Μενού Ροή
Motor Oil: Με το “δεξί” ξεκίνησε το 2024 - Τα περιθώρια διύλισης και το “πράσινο” πλάνο

Σε άκρως ανταγωνιστική θέση, σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές εταιρείες του κλάδου διύλισης πετρελαίου βρίσκεται η Motor Oil καθώς οι υποδομές της, μετά την ολοκλήρωση σειράς επενδύσεων τα προηγούμενα χρόνια, είναι πλήρως εκσυγχρονισμένες και αποδοτικές. Έτσι, την ώρα που λόγω της πράσινης μετάβασης, πολλά διυλιστήρια στην Ευρώπη, αντιμετωπίζουν ζητήματα απόδοσης, βρίσκονται εκτός επενδυτικών πλάνων, η μονάδα της Motor Oil καταγράφει υψηλές επιδόσεις κεφαλαιοποιώντας τις επενδύσεις που έγιναν στο παρελθόν. Κι αυτό σε μια περίοδο, που ειδικά το ντίζελ κίνησης, ακριβώς, λόγω της αδυναμίας πολλών παλαιών διυλιστηρίων να εκσυγχρονιστούν και να δώσουν στην αγορά προϊόν, εκτιμάται, ότι θα ακολουθήσει μια ανοδική καμπύλη τιμών, μέχρι να “ατονήσει” η χρήση του λόγω των εξελίξεων με την ηλεκτροκίνηση ή τα εναλλακτικά καύσιμα.

Ωστόσο, εν όψει αυτής της νέας φάσης, με την απανθρακοποίηση των μεταφορών κτλ,  η Motor Oil, με βάση τη διοίκηση, ακολουθεί το ρητό, που λέει: ‘των φρονίμων τα παιδιά πριν πεινάσουν μαγειρεύουν”. Έτσι,  ετοιμάζεται αξιοποιώντας τα περιθώρια κερδοφορίας που αφήνει το διυλιστήριο σε “πράσινες” κινήσεις.

Χαρακτηριστική η αναφορά που έκανε ο αναπληρωτής CEO της Motor Oil κ. Πέτρος Τζαννετάκης στο περιθώριο της συνέλευσης της εταιρείας για την έγκριση εξαγοράς του υπόλοιπου 25% της Άνεμος. 

“Το 2024 ξεκίνησε με πολύ καλά περιθώρια διύλισης, κόντρα στις προβλέψεις. Δεν μπορούμε όμως να πούμε με βεβαιότητα κάτι για τη συνέχεια” ανέφερε καταγράφοντας την εικόνα του κλάδου διεθνώς. Όπως είπε επενδύσεις για νέα διυλιστήρια δεν γίνονται στην Ευρώπη, αλλά μόνο εκτός.

“Στην Ευρώπη δεν παίρνει κανείς το ρίσκο. Αντιθέτως κλείνουν ή πωλούνται μονάδες. Εμείς βρισκόμαστε σε πλεονεκτική θέση επειδή έχουμε τα προηγούμενα χρόνια ολοκληρώσει μεγάλες επενδύσεις εκσυγχρονισμού και ενίσχυσης της αποδοτικότητάς. Έτσι, θα είμαστε οι τελευταίοι που θα έχουμε πρόβλημα σχετικά με τη δραστηριότητά μας στα ορυκτά καύσιμα”σημείωσε ο κ. Τζαννετάκης και προσέθεσε ότι ο Όμιλος επενδύσει στην πράσινη μετάβαση.

“Τα κέρδη μας από τη διύλιση τα επενδύουμε τα τελευταία χρόνια σε πράσινες επενδύσεις. Το 2020 είχαμε εγκατεστημένη ισχύ 47MW, το 2021 ανεβήκαμε στα 79MW, το 2022 στα 772MW και το 2023 φτάσαμε στα 837ΜW. Από μηδενικά EBITDA το 2020, το 2023 τα EBITDA από τις ΑΠΕ που σε ποσοστό 93% είναι αιολικά πάρκα, θα κυμανθούν μεταξύ 115-120 εκατ. ευρώ”. 

Να σημειωθεί ότι η ανάπτυξη του πράσινου χαρτοφυλακίου (ΑΠΕ και αποθήκευση) έχει ορίζοντα τα 2GW. Η πορεία ανάπτυξης, μάλιστα, με βάση τη διοίκηση θα γίνει στη βάση αξιοποίησης των υπαρχόντων αδειών κι έργων, πλέον, και όχι μέσω άλλων εξαγορών. Στόχος τα επόμενα τέσσερα χρόνια η εγκατεστημένη ισχύ από ΑΠΕ να ανέλθει σε 1,2GW.  

