Μενού Ροή
Η αναβίωση της ναυπηγικής βιομηχανίας - Η αμυντική θωράκιση και η ενέργεια

Το γεγονός ότι μια χώρα που αποτελεί την κορυφαία ναυτιλιακή δύναμη στον κόσμο ελέγχοντας περίπου το 21% του συνολικού θαλάσσιου εμπορίου στην υφήλιο, κρατώντας μια παράδοση αιώνων που χάνεται στα βάθη της ιστορίας, είχε… καταφέρει να καταστρέψει τη ναυπηγική της βιομηχανία, ακολουθώντας την πορεία καταστροφής και χρεοκοπίας σχεδόν κάθε είδους βιομηχανίας, είναι ένα από τα ζητήματα που θα πρέπει να απασχολήσουν τον ιστορικό του μέλλοντος.

Σήμερα όμως, αποτελεί κορυφαίας σημασίας είδηση, το ότι στη χώρα μας γίνονται απτές και αποτελεσματικές κινήσεις αναβίωσης της ναυπηγικής βιομηχανίας. Μετά τα ναυπηγεία Σύρου που ήδη λειτουργούν με μεγάλη επιτυχία και φουλ capacity, ξεμπλοκάρει και το ναυπηγείο της Ελευσίνας, ενώ και τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά, παρά τους νομικούς σκοπέλους, αργά ή γρήγορα θα βάλουν… πλώρη λειτουργίας υπό τον έλεγχο του Γ. Προκοπίου.

Σε μια συγκυρία εξαιρετικά κρίσιμη για την αμυντική θωράκιση της χώρας, αλλά και σε μια συγκυρία «εμπόλεμης» κατάστασης στον κλάδο της ενέργειας με διαρκώς μεταβαλλόμενες ιεραρχήσεις και προτεραιότητες που διαφοροποιούν τον ενεργειακό χάρτη, το να αποκτήσει η χώρα μας ισχυρά ναυπηγεία είναι σημείο αναφοράς.

Μετασκευές LNG

Πέρα από το καθαρά οικονομικό όφελος και όλα τα άλλα οφέλη σε θέσεις εργασίας, το να επανεκκινήσει η χώρα μας τη ναυπηγική της βιομηχανία, θα συμβάλει στην ενεργειακή της σταθερότητα και τη θωράκισή της, μέσα και από την εκτέλεση, μεταξύ άλλων, εργασιών επισκευών και μετασκευών πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG).

Οι θαλάσσιοι δρόμοι δεν αποτελούν πλέον μόνο τον απόλυτο μεταφορέα αγαθών στο παγκόσμιο εμπόριο, αλλά αρχίζουν και διαδραματίσουν κρίσιμο ρόλο και στην ενέργεια, μέσω της μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), αλλά και άλλων πτυχών ενέργειας, όπως μπαταρίες αποθήκευσης κ.α.

Η επανεκκίνηση και το ζωντάνεμα της ναυπηγικής βιομηχανίας επαναπροσδιορίζει την παραγωγική δυναμική της Ελλάδος σε σημαντικούς τομείς, όπως η άμυνα, η ενέργεια και η αυτονομία σε κρίσιμους τομείς.

Η ανάταξη και διάσωση των Ναυπηγείων Ελευσίνας, σε συνδυασμό με την επιτυχή ολοκλήρωση του σχεδίου εξυγίανσης των ναυπηγείων Σύρου, αλλά και τις εξελίξεις στο Σκαραμαγκά συνθέτουν το στρατηγικό στόχο της συνολικής αναγέννησης της ελληνικής ναυπηγικής βιομηχανίας, η επιτυχία του οποίου θα σημάνει πολλά για όλους.

Ελευσίνα

Το σχέδιο για τη διάσωση των Ναυπηγείων Ελευσίνας από την ONEX περιλαμβάνει άμεσες επενδύσεις 100 εκατ. δολάρια, που στο σύνολό τους θα φθάσουν τα 169 εκατ. ευρώ, δημιουργία εμπορικής και αμυντικής εταιρείας, αρχική χρηματοδότηση 50 εκατ. δολάρια από την DFC στο εμπορικό - ενεργειακό σκέλος και χρηματοδότηση από την Fincantieri και ιταλικούς επενδυτικούς οργανισμούς.

Πολλαπλά είναι και τα οφέλη που προβλέπονται για την ελληνική οικονομία, μέσω της αποπληρωμής των πιστωτών αλλά και της δημιουργίας 2.000 θέσεων εργασίας.

Το σχέδιο για την εξυγίανση των Ναυπηγείων Ελευσίνας ακολουθεί ακριβώς τα βήματα του παρομοίου σχεδίου που είχε εκπονηθεί και έχει ήδη ολοκληρωθεί για την εξυγίανση των Ναυπηγείων Νεωρίου Σύρου.

Στην Εμπορική εταιρεία υπό την επωνυμία ONEX ELEFSIS Shipyards & Industries, όπου θα μεταβιβαστεί και σημαντικό τμήμα του Ενεργητικού της NBEE, θα επενδυθούν κεφάλαια ύψους 169 εκατ. ευρώ με αρχική χρηματοδότηση, ύψους 50 εκατ. δολ. από την DFC και 15 εκατ. δολ από την ONEX, ποσό το οποίο ενδέχεται να αυξηθεί εφόσον προκύψει σχετική ανάγκη.

Στην Αμυντική εταιρεία η οποία θα φέρει την επωνυμία ONEX ELEFSIS Naval & Maritime, θα αναπτυχθεί δραστηριότητα στον τομέα της ναυπήγησης πολεμικών πλοίων και λοιπών πλωτών ναυπηγημάτων, τόσο για λογαριασμό της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας, αλλά και για άλλες χώρες.

Βεβαίως, οι συνολικές οφειλές των Ναυπηγείων σήμερα φθάνουν τα 419,28 εκατ. ευρώ και από το σύνολο αυτών 211,89 εκατ. θα μεταφερθεί στις νέες εταιρείες.

Σύμφωνα με το σχεδιασμό, στα Ναυπηγεία Ελευσίνας στο πρώτο 6μηνο μετά την επικύρωση της συμφωνίας εξυγίανσης από το αρμόδιο δικαστήριο θα απασχοληθούν 600 εργαζόμενοι, ενώ μέχρι και το τέλος του τρίτου έτους λειτουργίας ο συνολικός αριθμός εργαζομένων εκτιμάται να ξεπεράσει τους 2.000, εκ των οποίων 1000 στην εμπορική και 1000 στην αμυντική εταιρεία.

Τα Ναυπηγεία Σύρου

Η αναδιάρθρωση των ναυπηγείων Νεωρίου έγινε με ίδια κεφάλαια του Ομίλου ONEX και περιελάμβανε επενδύσεις σε εκσυγχρονισμό 20 εκατ. ευρώ στην τριετία, ενώ έχει αυξήσει τους απασχολούμενους από 180 απλήρωτους σε 600 και κυρίως κατάφερε να φέρει ξανά στα Ελληνικά Ναυπηγεία του Έλληνες εφοπλιστές μετά από δεκαετίες.

Στη χρήση του 2021 το Ναυπηγείο Σύρου πραγματοποίησε κύκλο εργασιών 34 εκατ. ευρώ (έναντι 21,05 εκατ. το 2020), ποσό υπερδιπλάσιο του μεγαλύτερου κύκλου εργασιών που είχε γίνει στην ιστορία του ναυπηγείου, έχοντας ήδη το σύνολο των απαιτήσεων στους εργαζόμενους και στους πιστωτές.

Αποτελεί δε ναυπηγείο αναφοράς για την ανάδειξη της ισχυρής ελληνικής παρουσίας στη διεθνή ναυπηγική αγορά μέσω της ONEX Neorion Shipyards και εξυπηρετεί 100 πλοία ετησίως (πενταπλάσια από πριν) κατηγοριών μέχρι panamax όλων των ειδών (bulk carriers, containers, tankers). Η ιδιοκτήτρια ONEX έχει επενδύσει περισσότερα από 30 εκατομμύρια ευρώ στην μονάδα στο Νεώριο για αναβάθμιση υποδομών και κάλυψη παλιών οφειλών.

Ναυπηγεία Σκαραμαγκά

«Αγόρασα τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά γιατί με τσίγκλησε το όραμα να τα ξαναζωντανέψω και να εστιάσω στις νέες τεχνολογίες και στις νέες δυνατότητες. Να στηριχθούμε στα νέα παιδιά. Να μην δίνουμε τα λεφτά μας στο εξωτερικό για να φτιάχνουμε πλοία και την κρίσιμη στιγμή να βγάζουν τα ηλεκτρονικά τους από την πρίζα. Έχουμε τα πρωτεία στη ναυτιλία, πρέπει να αποκτήσουμε τα πρωτεία και στη ναυπηγική βιομηχανία».

Αυτά είχε δηλώσει ο εφοπλιστής Γιώργος Προκοπίου στο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών περιγράφοντας το όραμά του για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά.

Υπενθυμίζεται πως ο όμιλος Προκοπίου είχε πλειοδοτήσει στους διαγωνισμούς των ΕΤΑΔ και της ειδικής διαχείρισης τον Ιούλιο του 2021 με τίμημα 37,3 εκατ. ευρώ στον πρώτο και άλλων 25,2 εκατ. στον δεύτερο για το άλλο μισό του ναυπηγείου.

Τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά καταλαμβάνουν έκταση 832.000 τετραγωνικών μέτρων, με στεγασμένες εγκαταστάσεις 65.000 τετραγωνικών μέτρων. Διαθέτουν δύο μόνιμες δεξαμενές 500 και 250 χιλιάδων DWT. Επίσης, δύο πλωτές δεξαμενές 72 και 60 χιλιάδων DWT, οι οποίες είναι υπό κατάσχεση από το ελληνικό Δημόσιο και κεκλιμένη ναυπηγική κλίνη για καθέλκυση πλοίων ή τμημάτων αυτών. Η δεξαμενή των 500 χιλιάδων DWT είναι η μεγαλύτερη στο είδος της στην Ανατολική Μεσόγειο και συγκαταλέγεται στις μεγαλύτερες διεθνώς. Βεβαίως, για να λειτουργήσουν οι δεξαμενές ύστερα από δέκα και πλέον χρόνια απραξίας, χρειάζονται σημαντικές επενδύσεις δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας