Ανήκοντας στον ευρύτερο κλάδο των κατασκευών, των υποδομών και της ενέργειας, αποτελώντας μάλιστα μια από τις πλέον εξειδικευμένες κατασκευαστικές εταιρείες της χώρας, έχοντας υπογράψει κομβικά έργα, η AVAX συμμετέχει και μάλιστα πρωταγωνιστεί στο ράλι των μετοχών αυτού του χώρου. Δεν είναι τυχαίο ότι οι μετοχές των κατασκευών, των υποδομών και της ενέργειας πρωταγωνιστούν σε αποδόσεις και φέτος και μάλιστα με μεγάλη έμφαση…
Παρά τις πρόσφατες – κατηγορηματικές μάλιστα – επίσημες διαψεύσεις από την πλευρά της διοίκησης της εταιρείας ότι δεν συζητάει πώληση ή deal, ούτε έχει κάποια πρόταση από κανέναν, χθες η μετοχή πραγματοποίησε την 8η σερί ανοδική της συνεδρίαση, καταγράφοντας συνολικά κέρδη 26,46%. Μάλιστα, έκλεισε στα 1,5580 ευρώ, επίπεδα που έχει να δει από τον Ιούλιο του 2014, που σημαίνει ότι βρίσκεται σε νέα υψηλά εννέα ετών.
Πλέον η μετοχή ενισχύεται σε ποσοστό 105% φέτος, ενώ έχει δώσει και μέρισμα, αποτελώντας μια από τις πλέον κερδοφόρες μετοχές της τρέχουσας χρονιάς. Η κεφαλαιοποίησή της διαμορφώνεται στα 224,8 εκατ. ευρώ.
Σε φάση επιστροφής ο όμιλος σε όλα τα επίπεδα
Ασχέτως με τις φήμες για deal, οι οποίες άλλωστε εμφορούνται και από τη γενικότερη… επιστράτευση που καταγράφεται στον κατασκευαστικό κλάδο λόγω των τεράστιων έργων που μένουν να γίνουν έως το 2026 λόγω του Ταμείου Ανάκαμψης, η αλήθεια είναι πως η εταιρεία βρίσκεται σε φάση επιστροφής σε όλα τα επίπεδα.
Μετά από δέκα και πλέον ζημιογόνα χρόνια, το 2020 η εταιρεία επέστρεψε στην κερδοφορία, ενώ τόσο το 2021 όσο και το 2022 συνέχισε την πορεία βελτίωσης, το γενικευμένο συμμάζεμα, αλλά και τη στρατηγική επιλογή που είναι η μείωση του δανεισμού.
Εδώ και μια τριετία, η νέα AVAX προσπαθεί αφενός να χρησιμοποιεί την τεχνογνωσία και το όνομα που έχει χτίσει εδώ και δεκαετίες, αφετέρου είναι εστιασμένη στα έργα που θέλει και επιθυμεί να διεκδικεί και να διεκπεραιώνει. Θυμίζουμε ότι η ΑVAX έχει μια πορεία πάνω από 80 ετών στο χώρο των κατασκευών, με ένα μεγάλο ιστορικό παραδόσεων εμβληματικών έργων υποδομής, ενώ απασχολεί χιλιάδες εργαζομένους σε Ελλάδα και εξωτερικό.
Ο Όμιλος AVAX έχει ολοκληρώσει πάνω από 2.750 έργα σε 15 χώρες σε Μέση Ανατολή, Ευρώπη και Αφρική, ενώ αυτή τη στιγμή το (νέο του) ανεκτέλεστο διαμορφώνεται στα 2,9 δισ. ευρώ, με ένα τεράστιο κομμάτι αυτού να προέρχεται από χώρες και αγορές του εξωτερικού. Πλέον, καμιά άλλη ελληνικών συμφερόντων κατασκευαστική εταιρεία δεν διατηρεί τέτοια δραστηριότητα στο εξωτερικό.
Φέτος, μετά από δώδεκα «άγονες» χρήσεις η εταιρεία δίνει μέρισμα για το 2022, γυρνώντας στους μετόχους 0,07 ευρώ ανά μετοχή, με το συνολικό ποσό να φτάνει στα 10,1 εκατ. ευρώ. Ημέρα αποκοπής του μερίσματος ήταν η Παρασκευή 23 Ιουνίου.
Μείωση δανεισμού
Το περασμένο έτος πέτυχε πολύ σημαντική μείωση δανεισμού, κατεβάζοντας το συνολικό ποσό οφειλών σε επίπεδα που για τον κλάδο θεωρούνται εξαιρετικά χαμηλά. Βεβαίως, τόσο το πέρασμα στα κέρδη από ζημιές, όσο και η μείωση του δανεισμού, πρωτίστως προήλθε από πωλήσεις περιουσιακών στοιχείων όπως της «πράσινης» Voltera και του 20,53% της γέφυρας Ρίου Αντιρρίου.
Η διοίκηση, έχει θέσει ως στρατηγική προτεραιότητα τη μείωση του δανεισμού, και με τον έναν, ή τον άλλο τρόπο, το 2022 πέτυχε εξαιρετικά αποτελέσματα. Στο πλαίσιο αυτό, προχώρησε στην αξιοποίηση των περιουσιακών στοιχείων, πουλώντας τα κεντρικά γραφεία στο Μαρούσι έναντι 34 εκατ. ευρώ, τη Volterra Ανανεώσιμες στη ΔΕΗ έναντι περίπου 70 εκατ. ευρώ και της συμμετοχής (ποσοστό 20,53%) στη Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου έναντι 60 εκατ. ευρώ.
Ο συνολικός τραπεζικός δανεισμός του ομίλου μειώθηκε σε 307 εκατ. ευρώ στο τέλος του 2022, μετά από αποπληρωμές ύψους 135,3 εκατ. ευρώ εντός του έτους, ενώ ο καθαρός δανεισμός υποχώρησε κατά 107,9 εκατ. ευρώ (33%) κατερχόμενος σε 220,4 εκατ. ευρώ στο τέλος του 2022. Ο συνολικός δανεισμός του ομίλου την τελευταία διετία έχει μειωθεί κατά 250 εκατ. ευρώ, με προγραμματισμό για περαιτέρω σημαντική μείωση και το 2023.
Έργα
Ανάμεσα στα νέα έργα που υπέγραψε το 2022 περιλαμβάνεται ο σταθμός ενέργειας στη Ρουμανία και το οδικό στο τμήμα Μπράλος – Άμφισσα. Από τα μεγάλα έργα και τους διαγωνισμούς που συμμετέχει η εταιρεία ξεχωρίζουν η ανάληψη ρόλου συμβούλου (ECI, σύμβαση 10μηνης διάρκειας) για το Vouliagmenis Mall, το οποίο όταν ανατεθεί θα αποτελεί το μεγαλύτερο κατασκευαστικό έργο στο Ellinikon, σε συνεργασία με την Rizzani de Eccher, καθώς κι η υποβολή Πρότυπης Πρότασης για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού προς Ραφήνα, Λαύριο και Νότια Προάστια, σε συνεργασία με τους ομίλους ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και Ελλάκτωρ (ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις), αλλά και η υποβολή προσφοράς για την παραχώρηση του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης, σε συνεργασία με τους Γαλλικούς ομίλους Egis Project και Meridiam.
Επιπλέον, η AVAX (μερίδιο 16%) διεκδικεί τη νέα 25ετή σύμβαση παραχώρησης Αττικής Οδού, σε συνεργασία με όμιλο Ελλάκτωρ (μερίδιο 34%) και Meridiam (μερίδιο 50% στην κοινοπραξία). Η AVAX διεκδικεί επίσης την επέκταση της Γραμμής 2 του Μετρό προς Ίλιον (άνω των 550 εκατ. ευρώ), μεγάλα έργα φραγμάτων – άρδευσης (του υπ. Αγροτικής Ανάπτυξης, μέσω ΣΔΙΤ), τα σιδηροδρομικά έργα 4,5 δισ. ευρώ όπως και τα οδικά ΣΔΙΤ Δράμα – Αμφίπολη και Θεσσαλονίκη – Έδεσσα) σχεδόν μισό δισ. ευρώ συνολικά).