Οι επενδύσεις

Συνολικά, με επενδύσεις ύψους 4 δισεκ. ευρώ, 2,5 δισεκ. εκ των οποίων σε ΑΠΕ, σε τρεις πυλώνες, προγραμματίζει μεχρι το 2030 ο Όμιλος της Motor Oil, βάζοντας “πλώρη” ώστε να γίνει σημείο αναφοράς στην ευρύτερη περιοχή στον κλάδο ενέργειας, τόσο στα συμβατικά, ή στα εναλλακτικά καύσιμα, όσο και στους κλάδους της πράσινης ενέργειας και της κυκλικής οικονομίας, όπου με μια σειρά εξαγορών εταιρειών διαχείρισης αποβλήτων και οργανική ανάπτυξη κτλ δηλώνει ενεργή παρουσία.  

 Οι επενδύσεις γίνονται με αιχμή πράσινη ενέργεια, την αναβάθμιση του διυλιστηρίου και την ανάπτυξη εναλλακτικών καυσίμων, την κυκλική οικονομία, αλλά και τον εμπλουτισμό των αλυσίδων λιανικής που ελέγχει (πρατήρια κτλ) με υποδομές για την ηλεκτροκίνηση αλλά και τα νέα καύσιμα.    

Στο μεταξύ ο όμιλος το διάστημα 2013-2022 έχει προχωρήσει σε επενδύσεις 2,5 δισ. ευρώ, δημιουργώντας ένα από τα πιο σύγχρονα διυλιστήρια στην περιοχή της ΝΑ Μεσογείου με εξαγωγές σε 70 χώρες.   

Η Γ.Σ.

Να σημειωθεί ότι η Γενική Συνέλευση ενέκρινε την εξαγορά του υπόλοιπου 25% της Άνεμος έναντι 123,5 εκατ. ευρώ και πλέον η MORE, o επενδυτικός βραχίονας του ομίλου στις ΑΠΕ, ελέγχει το 100% της Άνεμος

“Με τη σημερινή ολοκλήρωση της συμφωνίας, που αποτελεί το μεγαλύτερο project εξαγοράς για τον Όμιλο, η Motor Oil ενισχύει ακόμα περισσότερο το αποτύπωμά της στον τομέα των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) και ισχυροποιεί την ηγετική της θέση στο ενεργειακό τοπίο της χώρας. Η διεύρυνση του χαρτοφυλακίου έργων ΑΠΕ αποτελεί αναπόσπαστο πυλώνα του στρατηγικού σχεδιασμού για την ενεργειακή μετάβαση του Ομίλου Motor Oil με ορίζοντα το 2030”, τονίζει ο όμιλος στη σχετική ανακοίνωση και προσθέτει: “Η μεταβίβαση του συνόλου των μετοχών της ΑΝΕΜΟΣ RES θα αποφέρει σημαντικά οφέλη για την MORE, καθώς πλέον η MORE μπορεί να πραγματοποιήσει ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα λειτουργίας, ανάπτυξης και ενεργειακής διαχείρισης των έργων της και να επωφεληθεί από την πλήρη αυτονομία στην αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού της ΑΝΕΜΟΣ RES. Ειδικότερα, η ενοποίηση των οργανογραμμάτων των δυο εταιρειών θα οδηγήσει στην δημιουργία ενός ενιαίου οργανωτικού σχήματος ενώ η MORE θα διαθέτει απόλυτη κυριότητα στα έργα ΑΠΕ της ΑΝΕΜΟΣ RES τα οποία βρίσκονται στα τελευταία στάδια ανάπτυξης”.

Η MORE διαθέτει χαρτοφυλάκιο συνολικής εγκατεστημένης ισχύος 837 MW, το 94% του οποίου είναι μονάδες παραγωγής με βάση την αιολική ενέργεια. Επιπρόσθετα, διαχειρίζεται έργα σε διάφορα στάδια ανάπτυξης συνολικής ισχύος 2.2 GW. Το 2023, αδειοδοτήθηκαν περισσότερα από 450 MW νέα έργα με περιβαλλοντικές άδειες, ενώ λήφθηκαν τελικοί όροι σύνδεσης με το δίκτυο για 287 MW.

Το μέρισμα

Σε σχέση με τι μέρισμα του 2023 ο κ. Τζαννετάκης  τόνισε ότι είναι νωρίς ακόμη και ότι οι σχετικές αποφάσεις θα ληφθούν την άνοιξη. Πάντως,  η εταιρεία έχει μοιράσει προμέρισμα 0,40 ευρώ από τα κέρδη της χρήσης του 2023. Το ίδιο προμέρισμα είχε μοιράσει και για τα κέρδη του 2022, με την προσθήκη 1,2 ευρώ υπόλοιπου μερίσματος, συνολικά δηλαδή για τη χρήση του 2022 η εταιρεία είχε μοιράσει  1,6 ευρώ ανά μετοχή.  

Στο 9μηνο του 2023 ο όμιλος είχε έσοδα 9,97 δισ. ευρώ από 12,66 δισ. ευρώ το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2022 και καθαρά κέρδη 716,6 εκατ. ευρώ από 1,007 δισ. το 2022. 

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας