Έχοντας επιστρέψει την τελευταία διετία στην κερδοφορία ύστερα από μια εντελώς άγονη και ζημιογόνα δεκαετία, ο όμιλος AVAX έχει «χτίσει» ένα μεγάλο ανεκτέλεστο που φτάνει τα 2,2 δισ. ευρώ με τον κατασκευαστικό τομέα να πρωταγωνιστεί και να είναι αυτός που θα δώσει προτεραιότητα η διοίκηση τα επόμενα χρόνια.
Στο τέλος του 2020 το ανεκτέλεστο υπόλοιπο του ομίλου έφτανε το 1 δισ. ευρώ, στο τέλος του 2021 το ανεκτέλεστο αυξήθηκε στο 1,4 δισ. περίπου, ενώ μετά την ανάληψη σημαντικών έργων εντός του 2022, το ανεκτέλεστο φτάνει στα 2,2 δισ. ευρώ και είναι το μεγαλύτερο ιστορικά για τον κατασκευαστικό όμιλο.
Στη χθεσινή γενική συνέλευση o πρόεδρος του ομίλου Χρήστος Ιωάννου επιβεβαίωσε την οικονομική επάρκεια της AVAX για την υλοποίηση των μεγάλων projects που έχει αναλάβει, αλλά και τις δυνατότητες χρηματοδότησης μέσω των μηχανισμών της αγοράς.
Αναφορικά με τα έργα ΣΔΙΤ και τις παραχωρήσεις, όπου η AVAX έχει ισχυρή παρουσία, ο κ. Ιωάννου επισήμανε πως είναι απαραίτητη η χρηματοδότηση μέσω ιδίων κεφαλαίων και για αυτό το λόγο εξετάζονται όλες οι δυνατότητες προσέλκυσης κεφαλαίων.
Η πώληση της Volterra
Ένας από αυτούς είναι και η πώληση assets που δεν ανήκουν στο core business του ομίλου όπως έγινε πρόσφατα με τη Voltera που πουλήθηκε στη ΔΕΗ Ανανεώσιμες με τον όμιλο να αποκομίζει κεφαλαιακό κέρδος 40 εκατ. ευρώ. Επίσης, η διοίκηση δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο ο όμιλος να προχωρήσει και σε άλλες τέτοιες αξιοποιήσεις (ρευστοποιήσεις) περιουσιακών στοιχείων με στόχο την ενίσχυση της ρευστότητας που είναι άκρως απαραίτητη για να βγουν πέρα τα τεράστια έργα που έχει αναλάβει.
Παράλληλα, ο κ. Ιωάννου σημείωσε πως δεν έχει τεθεί ζήτημα αύξησης του μετοχικού κεφαλαίου, ενώ προς το παρόν δεν εξετάζεται το ενδεχόμενο έκδοσης ομολογιακού δανείου καθώς το ευρύτερο επενδυτικό περιβάλλον δεν είναι το πλέον κατάλληλο για τέτοιες κινήσεις. Ο ίδιος δεν απέκλεισε μεγαλύτερη εμπλοκή στο Ελληνικό με ανάληψη έργων και στο οικιστικό κομμάτι.
Μένοντας στο πεδίο της αμιγώς κατασκευαστικής δραστηριότητας, τον Σεπτέμβριο η AVAX παραδίδει την επέκταση της γραμμής 3 του Μετρό στον Πειραιά, ενώ σε εξέλιξη βρίσκονται και τα έργα της πρώτης φάσης της γραμμής 4.
Τα έργα που πρωταγωνιστούν στο χαρτοφυλάκιο της AVAX είναι η Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας, το ΣΔΙΤ για το Flyover στη Θεσσαλονίκη, αλλά και η υπογραφή της σύμβασης για τα έργα υποδομών στο Ελληνικό αξίας 300 εκατ. ευρώ. Παράλληλα, ο όμιλος δίνει το παρόν σε πλήθος διαγωνισμών για έργα αξίας πολλών δισ. ευρώ που αφορούν ΣΔΙΤ, παραχωρήσεις, οδικές και σιδηροδρομικές υποδομές, μετρό, κτιριακά έργα, καθώς και ενεργειακά projects (έργα φυσικού αερίου, LNG και σταθμοί παραγωγής ενέργειας).
Το αυξημένο κόστος κατασκευής
Αναφορικά με τις αυξήσεις στις τιμές των κατασκευαστικών υλικών που αλλάζουν τα δεδομένα σε πολλά projects, ο διευθύνων σύμβουλος της AVAX Κωνσταντίνος Μιτζάλης, τόνισε ότι η εταιρεία συνεργάζεται με το Υπουργείο Υποδομών, το οποίο έχει ήδη προχωρήσει στις ανατιμήσεις βασικών υλικών για τα έργα του 2021 ενώ το ίδιο θα κάνει και για το 2022. Επίσης, έχει περάσει από τη Βουλή το νομοσχέδιο με τα πέντε μέτρα για την ανακούφιση των κατασκευαστών και των εργοληπτών.
Αναφορικά με τα ιδιωτικά έργα, η AVAX βρίσκεται σε συνεχή επαφή με τους πελάτες, με στόχο την υλοποίηση των έργων, ενώ ο κ. Μιτζάλης τόνισε πως η κατάσταση αυτή συνδέεται άμεσα με την άνοδο των τιμών ενέργειας και των καυσίμων, αποφεύγοντας να κάνει οποιαδήποτε πρόβλεψη για αποκλιμάκωση της κατάστασης.
