Σε διαρκές «πρασίνισμα» του στόλου της και περιορισμού του περιβαλλοντικού της αποτυπώματος με παράλληλη μείωση του κόστους καυσίμων προχωρά η Aegean Airlines, η κορυφαία εταιρεία αερομεταφορών στην Ελλάδα και εκ των πλέον ανερχόμενων σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
Όπως τόνισε στη χθεσινή γενική συνέλευση των μετόχων ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας κ. Δημήτρης Γερογιάννης, «το 2022 παραλάβαμε εννέα επιπλέον αεροσκάφη της οικογένειας Α320/321 neo επιταχύνοντας το πρόγραμμα για τα 46 συνολικά neo αεροσκάφη.
Παράλληλα ξεκινήσαμε και ολοκληρώσαμε την αναδιάρθρωση του ελικοφόρου στόλου, αποσύροντας τα οκτώ Q400/Bombardier και εντάσσοντας σε αντικατάσταση τους δέκα ΑTR 72-600, επιτυγχάνοντας ομοιογένεια του στόλου μας που κατείχε ήδη τρία ΑTR 42-600 για να εξυπηρετήσει τα νησιά με μικρούς αεροδιαδρόμους, πετυχαίνοντας συνεπώς σημαντική εξοικονόμηση σε όρους μίσθωσης αλλά κυρίως σε λειτουργικό κόστος».
Επίσης, όπως υπογράμμισε ο κ. Γερογιάννης, «το 2022 και 2023 συνεχίσαμε να επενδύουμε στο ανθρώπινο κεφάλαιο καλωσορίζοντας 90 νέους πιλότους που ολοκλήρωσαν τις σπουδές τους μετά το πρόγραμμα υποτροφιών που ξεκίνησε το 2018/2019.
To (επίσης πράσινο) κέντρο συντήρησης αεροσκαφών και εκπαίδευσης πιλότων
Συνάμα, ο κ. Γερογιάννης αναφέρθηκε στις νέες κινήσεις εξωστρέφειας και γιγάντωσης της εταιρείας σημειώνοντας πως «πιστοί στη δέσμευσή μας για διαρκή εξέλιξη και ανάπτυξη το 2022 ξεκινήσαμε μία νέα επένδυση για τη δημιουργία του πρώτου Κέντρου Υπηρεσιών Συντήρησης Πτητικών Μέσων, καθώς και του πρώτου Κέντρου Προσομοιωτών Πτήσεων και Εκπαίδευσης Πληρωμάτων στην Ελλάδα σε συνεργασία με την CAE, την κορυφαία εταιρεία παγκοσμίως στον κλάδο της αεροπορικής εκπαίδευσης.
Η κατεύθυνση αυτή δημιουργεί νέα δυναμική προστιθεμένης αξίας, εξωστρέφειας και ανταγωνιστικότητας στην Aegean, αλλά και ευρύτερα στον κλάδο αερομεταφορών της χώρας. Παράλληλα θα είναι ένα από τα πρώτα κέντρα που σχεδιάζεται για να πετύχει στην ωρίμανση του (δύο χρόνια από την έναρξη της λειτουργίας του) μηδενικό αποτύπωμα CO2 αφού το σύνολο των αναγκών του θα καλύπτεται από ανανεώσιμες πήγες ενέργειας (φωτοβολταϊκά οροφής και περιβάλλοντος χώρου).
Τα μεγέθη του 2022
Παρουσιάζοντας τα οικονομικά μεγέθη της Aegean Airlines, ο CEO της εταιρείας σημείωσε πως ο κύκλος εργασιών το 2022 παρουσίασε αύξηση κατά 98% σε σχέση με το 2021 και διαμορφώθηκε σε 1,4 δισ., (2% υψηλότερα από το 2019). Η καθαρή κερδοφορία, μετά από φόρους, του 2022 ανήλθε σε 106,8 εκατ. ευρώ, 36% υψηλότερα από το 2019.
Τα ταμειακά διαθέσιμα, ισοδύναμα και λοιπές χρηματοοικονομικές επενδύσεις διαμορφώθηκαν σε 527,9 εκατ. ευρώ, ενώ οι δανειακές υποχρεώσεις (εξαιρούμενων μισθώσεων) διαμορφωθήκαν στα 268,2 εκατ. ευρώ. Τέλος, τα Ίδια Κεφάλαια διαμορφώθηκαν σε 348 εκατ. ευρώ από 328 εκατ. ευρώ στο τέλος του 2019».
Έτος δυναμικής ανάπτυξης το 2023
Αναφορικά με το 2023, ο κ. Γερογιάννης επισήμανε πως είναι ένα έτος δυναμικής ανάπτυξης, καθώς προσφέρει συνολικά 18 εκατ. θέσεις, εκ των οποίων 11 εκατ. θέσεις εξωτερικού, 2 εκατ. περισσότερες δηλαδή συγκριτικά με το 2022. Η εταιρεία επιχειρεί σε 165 προορισμούς, σε 46 χώρες με 272 απευθείας δρομολόγια, με ένα στόλο 76 αεροσκαφών. Πρόκειται για το μεγαλύτερο δίκτυο και το μεγαλύτερο στόλο στην ιστορία της επιχείρησης.
Ήδη, κατά το πρώτο εξάμηνο του έτους η Aegean μετέφερε συνολικά 6,7 εκατ. επιβάτες, 42% περισσότερους συγκριτικά με το εξάμηνο του 2022, προσφέροντας 8,7 εκατ. χιλιομετρικές θέσεις (34% περισσότερες θέσεις σε σχέση με το πρώτο εξάμηνο του 2022). Εξίσου σημαντική είναι και η βελτίωση των συντελεστών πληρότητας που έφτασαν το 82% το πρώτο εξάμηνο του 2023 από 74% το 2022, φέρνοντας και σημαντικά υψηλότερα έσοδα ανά πτήση.
Στο αποτέλεσμα αυτό συντέλεσε, (πέραν της σύγκρισης με την αδύναμη αφετηρία του 2022) η διεύρυνση της δραστηριότητας της AEGEAN με 16 νέα δρομολόγια (και 27 μαζί με charter) στο εξωτερικό, αλλά και η ενίσχυση συχνότητας σε προορισμούς της Ιταλίας, Ισπανίας, Γερμανίας, Σκανδιναβίας, Ισραήλ, Αιγύπτου και Σαουδικής Αραβίας.
Οι κυρίαρχοι προορισμοί
Είναι χαρακτηριστικό της κάλυψης του δικτύου ότι πετάμε πλέον σε 11 προορισμούς στην Γαλλία, 13 στην Γερμάνια, 10 στην Ιταλία αλλά και 10 στην Ιβηρική χερσόνησο ενώ και στο δίκτυο της μέσης Ανατολής πετάμε πλέον σε 10 προορισμούς.
Το πρώτο κερδοφόρο εξάμηνο στην ιστορία
Όπως επισήμανε ο κ. Γερογιάννης, το πρώτο εξάμηνο του 2023 θα είναι το πρώτο κερδοφόρο εξάμηνο στην ιστορία της Aegean Airlines, καθώς παραδοσιακά αυτό το διάστημα ήταν ζημιογόνο, λόγω της περιορισμένης ζήτησης.
Αποπληρωμή δανείων και αεροσκάφη
Αξιοποιώντας τη δυναμική και τις ιδιαίτερα θετικές ταμειακές ροές μας, ήδη από τον Μάρτιο του 23, έχουμε ολοκληρώσει την αποπληρωμή του συνόλου των δανείων που έλαβε η εταιρεία κατά τη διάρκεια της πανδημίας.
Είναι μάλιστα λίγες οι εταιρείες στην Ευρώπη που έχουν καταφέρει κάτι αντίστοιχο.
Επιπρόσθετα τον Ιούνιο παραλάβαμε αεροσκάφος Α320 neo χρησιμοποιώντας μόνο ταμειακά διαθέσιμα της εταιρείας ενώ ταυτόχρονα αποπληρώσαμε ένα προϋπάρχουν δάνειο του 2020 για ένα A321 neo.
Έτσι τα ελεύθερα βαρών (μισθώσεων ή δάνειων) αεροσκάφη έφτασαν συνολικά τα έντεκα (δύο Airbus neo, έξι Airbus CEO, τρία ATR 72 -600) από μόλις τέσσερα στις 31/12/2019.
Είναι σημαντικό για τη διαμόρφωση του κόστους μας στο μέλλον όταν οι ταμειακές ροές μας το επιτρέπουν, σταδιακά φυσικά, να χτίζουμε ένα portfolio αεροσκαφών ελεύθερο βαρών ή κόστους μισθώσεων.
Συνολικά το 2023 έχουμε παραλάβει εφτά νέα αεροσκάφη, ενώ δύο ακόμη αναμένονται τις επόμενες μέρες φτάνοντας τα 28 neo αεροσκάφη συνολικά μέχρι σήμερα.
Ήδη καλύπτουμε το 50% της συνολικής δραστηριότητάς μας σε ώρες και χιλιομετρικούς επιβάτες που πραγματοποιείται από JET αεροσκάφη με τα νέα μας αεροσκάφη επιτυγχάνοντας σημαντική εξοικονόμηση κόστους και μειωμένο περιβαλλοντικό αποτύπωμα ανά επιβάτη.
Η συνέχεια της τρέχουσας σεζόν
Για το τρίτο και τέταρτο τρίμηνο του έτους θα επιχειρήσουμε με 10% και 15% αντίστοιχα περισσότερες χιλιομετρικές θέσεις από το 2022 στηρίζοντας την διάχυση του μεταφορικού έργου, σε περισσότερες περιοχές αλλά και επενδύοντας στην επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου. Εξακολουθούμε, σε συνέχεια του εξαιρετικού πρώτου εξάμηνου, να βλέπουμε ισχυρή ζήτηση για την καλοκαιρινή περίοδο, που όπως πάντα με το βάρος του θα διαμορφώσει το αποτέλεσμα της χρονιάς.
Τα ποιοτικά στοιχεία του Q3 2023 ανά πτήση και κυρίως τα έσοδα ανά πτήση εκτιμάται επίσης ότι θα κινηθούν περίπου στα επίπεδα του επίσης εξαιρετικού τρίτου τριμήνου του 2022. Έτσι με βάση την μέχρι σήμερα εικόνα που έχουμε (και εφόσον φυσικά δεν υπάρξουν ανασταλτικοί μη προβλέψιμοι παράγοντες) θεωρούμε ότι για το σύνολο του έτους θα υπάρξει σημαντική βελτίωση του συνολικού επιπέδου κερδοφορίας σε σχέση με το επίσης ισχυρό, 2022 φτάνοντάς σε νέα ιστορικά υψηλά.