Εντυπωσιακή είναι η πορεία της μετοχής της Motor Oil το τελευταίο διάστημα, ξεχωρίζοντας σε όλη τη μεγάλη κεφαλαιοποίηση, ενώ μετά την εύλογη κόπωση των Viohalco και ElvalHalcor που είχαν κάνει ράλι τον Ιανουάριο, έχει την καλύτερη απόδοση στον FTSE 25. Την περασμένη εβδομάδα η μετοχή της Motor Oil κατέγραψε άνοδο 7,70% έχοντας την καλύτερη απόδοση στη μεγάλη κεφαλαιοποίηση, ενώ μετά από διαδοχικά ιστορικά υψηλά και σημαντικά κέρδη, η διόρθωση 0,72% της Παρασκευής στα 27,40 ευρώ, κρίνεται ανεπαίσθητη.
Μάλιστα, με το ράλι της περασμένης εβδομάδας ξεπέρασε τα 3 δισ. ευρώ η κεφαλαιοποίησή της, για πρώτη φορά στα χρονικά των 23,5 ετών που βρίσκεται στο χρηματιστήριο, καθώς εισήχθη στις 6 Αυγούστου του 2001. Γενικώς, η κίνηση της μετοχής την περασμένη εβδομάδα δεν είναι καθόλου συνηθισμένη κίνηση για τα (συντηρητικά) δεδομένα της.
Στα ραντάρ θεσμικών διεθνών χαρτοφυλακίων
Η μετοχή της Motor Oil έχει παραδοσιακά μια από τις δύο – τρεις κορυφαίες μερισματικές αποδόσεις σε όλο το ελληνικό χρηματιστήριο μαζί με τον ΟΠΑΠ και τη Jumbo και ανέκαθεν ήταν πόλος έλξης για ισχυρά θεσμικά χαρτοφυλάκια του εξωτερικού. Ασφαλιστικά και συνταξιοδοτικά ταμεία και άλλα συντηρητικά επενδυτικά χαρτοφυλάκια του εξωτερικού, έχουν στο χαρτοφυλάκιό τους μετοχές του κορυφαίου διυλιστηρίου της Ευρώπης.
Θυμίζουμε πως πριν ακριβώς έναν χρόνο, το Φεβρουαρίου 2023, η Motor Oil εισήλθε στον MSCI Standard Greece, αναβαθμίζοντας το επενδυτικό προφίλ της διεθνώς, ενώ μετά την ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας από την Ελλάδα στο δεύτερο μισό του 2023, πλέον μεγαλώνει η γκάμα των χαρτοφυλακίων που μπορούν να ποντάρουν στη Motor Oil, όπως και σε άλλα ελληνικά assets.
Επιδόσεις και αποτελέσματα
Να σημειωθεί πως το 2022 η Motor Oil ήταν ο πιο κερδοφόρος όμιλος από το σύνολο των εμποροβιομηχανικών εταιρειών του Χρηματιστηρίου Αθηνών και θα μπορούσε άνετα να ξεπεράσει το 1 δισ. ευρώ στην τελική γραμμή αν δεν υπήρχαν σημαντικά έκτακτα στο τέταρτο τρίμηνο.
Όπως σημειώνει ο υπεύθυνος ανάλυσης της Beta Χρηματιστηριακή Μάνος Χατζηδάκης, «ο κλάδος της διύλισης δεν είναι ίσως ο πιο θελκτικός επενδυτικά λόγω των γνωστών θεμάτων που αφορούν τους ρύπους. Η προσπάθεια ωστόσο του ομίλου για τη μείωσης ή την εξισορρόπηση του ανθρακικού της αποτυπώματος έχει αρχίσει να αποδίδει αποτελέσματα καθώς φέτος τα λειτουργικά κέρδη από τις “καθαρές πηγές” αναμένεται να ξεπεράσουν τα 120 εκατ. ευρώ με στόχο να φθάσουν το 40% των λειτουργικών κερδών το 2030.
