Μέρισμα μετά από δώδεκα «άγονες» χρήσεις θα δώσει η εταιρεία AVAX για το 2022, ενώ το περασμένο έτος πέτυχε πολύ σημαντική μείωση δανεισμού, κατεβάζοντας το συνολικό της δανεισμό σε επίπεδα που για το τον κλάδο της και για το εκτόπισμά της, θεωρούνται εξαιρετικά χαμηλά. Βεβαίως, τόσο το πέρασμα στα κέρδη από ζημιές, όσο και η μείωση του δανεισμού, πρωτίστως προήλθε από πωλήσεις περιουσιακών στοιχείων όπως της «πράσινης» Volterra και του 20,53% της γέφυρας Ρίου Αντιρρίου.
Ο όμιλος που έχει ανεκτέλεστο 2,2 δισ. ευρώ και «τρέχει» ένα από τα σημαντικότερα έργα της τελευταίας δεκαετίας στην Ελλάδα, όπως είναι η Γραμμή 4 του Μετρό, έχει θέσει ως στρατηγική προτεραιότητα τη μείωση του δανεισμού, και με τον έναν, ή τον άλλο τρόπο, το 2022 πέτυχε εξαιρετικά αποτελέσματα.
Στο πλαίσιο αυτό, προχωρά στην καλύτερη αξιοποίηση των περιουσιακών στοιχείων και έτσι αποεπένδυσε το 2022 από μη βασικές δραστηριότητες και ώριμες συμμετοχές, πωλώντας ένα χαρτοφυλάκιο 112 MW έργων ΑΠΕ της 100% θυγατρικής Volterra και ποσοστό 20,53% που κατείχε στη Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου.
Ευρύτερα ο όμιλος AVAX βρίσκεται όλα τα τελευταία χρόνια σε επανεξέταση και αναδιάρθρωση όλου του χαρτοφυλακίου του, όπως σε παρόμοια κατάσταση βρίσκεται σύσσωμος ο κλάδος των κατασκευών και των υποδομών. Η AVAX προχώρησε σε αναδιάρθρωση των δραστηριοτήτων της το 2022, ενώ ανέλαβε και νέα σημαντικά έργα, τα οποία αναμένεται να οδηγήσουν σε περαιτέρω κερδοφόρα πορεία.
Μειωμένος ο κύκλος εργασιών
Πάντως, μολονότι γύρισε στα κέρδη (λόγω πώλησης της Volterra) πέρυσι, ο όμιλος είχε σημαντική μείωση του κύκλου εργασιών, που από συνεχιζόμενες δραστηριότητες, δηλαδή εξαιρουμένων των διακοπεισών δραστηριοτήτων της θυγατρικής Volterra, υποχώρησε στα 402,7 εκατ. ευρώ έναντι 592,2 εκατ. ευρώ το 2021, μια μείωση σε ποσοστό 32%. Σύμφωνα με την εταιρεία, η μεγάλη αυτή μείωση οφείλεται στις σημαντικές καθυστερήσεις στην υπογραφή και έναρξη των ήδη αναληφθέντων έργων.
Τα κέρδη προ φόρων, χρηματοοικονομικών εξόδων και αποσβέσεων (ΕΒΙΤDA) του ομίλου από συνεχιζόμενες δραστηριότητες ανήλθαν σε 58,2 εκατ. ευρώ το 2022 έναντι 51,0 εκατ. ευρώ το 2021. Αξίζει να σημειωθεί ότι το προσαρμοσμένο EBITDA για το σύνολο των συνεχιζόμενων και διακοπεισών δραστηριοτήτων του ομίλου ανήλθε σε 82,3 εκατ. ευρώ το 2022. Το EBITDA της εταιρείας ανήλθε σε 89,3 εκατ. ευρώ το 2022 έναντι 20,1 εκατ. ευρώ το 2021.
Τα κέρδη μετά φόρων σε επίπεδο ομίλου ανήλθαν σε 39,9 εκατ. ευρώ το 2022 έναντι ζημίας 12,4 εκατ. ευρώ το 2021, ενώ σε επίπεδο εταιρείας τα κέρδη μετά φόρων ανήλθαν σε 50,8 εκατ. ευρώ έναντι ζημίας 22,6 εκατ. ευρώ το 2021. Θυμίζουμε πως η πώληση της Voltera έγινε έναντι 40 εκατ. ευρώ, όσα δηλαδή ήταν και τα κέρδη του ομίλου για την περυσινή σεζόν.
Περαιτέρω μείωση του τραπεζικού δανεισμού
Ο συνολικός τραπεζικός δανεισμός του ομίλου μειώθηκε σε 307 εκατ. ευρώ στο τέλος του 2022, μετά από αποπληρωμές ύψους 135,3 εκατ. ευρώ εντός του έτους, ενώ ο καθαρός δανεισμός υποχώρησε κατά 107,9 εκατ. ευρώ (33%) ανερχόμενος σε 220,4 εκατ. ευρώ στο τέλος του 2022. Επισημαίνεται ότι ο συνολικός δανεισμός του ομίλου εντός των τελευταίων δύο ετών έχει μειωθεί κατά 250 εκατ. ευρώ, με προγραμματισμό για περαιτέρω σημαντική μείωση και το 2023.
Στα 2,2 δισ. ευρώ το ανεκτέλεστο
Το ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων της AVAX ενισχύθηκε ποσοτικά και ποιοτικά, καθώς σύμφωνα με τη διοίκηση, οι νέες συμφωνίες γίνονται με πολύ καλύτερους όρους έναντι του παρελθόντος, δηλαδή με σαφώς καλύτερους όρους κερδοφορίας, μακριά από «σκοτωμένες» εκπτώσεις του παρελθόντος.
Στο τέλος του 2022, το ανεκτέλεστο υπόλοιπο των υπογεγραμμένων έργων του ομίλου έφτανε τα 1,9 δισ. ευρώ περίπου (έναντι 1,4 δισ. ευρώ περίπου στο τέλος του 2021). Εντός του 2023, η AVAX έχει υπογράψει νέες συμβάσεις ύψους 274 εκατ. ευρώ ενώ υπάρχουν και συμβάσεις προς υπογραφή αξίας 43 εκατ. ευρώ.
Συνυπολογίζοντας όλα τα παραπάνω έργα, χωρίς να λαμβάνεται υπόψη η εκτέλεση έργων εντός του 2023, το ανεκτέλεστο υπόλοιπο την τρέχουσα περίοδο ανέρχεται σε 2,2 δισ. ευρώ περίπου.