Το χαρτοφυλάκιο των έργων
Πλην της Γραμμής 4 του Μετρό, ο όμιλος έχει αναλάβει μια σειρά άλλων έργων όπως:
- Η Νέα Ανατολική Περιφερειακή Οδός Θεσσαλονίκης προϋπολογισμού 373 εκατ. ευρώ την οποία η AVAX έχει αναλάβει σε κοινοπραξία με τη Μυτιληναίος. Πρόκειται για ένα από τα εμβληματικότερα έργα που θα γίνουν στην Ελλάδα τα επόμενα χρόνια, που θα ανεβάζει επίπεδο τη Θεσσαλονίκη. Η Νέα Ανατολική Περιφερειακή Οδός Θεσσαλονίκης (FlyOver), θα είναι ένας νέος, υπερσύγχρονος εναέριος αυτοκινητόδρομος που θα εξασφαλίσει οριστική λύση στο κυκλοφοριακό πρόβλημα της πόλης καθώς θα κάνει τις μετακινήσεις πιο γρήγορες και ασφαλείς, με απόλυτο σεβασμό στο περιβάλλον. Θα είναι μήκους 13 περίπου χιλιομέτρων, θα αποτελείται από μια ενιαία γέφυρα μήκους 4 χιλιομέτρων με δύο λωρίδες κυκλοφορίας και μια ΛΕΑ ανά κατεύθυνση, εννέα ανισόπεδους κόμβους, οκτώ νέες γέφυρες και τρεις νέες σήραγγες.
- Αντίστοιχου μεγέθους είναι και τα έργα υποδομής της 1ης φάσης στο Ελληνικό. Τα έργα, μεταξύ άλλων, αφορούν στην κατασκευή ενός εκτεταμένου οδικού δικτύου, στην υπογειοποίηση της Λεωφόρου Ποσειδώνος και στη δημιουργία ανισόπεδου κόμβου, καθώς και στην κατασκευή πεζόδρομων, ποδηλατοδρόμων, δικτύων κοινής ωφέλειας για την εξυπηρέτηση όλων των προγραμματιζόμενων κτιρίων. Σε αυτά περιλαμβάνονται τα κτίρια των οικιστικών και εμπορικών αναπτύξεων, του αθλητικού συγκροτήματος, του Μητροπολιτικού Πάρκου, καθώς και των λοιπών αναπτύξεων της Α’ Φάσης του έργου. Για την εκτέλεση του Έργου, προβλέπεται η δημιουργία 700 θέσεων εργασίας.
- Η κατασκευή του αυτοκινητόδρομου Πάτρας – Πύργου είναι ένα ακόμα έργο που μπαίνει άμεσα στη φάση κατασκευής. Το έργο έχει χωριστεί σε τρία σκέλη και η AVAX θα υλοποιήσει το πρώτο σκέλος του από Μιντιλόγλι έως Καραίικα, συνολικής διαδρομής 21 χλμ. Πρόκειται για ένα πολύ απαιτητικό σκέλος, η ιδιομορφία του οποίου έγκειται στο γεγονός πως στα πρώτα 13 χλμ. θα πραγματοποιηθεί διαπλάτυνση της υφιστάμενης εθνικής οδού με παράλληλη κυκλοφορία, όπως συνέβη και στην κατασκευή του οδικού άξονα Κορίνθου – Πατρών.
- Όσον αφορά στα σιδηροδρομικά έργα, το σχήμα AVAX - ALSTOM έχει αναλάβει τον εκσυγχρονισμό της σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκη – Ειδομένη, με την εγκατάσταση ενός σύγχρονου συστήματος σηματοδότησης. Επίσης, ο όμιλος έχει αναδειχθεί ανάδοχος στο τμήμα Παλαιοφάρσαλος – Καλαμπάκα, στο οποίο θα εγκατασταθεί σύστημα ηλεκτροκίνησης σε σιδηροδρομική γραμμή μήκους 81,4 χλμ., η οποία με την ολοκλήρωσή της θα αλλάξει τις σιδηροδρομικές μεταφορές στη Δυτική Θεσσαλία.
Κτήρια και ενέργεια
Σε επίπεδο κτιριακών έργων, ο όμιλος ανέλαβε την ανέγερση των νέων σχολικών κτιρίων Pinewοod και Center for Educational Excellence αλλά και την αναβάθμιση του κτιρίου Compton Hall του Κολλεγίου Ανατόλια στην Πυλαία Θεσσαλονίκης. Στον τομέα των ενεργειακών έργων, σύντομα αναμένεται η υπογραφή της σύμβασης με την ΔΕΗ για την κατασκευή φωτοβολταϊκού πάρκου στην Δυτική Μακεδονία, ισχύος 65 MW.
Στην κατηγορία των περιβαλλοντικών έργων, υπενθυμίζεται πως ο όμιλος συμμετέχει στην κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ-AVAX που αναδείχθηκε ανάδοχος του έργου «Λειτουργία και Συντήρηση του Κέντρου Επεξεργασίας Λυμάτων (ΚΕΛ) Ψυττάλειας» για το οποίο αναμένεται σύντομα η υπογραφή της σχετικής σύμβασης. Τέλος, σε συνέχεια των υπό εκτέλεση έργων στον τομέα των υποδομών φυσικού αερίου, σύντομα αναμένεται η υπογραφή των συμβάσεων με την ΔΕΔΑ για τα δίκτυα διανομής μέσης και χαμηλής πίεσης σε Καστοριά, Άργος Ορεστικό, Γρεβενά, Αγρίνιο, Πάτρα και Πύργο.