Αποτελώντας έναν από τους μεγαλύτερους επιχειρηματικούς ομίλους σε όλο τον κόσμο, με κύκλο εργασιών το 2023 91,6 δισ. ευρώ, 429.000 εργαζόμενους και ιστορία που «πατά» σε τρεις αιώνες, καθώς ιδρύθηκε στη Στουτγάρδη το 1886, o όμιλος Bosch πρωτοστατεί και στη νέα εποχή του ενεργειακού και τεχνολογικού μετασχηματισμού.
Όπως τονίστηκε στη χθεσινή συνέντευξη Τύπου στην Αθήνα για την παρουσίαση των ετήσιων αποτελεσμάτων της Bosch Hellas, στο επίκεντρο των δραστηριοτήτων της πλέον βρίσκονται οι ημιαγωγοί, το υδρογόνο και η ηλεκτροκίνηση. Άλλωστε, όπως ελέχθη από τον διευθύνοντα σύμβουλο της Bosch Hellas κ. Γιάννη Κάπρα, «είμαστε ο μεγαλύτερος προμηθευτής της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας», με ό,τι συνεπάγεται αυτό για τον καταλυτικό ρόλο που διαδραματίζει.
Σύμφωνα με τον κ. Κάπρα, οι δραστηριότητες του ομίλου χωρίζονται σε τέσσερις επιχειρηματικούς τομείς: Αυτοκίνηση, Βιομηχανική Τεχνολογία, Καταναλωτικών Αγαθών καθώς και Ενέργεια και Τεχνολογία Κτηρίων. Ως εταιρεία ηγέτης στον τομέα του Internet of Things, παρέχει καινοτόμες ολοκληρωμένες λύσεις για το έξυπνο σπίτι, το Industry 4.0 και την διασυνδεδεμένη αυτοκίνηση.
Η Bosch δημιουργεί την αυτοκίνηση του μέλλοντος που θα είναι περισσότερο βιώσιμη, ενώ χρησιμοποιεί την τεχνογνωσία της επάνω στους αισθητήρες, τα λογισμικά και τις υπηρεσίες καθώς και το δικό της IoT Cloud. Στρατηγικός της στόχος είναι όλα της τα προϊόντα και οι λύσεις είτε να ενσωματώνουν τεχνολογία AI είτε να έχουν αναπτυχθεί ή κατασκευαστεί με βάση την τεχνητή νοημοσύνη.
Στο επίκεντρο των δραστηριοτήτων της βρίσκονται οι ημιαγωγοί, και η αυτονομία που θα πρέπει να αποκτήσει η Ευρώπη από την Κίνα και τις άλλες αγορές.
Σε αυτό το πλαίσιο μάλιστα ο όμιλος δρομολογεί την δημιουργία του ενός εργοστασίου στη Δρέσδη το οποίο αναμένεται να λειτουργήσει σύντομα καθώς και μια συνεργασία TSMC για ένα δεύτερο εργοστάσιο παραγωγής ημιαγωγών στην Γερμανία. Στόχος από τις δύο αυτές κινήσεις είναι να καλύπτονται οι ανάγκες τόσο της ίδιας της Bosch όσο και των πελατών της ώστε να μην παρατηρηθούν στο μέλλον τα προβλήματα με τους ημιαγωγούς που παρατηρήθηκαν στην πανδημία.
Παράλληλα με την αυτονομία των ημιαγωγών η εταιρεία σχεδιάζει να επενδύσει και στην ιατρική τεχνολογία, έναν τομέα που είχε αξιοποιήσει την τεχνογνωσία της στο παρελθόν. Να θυμίσουμε ότι εν μέσω Covid η εταιρεία είχε παρουσιάσει ένα διαγνωστικό τεστ που ανίχνευε τον ιό μέσα σε λίγες μόλις ώρες. Πλέον φέρεται να ετοιμάζει κάτι αντίστοιχο για ταχύτερη ανίχνευση συγκεκριμένων ιών αλλά και ένα εργαλείο που θα διαπιστώνει την βαρύτητα της ασθένειας.
Κομβικός πυλώνας, ο οποίος ωστόσο υφίσταται μεγάλες αλλαγές είναι και αυτός της ηλεκτροκίνησης. Η εταιρεία δρομολογεί προς ώρας τριάντα έργα στα οποία εγκαινιάζονται νέες τεχνολογίες που αφορούν στην ηλεκτροκίνηση. Βέβαια όπως επεσήμανε ο κ. Κάπρας, το πώς θα εξελιχθεί η ηλεκτροκίνηση παραμένει μεγάλο ερώτημα αν συνυπολογίσει κανείς την επιβράδυνση στις πωλήσεις ηλεκτρονικών αυτοκινήτων.
Τόνισε ότι η διείσδυση της ηλεκτροκίνησης δεν έχει την ταχύτητα που ανέμεναν κάποιοι πριν λίγα χρόνια, η αγορά ωριμάζει αργά, ενώ η κίνηση προς ώρας παραμένει υβριδική για ΗΠΑ και Κίνα.
Υπό αυτό το πρίσμα η Bosch επενδύει στην τεχνολογία υδρογόνου, λανσάροντας ήδη τα πρώτα φορτηγά που λειτουργούν με αυτό το υλικό. Όπως τόνισε ο κ. Κάπρας, ο τομέας του υδρογόνου εκτιμάται ότι θα δημιουργήσει στην Bosch πωλήσεις ύψους 5 δισ. την επόμενη πενταετία, ενώ μέσα από την ηλεκτρόλυσή του μπορεί να φανεί χρήσιμο και στις βιομηχανίες, τα εργοστάσια δηλαδή και τις αντλίες θερμότητας, ένα προϊόν που κινείται ανοδικά τα τελευταία χρόνια.
«Πιστεύουμε στη μακροπρόθεσμη δυναμική της ελληνικής αγοράς. Διερευνούμε και δουλεύουμε ήδη εντατικά πάνω σε νέους στρατηγικούς τομείς ανάπτυξης όπως λύσεις λογισμικού και ψηφιακές υπηρεσίες. Απευθυνόμενοι στον βιομηχανικό κλάδο, παρέχουμε υποστηρικτικές υπηρεσίες για το σχεδιασμό και ανάπτυξη νέων προϊόντων καθώς και τεχνολογίες ψηφιακού μετασχηματισμού για τα εργοστάσια του μέλλοντος». Αυτά επισήμανε μεταξύ άλλων ο κ. Κάπρας.
Τα αποτελέσματα της εταιρείας στην Ελλάδα
Όπως σημείωσε ο κ. Κάπρας, οι ενοποιημένες πωλήσεις από τις αγορές της Ελλάδας, της Κύπρου, της Αλβανίας και της Μάλτας το 2023 σημείωσαν άνοδο 10,1% και διαμορφώθηκαν σε 75,6 εκατ. ευρώ με το περιθώριο κέρδους να αυξάνεται κατά 5,8%, χάρη κυρίως στην καλή πορεία του κλάδου του αυτοκινήτου και των καταναλωτικών αγαθών.
Ωστόσο η μεγαλύτερη ανάπτυξη προέκυψε από τον κλάδο της ενέργειας και της τεχνολογίας κτηρίων καθώς κι από τον κλάδο της αυτοκίνησης καθώς αναπτύχθηκαν με ρυθμό 9,5% με τις πωλήσεις τους να φτάνουν τα 12,2 εκατ. ευρώ και 50,2 εκατ. ευρώ αντίστοιχα. Τα κέρδη προ φόρων και τόκων (EBIT) ανήλθαν στα 4,4 εκατ. ευρώ το 2023 έναντι 2,9 εκατ. ευρώ το 2022, με το περιθώριο κερδών EBIT να διαμορφώνεται στο 5,8%.
Η άνοδος προέκυψε μάλιστα παρά την άνοδο των τιμών στην οποία προχώρησε η εταιρεία, στις αρχές του χρόνου με στόχο να εξισορροπήσει τα κόστη ενέργειας, παραγωγής και μεταφοράς. Για το 2024 η εταιρεία αναμένει άνοδο πωλήσεων κατά 5,5% σε ετήσια βάση, παρότι το πρώτο πεντάμηνο του έτους ο ρυθμός ανάπτυξης των πωλήσεων έφτασε το εντυπωσιακό 21,8% στο σύνολο των εταιρειών του ομίλου.
Συνολικά όλος ο όμιλος Bosch στην Ελλάδα, μαζί με τις θυγατρικές, έκλεισε το οικονομικό έτος 2023 με ενοποιημένες πωλήσεις 266,7 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας ανάπτυξη 8,5% παρά τις απαιτητικές συνθήκες της αγοράς και το ασταθές παγκόσμιο περιβάλλον.
Το ιστορικό
Η Bosch Ελλάδας λειτουργεί ως θυγατρική του ομίλου Bosch στην Ελλάδα από το 1992, αν και η… πρώτη παρουσία στη χώρα μας καταγράφεται ήδη από το μακρινό 1913. Σήμερα απασχολεί προσωπικό 49 ατόμων ενώ ο ομιλος Bosch στην Ελλάδα απασχολεί συνολικά 275 άτομα.
Οι δραστηριότητες του ομίλου διακρίνονται σε τέσσερις επιχειρηματικούς τομείς: Αυτοκίνησης, Βιομηχανικής Τεχνολογίας, Καταναλωτικών Αγαθών και Ενέργειας και Τεχνολογίας Κτηρίων. Τον όμιλο Bosch διεθνώς αποτελούν η Robert Bosch GmbH και οι περίπου 470 θυγατρικές επιχειρήσεις σε περισσότερες από 60 χώρες. Εάν συμπεριληφθούν οι αντιπροσωπείες και τα γραφεία πωλήσεων, το δίκτυο της Bosch έχει παρουσία σχεδόν σε όλες τις χώρες του κόσμου.
Η Bosch απασχολεί 90.000 ερευνητές σε 136 περιοχές του κόσμου από τους οποίους οι 48.000 είναι μηχανικοί λογισμικού. Η εταιρεία, όπως προαναφέρθηκε, ιδρύθηκε στη Στουτγάρδη το 1886 από τον Robert Bosch (1861–1942) ως «Εργαστήριο Μηχανικής Ακριβείας και Ηλεκτρολογίας». Η ειδική ιδιοκτησιακή δομή της Robert Bosch GmbH διασφαλίζει την επιχειρηματική ελευθερία του Ομίλου Bosch.
Αυτό παρέχει στην εταιρεία τη δυνατότητα να κάνει μακροπρόθεσμους σχεδιασμούς, καθώς και να αναλαμβάνει σημαντικές άμεσες επενδύσεις που διασφαλίζουν το μέλλον της.
Το 94% του μετοχικού κεφαλαίου της Robert Bosch GmbH ανήκει στην Robert Bosch Stiftung GmbH, ένα μη κερδοσκοπικό ίδρυμα. Το υπόλοιπο ποσοστό του μετοχικού κεφαλαίου ανήκει στην Οικογένεια Bosch και στην Robert Bosch GmbH. Την πλειοψηφία των δικαιωμάτων ψήφου κατέχει η Robert Bosch Industrietreuhand KG, η οποία εκτελεί και τις επιχειρηματικές λειτουργίες της επιχείρησης. Της έχει ανατεθεί το καθήκον της διασφάλισης της μακροπρόθεσμης ύπαρξης της εταιρείας και ειδικότερα της οικονομικής της ανεξαρτησίας – σκοπός που αποτυπώθηκε στη διαθήκη του ιδρυτή της εταιρείας, Robert Bosch.