Για τον σκοπό αυτό προβλέπονται επενδύσεις άνω του 1,5 δισ. ευρώ οι οποίες με την παρούσα χρηματοοικονομική δομή (καθαρός δανεισμός 1,2 δισ. ευρώ) είναι εντός των δυνατοτήτων του ομίλου χωρίς να διαταραχθεί η συνθήκη επιβράβευσης των μετόχων (μερίσματα και αγορές ιδίων).
Η εταιρεία τρέχει στο εννεάμηνο με προσαρμοσμένα λειτουργικά κέρδη 1,14 δισ. ευρώ ξεπερνώντας με άνεση τον ετήσιο στόχο των μέσων εκτιμήσεων της αγοράς. Υπό κανονικές συνθήκες –όταν προκύψουν αυτές- η προσαρμοσμένη λειτουργική κερδοφορία θα διαμορφωθεί στο 1 δισ. ευρώ βάζοντας στην εικόνα και τις οικονομικές επιδόσεις των πρόσφατων αποκτημάτων.
Με αυτές τις κανονικές λειτουργικές επιδόσεις εξασφαλίζεται καθαρή κερδοφορία κοντά στο 500 εκατ. ευρώ και μέρισμα όχι μικρότερο από 1,2 ευρώ. Βέβαια, όταν έχει να κάνεις με τον Μίλωνα πρέπει να είσαι προσεκτικός: Ο πρωταθλητισμός δεν αρκείται στην κανονικότητα».
Αναβαθμίσεις και τιμές – στόχοι
Τον περασμένο Νοέμβριο (με τη μετοχή στα 22 ευρώ) η Pantelakis Securities ανέβασε την τιμή – στόχο στα 28 ευρώ, η Optima Bank έχει δώσει τιμή στόχο τα 31,30 ευρώ, ενώ η Πειραιώς Χρηματιστηριακή ανέβασε το στόχο στα 31,30 ευρώ συστήνοντας αγορά. Στις 10 Ιανουαρίου 2024, η Alpha Finance ανέβασε την τιμή – στόχο στα 32,38 από 25,56 ευρώ πριν, αναβαθμίζοντας και τις εκτιμήσεις της συνολικά, έπειτα από την πρόσφατη επικαιροποίηση του στρατηγικού πλάνου 2030 ύψους 4 δισ. ευρώ.
Τι επισημαίνουν οι αναλυτές της Alpha Finance
Η Alpha Finance αναβάθμισε τις εκτιμήσεις της για τη μετοχή έπειτα από την πρόσφατη επικαιροποίηση του στρατηγικού πλάνου 2030 της Motor Oil, ύψους 4 δισ. ευρώ, το οποίο οριοθετεί μια ολιστική προσέγγιση της πράσινης μετάβασης μέσω τεσσάρων διακριτών στρατηγικών πυλώνων, με στόχο να αναδείξει τον Όμιλο σε έναν Διαφοροποιημένο Ενεργειακό Ηγέτη στην ευρύτερη περιοχή.
Όπως τονίζουν οι αναλυτές της Alpha Finance, η Motor Oil αναμένεται να αυξήσει το χαρτοφυλάκιο των ΑΠΕ από τα 837ΜW σήμερα στα 1GW τα επόμενα δύο έτη, με τον στόχο των 2GW να βελτιστοποιεί την αναλογία του ενεργειακού του χαρτοφυλακίου και τη συνεισφορά του στη λειτουργική κερδοφορία να εκτιμάται ότι θα ανέλθει σε περισσότερα από 250 εκατ. μέχρι το 2030.
Παράλληλα, το δίκτυο ηλεκτροκίνησης (e-mobility) θα συνεχίσει να αναπτύσσεται υιοθετώντας νέες μορφές φόρτισης (ηλεκτ. ταχυφορτιστές, υδρόγονο κτλ.), με τα σημεία φόρτισης να αναμένεται να φτάσουν τα 4.000 μέχρι τα τέλη του 2030 από 1.021 σήμερα.