στα πετρέλαια, άρα αυτή η λέξη θα λείπει από το νέο όνομα.

Επίσης, αλλάζει εκ βάθρων η εταιρική δομή. Ο όμιλος των ΕΛΠΕ θα μετασχηματιστεί από έναν αμιγώς πετρελαϊκό όμιλο σε ενεργειακή εταιρεία Συμμετοχών. Στόχο η καλύτερη αξιοποίηση των assets, το καλύτερο management και η ισχυροποίηση του brand σε Ελλάδα και διεθνώς. Παράλληλα, θα γίνει απόσχιση του κλάδου διύλισης.

Σύμφωνα με το σχέδιο της διοίκησης, η νέα οργανωτική δομή θα προσφέρει καλύτερη ευελιξία για συγχωνεύσεις, εξαγορές και πωλήσεις θυγατρικών. Θα φέρει και καλύτερη πρόσβαση στη χρηματοδότηση, καθώς με άλλους όρους χρηματοδοτούνται οι «πράσινες» επενδύσεις και με άλλους οι παλαιού τύπου επενδύσεις.

Η νέα πραγματικότητα

Οι αλλαγές υπαγορεύονται από τον πρώτο κλιματικό νόμο της χώρας. Από το 2023 σε όλα τα νέα σπίτια που θα κατασκευάζονται θα απαγορεύεται η εγκατάσταση καυστήρων πετρελαίου εκεί που υπάρχει επαρκές δίκτυο φυσικού αερίου.

Επίσης, από το 2025 όλα τα νέα ταξί σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, αλλά και το 1/3 των ενοικιαζόμενων οχημάτων, θα πρέπει να είναι ή ηλεκτρικά ή οχήματα μηδενικών εκπομπών ρύπων. Συνάμα, από το 2030 θα απαγορεύεται η πώληση νέων ΙΧ με κινητήρες εσωτερικής καύσης. Σημειώνεται ότι ο στόχος που έχει τεθεί από την Ε.Ε. είναι για το 2035, με τη χώρα μας να υιοθετεί πιο φιλόδοξο στόχο.

Όπως γίνεται αντιληπτό, το τέλος της βενζίνης και του πετρελαίου κίνησης είναι ορατό. Αλλάζοντας πλέον και τα δεδομένα για όλη την πετρελαϊκή βιομηχανία, τα διυλιστήρια, τα πρατήρια και όλη την «αλυσίδα» που δραστηριοποιείται στον κλάδο.

Η στροφή των ΕΛΠΕ στις Ανανεώσιμες Πηγές

Σ’ αυτό το νέο υπό διαμόρφωση περιβάλλον, ο όμιλος των ΕΛΠΕ έχει διαφοροποιήσει τις προτεραιότητές του και το μείγμα των επενδύσεών του. Πλέον μοχλός ανάπτυξης θα είναι η δραστηριότητά του στις ΑΠΕ όπου και προορίζει το 50% των επενδύσεών του. Η ανάπτυξη αυτή θα γίνει με ένα συνδυασμό οργανικής ισχυροποίησης και εξαγορών για επιτάχυνση στόχων.

Όπως έχει εξηγήσει ο διευθύνων σύμβουλος Ανδρέας Σιάμισιης, «πρέπει να δημιουργηθούν νέοι επιχειρηματικοί πυλώνες που θα επηρεάζουν την κερδοφορία». Προτάσσοντας τη στροφή στην πράσινη ενέργεια και σε νέες τεχνολογίες, όπως το υδρογόνο, η δέσμευση διοξειδίου, το πράσινο υδρογόνο και τα βιοκαύσιμα.

Το 50% των επενδύσεων σε ΑΠΕ

Ο όμιλος των Ελληνικών Πετρελαίων σχεδιάζει να υλοποιήσει ένα μεγάλο επενδυτικό πλάνο 3,5 έως 4 δισ. ευρώ τα επόμενα χρόνια. Αιχμή του είναι η στροφή σε βιώσιμες ενεργειακές στρατηγικές στον κλάδο διύλισης, που θα αλλάξουν εκ βάθρων τη φυσιογνωμία της εταιρείας και θα τον καταστήσουν – και περιβαλλοντικά – βιώσιμο για τις επόμενες δεκαετίες.

Εξ αυτών των κεφαλαίων, περίπου τα μισά θα διοχετευθούν σε επενδύσεις με πράσινο πρόσημο. Στόχος είναι μέσα σε ενάμιση έτος τα ΕΛΠΕ να έχουν υπερδιπλασιάσει το χαρτοφυλάκιο αδειών σε ΑΠΕ. Σήμερα διαθέτουν χαρτοφυλάκιο έργων 1,2-1,3 GW ΑΠΕ, με πιο εμβληματικό έργο το φωτοβολταικό της Κοζάνης, ισχύος 204 μεγαβάτ. Το συγκεκριμένο έχει ολοκληρωθεί άνω του 65% και αναμένεται να τεθεί σε εμπορική λειτουργία αρχές του 2022. Πρόκειται για το μεγαλύτερο πάρκο ΑΠΕ στην Ελλάδα και ένα από 4-5 μεγαλύτερα στην Ευρώπη.

Παράλληλα, άλλο 1 GW έργων Ανανεώσιμης Πηγής Ενέργειας βρίσκεται υπό εξέταση, ενώ ο όμιλος έχει υποβάλει αιτήσεις και για μονάδες αποθήκευσης ενέργειας ισχύος 125 MW. Αυτές οι επενδύσεις συνδυάζονται και με τις δραστηριότητες στην ηλεκτροπαραγωγή και την εμπορία μέσω της Elpedison.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας