Η περίπτωση του ιδιωτικοποιημένου μονοπωλίου του ΔΕΣΦΑ ήταν γνωστή για την πιο γρήγορη επιστροφή τιμήματος σε αγοραστές, στα τέλη της προηγούμενης δεκαετίας. Μετά την ενεργειακή κρίση, καταγράφει και ένα ακόμα ρεκόρ, καθώς βρήκε στην «συνταγή» για να αυξάνει την κερδοφορία της με εντυπωσιακούς ρυθμούς, την στιγμή που η κατανάλωση και η εμπορία του βασικού προϊόντος που διαχειρίζεται, το φυσικό αέριο, μειώνεται.
Ο Διαχειριστής του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου ανακοινώνοντας τα οικονομικά στοιχεία για την χρήση του 2023, εξέπληξε την αγορά. Τα έσοδα από 295,2 εκατ. ευρώ την περίοδο της κρίσης το 2022, των πολύ υψηλών τιμών του αερίου και του συνωστισμού πλοίων στην Ρεβυθούσα για να ξεφορτώσουν LNG ανέβηκαν το 2023 στα 573,1 εκατ. ευρώ!
Την ίδια περίοδο τα κέρδη επίσης αυξήθηκαν, για την ακρίβεια εκτινάχθηκαν στα 156,7 εκατ. ευρώ από 81,6 εκατ. ευρώ το 2022. Μιλάμε για κυριολεκτικά «ουρανοκατέβατα» κέρδη, την στιγμή που το 2023 η ζήτηση μειώθηκε κατά 21,56%, οι εξαγωγές μειώθηκαν επίσης κατά 43% και η εγχώρια κατανάλωση ήταν χαμηλότερη κατά 10%.
Η «συνταγή» της επιτυχίας της διοίκησης Γκάλι, περιγράφεται στις οικονομικές καταστάσεις και αποδίδεται σε ένα μεγάλο βαθμό σε ενισχύσεις που της δόθηκαν λόγω της ενεργειακής και κρίσης, αλλά παρά το γεγονός ότι αυτή πέρασε, ο ΔΕΣΦΑ συνεχίζει να εισπράττει. Συγκεκριμένα οφείλεται:
1. Στην σημαντική αύξηση των Ρυθμιζόμενων Εσόδων κατά περισσότερο από 80 εκατ. ευρώ λόγω της εφαρμογής των πριμ δημοπράτησης που τιμολογήθηκαν το 2023 ως αποτέλεσμα της ενεργειακής κρίσης του 2022/2023, σε συνδυασμό με υψηλότερες συνολικές δεσμεύσεις δυναμικότητας και αυξημένες τιμές σε σύγκριση με το 2022,
2. Στην υλοποίηση του Σχεδίου Προληπτικής Δράσης του 2022 από τη Δραστηριότητα Ασφάλειας Εφοδιασμού με τα έκτακτα μέτρα για τον χειμώνα 2022-2023, όπως η αποθήκευση σε υπόγειες εγκαταστάσεις των γειτονικών χωρών και η ναύλωση της πλωτής μονάδας αποθήκευσης, καθώς και
3 Στις συνολικές επιπτώσεις του 2023 από τη μετακύλιση του ενεργειακού κόστους (που εφαρμόστηκε πλήρως από την 1η Ιουλίου 2022 και μετέπειτα) και το υψηλότερο κόστος του Αερίου Εξισορρόπησης (τιμές και ποσότητες). Αντίστοιχη αύξηση είχε και το κόστος πωλήσεων (στα 371 εκατ. έναντι μόλις 192,67, δηλαδή 178,4 εκατ. ευρώ
Το ακόμα πιο εντυπωσιακό είναι ότι οι υποχρεώσεις συνέχισαν να αυξάνουν, φτάνουν συνολικά τα 877,82 εκατ. ευρώ (έναντι 729,56 εκατ. ευρώ) εκ των οποίων οι δανειακές διαμορφώνονται στα 410,7 (έναντι 244,47 εκατ.).
Μας κράτησε όρθιους αλλά με το αζημίωτο
Χωρίς να παραγνωρίζει το γεγονός ότι ο ΔΕΣΦΑ κράτησε όρθιο το σύστημα προμήθειας στην δύσκολη περίοδο της κρίσης, με την δημιουργία και δεύτερης μονάδας FSU στην Ρεβυθούσα, φαίνεται ωστόσο, ότι όλα αυτά έγιναν κυριολεκτικά με το αζημίωτο. Η μίσθωση της πλωτής μονάδας αποθήκευσης έληξε τον Ιούνιο του 2023, αυξάνοντας την δυναμικότητας της Ρεβυθούσας, αλλά βάζοντας και έσοδα στο ταμείο του ΔΕΣΦΑ. Για να γίνει αντιληπτό, τα έσοδα από το Τέλος Ασφάλειας Εφοδιασμού αυξήθηκαν στα 198,075 εκατ. ευρώ το 2023 από 16,874 εκατ. ευρώ το 2022.
Υπενθυμίζεται ότι το 2023 πραγματοποιήθηκε εκφόρτωση 41 φορτίων στον τερματικό σταθμό της Ρεβυθούσας. Ο αριθμός αυτός αντιστοιχεί σε μείωση 47% στον αριθμό φορτίων (78 συνολικά το 2022) και σε μείωση 27% σε ποσότητες ΥΦΑ σε σύγκριση με το 2022.
Ακόμη, οι φυσικές απολήψεις από τα σημεία εξόδου του Δικτύου Μεταφοράς μειώθηκαν κατά 13% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος (54 TWh το 2023 σε σύγκριση με 62TWh το 2022), κυρίως λόγω της χαμηλότερης ζήτησης από όλες τις κατηγορίες εγχώριων αποληπτών
Απαιτήσεις και μερίσματα
Οι εμπορικές και λοιπές απαιτήσεις αυξήθηκαν κατά 53,5 εκατ. ευρώ κυρίως λόγω αύξησης του τέλους ασφάλειας εφοδιασμού (κατά 34,57 εκατ.).
Όσον αφορά τα μερίσματα, η Γενική Συνέλευση στις 15.05.2023 αποφάσισε τη διανομή ποσού 80 εκατ. ευρώ!
Εξ αυτών, τα 74,33 εκατ. από κέρδη εις νέον μέχρι το 2021 και 5,66 εκατ. ευρώ από κέρδη του 2022.
Σχετικά με την εικόνα των υποδομών στα τέλη του 2023 , το Δίκτυο Μεταφοράς αποτελείται από:
- 1.466χλμ. κύριου αγωγού μεταφοράς φυσικού αερίου και τις διακλαδώσεις του.
- Τους Συνοριακούς Μετρητικούς Σταθμούς στο Σιδηρόκαστρο και τους Κήπους, καθώς και τον Μετρητικό/Ρυθμιστικό Σταθμό (Μ/Ρ) Νέας Μεσημβρίας για τη σύνδεση του ΕΣΜΦΑ με τον ΤΑΡ.
- Τον Σταθμό Συμπίεσης στη Νέα Μεσημβρία Θεσσαλονίκης.
- 55 Μετρητικούς/ Ρυθμιστικούς Σταθμούς Φυσικού Αερίου.
- Τα Κέντρα Ελέγχου και Κατανομής Φορτίου ΦΑ στο Πάτημα πλησίον της Αθήνας και στη Νέα Μεσημβρία πλησίον της Θεσσαλονίκης.
- Τα Κέντρα Λειτουργίας και Συντήρησης Σιδηροκάστρου, Βιστωνίδας (με τον δορυφορικό σταθμό στον μετρητικό συνοριακό σταθμό Κήπων), Νέας Μεσημβρίας (με τον δορυφορικό σταθμό στην Πτολεμαΐδα), Αμπελιών, Πατήματος και Σπαθοβουνίου, καθώς και το Κέντρο Λειτουργίας και Συντήρησης ΤΑΡ στους Κήπους.
- Το Σύστημα Απομακρυσμένου Ελέγχου και Επικοινωνιών που αποτελείται από καλώδια οπτικών ινών και άλλες ειδικές συσκευές.