Εντυπωσιακό είναι το ξεκίνημα του 2025 για το ελληνικό χρηματιστήριο, καθώς με συνοπτικές διαδικασίες οδηγήθηκε σε νέα υψηλά κοντά 14 ετών, πιάνοντας τα επίπεδα που είχε τον Απρίλιο του 2011, έχοντας ως πρωταγωνιστή τις τράπεζες, όμως σημαντική είναι η συνδρομή και μετοχών της πραγματικής οικονομίας και δη από τον τομέα της ενέργειας, των υποδομών και της βιομηχανίας.
Χθες ο Γενικός Δείκτης έκλεισε στις 1.506,61 μονάδες καταγράφοντας άνοδο 1,33%, καταγράφοντας τη μεγαλύτερη άνοδο από τις 2 Δεκεμβρίου 2024 (+2,21%) και μια από τις μεγαλύτερες των τελευταίων πολλών μηνών. Αυτό σημαίνει ότι το Χ.Α. «έσπασε» το φράγμα των υψηλών του περασμένου Μαΐου και πλέον επόμενο υψηλότερο κλείσιμο είχε γίνει πριν από 14 περίπου χρόνια, τον Απρίλιο του 2011 στις 1.531,04 μονάδες.
Ο τραπεζικός δείκτης έκλεισε με άνοδο 2,78% στις 1.351,56 μονάδες, επίπεδα που είχε να δει από τον Νοέμβριο του 2015, ήτοι περίπου εννέα χρόνια πίσω. Κύριο ποιοτικό στοιχείο της συνεδρίασης ήταν η εκτόξευση των συναλλαγών που ανήλθαν στα 168,02 εκατ. ευρώ, με τα 151,1 εκατ. ευρώ να διακινούνται στον Large Cap εκ των οποίων τα 97,4 εκατ. ευρώ στις τράπεζες, ενώ στον Mid Cap έγιναν συναλλαγές αξίας 8,89 εκατ. ευρώ.
Βελτιωμένη η εικόνα στις μετοχές διυλιστηρίων
Μετά από αρκετούς μήνες μεγάλης ταλαιπωρίας, οι μετοχές των δύο μεγάλων διυλιστηρίων της χώρας Helleniq Energy και Motor Oil δείχνουν βελτιωμένη εικόνα, συνεχίζοντας την αφύπνιση που έδειξαν και κατά τη διάρκεια του Δεκεμβρίου, όπου αμφότερες έκλεισαν με άνοδο.
Θυμίζουμε πως ο τίτλος της Helleniq Energy είχε βελτιωμένη εικόνα το Δεκέμβριο καταγράφοντας άνοδο 11,3%, κάτι που βοήθησε στο να γυρίσει σε θετικό κλείσιμο το έτος (+3,8%), καθώς πρωτύτερα κατέγραφε απώλειες. Η μετοχή παραμένει δυσκίνητη και λίαν συντηρητική, χωρίς εξάρσεις, κινούμενη σε ένα πολύ στενό εύρος διακύμανσης εδώ και χρόνια, ενώ δεν είναι τυχαίο ότι είχε υστερήσει και το 2023 χάνοντας 4,08%.
Έβγαλε το 2024 στα 7,56 ευρώ, ενώ έως τις αρχές του περασμένου Ιούλη, είχε φτάσε έως το υψηλό των 8,32 ευρώ, όμως μετά την ανακοίνωση της έκτακτης εισφοράς στα κέρδη, έχασε το momentum, πέφτοντας ακόμη και στα 6,62 ευρώ στις 19 Νοεμβρίου, δηλαδή πριν από ενάμιση μήνα.
Εντός του 2025 η μετοχή ενισχύεται κατά 2,24% κλείνοντας χθες στα 7,73 ευρώ, επίπεδα που είχε να δει από τις αρχές Ιουλίου 2024, πριν ανακοινωθεί η απόφαση για έκτακτη εισφορά. Από τις αρχές Δεκεμβρίου η μετοχή ενισχύεται κοντά στο 14%.
Ο όμιλος πάει καλά επιχειρηματικά, έχει μπροστά του πολλά στοιχήματα που μπορούν να «ιντριγκάρουν» τη μετοχή, έχει στιβαρό επενδυτικό πρόγραμμα προς τις ΑΠΕ και κάποιοι αναλυτές σημειώνουν ότι ίσως το 2025 δύναται να ξεχωρίσει χρηματιστηριακά.
Μέσα στις τελευταίες εβδομάδες προχώρησε σε δύο σημαντικά και στρατηγικής σημασίας deals, όπως ήταν η απόκτηση του 100% της Elpedison για την οποία υπάρχουν μεγάλα σχέδια, ενώ προχώρησε και στην πώληση του 35% της ΔΕΠΑ Εμπορίας, ξεκαθαρίζοντας την κατάσταση και τακτοποιώντας δύο πολύ σημαντικές εκκρεμότητες, εξέλιξη που μόνο καλό θα φέρει στον όμιλο.
Για την Elpedison, στόχος είναι έως το 2026 να φτάσει σε ένα μερίδιο 10% της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας από 6% που κατέχει σήμερα, ενώ μέσα στους επόμενους λίγους μήνες, θα ανακοινωθεί και η νέα ονομασία της εταιρείας.
Η περίπτωση της Motor Oil
Βελτιωμένη είναι η εικόνα και της Motor Oil που μετά τα κέρδη 5,3% του Δεκεμβρίου, ενισχύεται σε ποσοστό 3,19% το 2025, κλείνοντας χθες στα 21,30 ευρώ, επίπεδα που είχε να δει από τις 27 Σεπτεμβρίου 2024, ενώ έχει δώσει και προσωρινό μέρισμα 0,30 ευρώ ανά μετοχή.
Δηλαδή η μετοχή έπιασε τα επίπεδα που βρισκόταν πριν ξεκινήσει η πυρκαγιά στο διυλιστήριο της Κορίνθου, ενώ είναι κοντά (πάντα αν συνυπολογιστεί και το προμέρισμα) να πιάσει τα επίπεδα που είχε όταν διαγράφηκε από το δείκτη MSCI Standard Greece στις αρχές Αυγούστου.
Σήμερα συνεδριάζει η ολομέλεια της Επιτροπής Ανταγωνισμού για να αποφασίσει για την τύχη της εξαγοράς της εταιρείας Ηλέκτωρ από την Motor Oil και εφόσον δοθεί πράσινο φως θα κλείσει η συναλλαγή για την αγορά του 94,44% της εταιρείας κυκλικής οικονομίας από το εισηγμένο διυλιστήριο έναντι 114,7 εκατ. ευρώ. Θα είναι μια ακόμη στρατηγική εξαγορά από τον όμιλο Motor Oil που την τελευταία τριετία έχει κάνει πολύ σημαντικά deals προς την πράσινη ανάπτυξη και την κυκλική οικονομία.
Χθες η εταιρεία ανακοίνωσε πως θα προβεί στην πώληση 250.000 μετοχών, που είχε αποκτήσει μέσω του προγράμματος αγοράς ιδίων μετοχών, με μέση τιμή κτήσης τα 13,52 ευρώ. Οι εν λόγω μετοχές αντιπροσωπεύουν ποσοστό 0,23% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας. Ως κατώτατη τιμή πώλησης ορίστηκε η τιμή των 20 ευρώ/μετοχή και ως χρονικό διάστημα της διάθεσης των μετοχών η περίοδος από τις 8 Ιανουαρίου 2025 μέχρι και τις 31 Ιανουαρίου 2025.
Τι έγινε το 2024
Η Motor Oil βρέθηκε στο μάλι του κυκλώνα το 2024, κάτι που επηρέασε και τη μετοχή που έβγαλε το έτος με πτώση 13,1%, παρά τη μικρή αφύπνιση του Δεκεμβρίου. Το 3ο τρίμηνο του 2024 ήταν το χειρότερο 3ο τρίμηνο των τελευταίων ετών, λόγω έκτακτων εξελίξεων και δεν θα επαναληφθούν, παρουσιάζοντας ζημιές, όμως το 9μηνο ήταν κερδοφόρο.
Το μπαράζ των αρνητικών εξελίξεων στο 3ο τρίμηνο ξεκίνησε στις 20 Ιουλίου με την ανακοίνωση από την κυβέρνηση της έκτασης εισφοράς στα κέρδη, ως συνεισφορά αλληλεγγύης, που για τον όμιλο ήταν 255,4 εκατ. ευρώ. Στις αρχές Αυγούστου ήρθε η διαγραφή από το δείκτη MSCI Standard Greece, ενώ στις 17 Σεπτεμβρίου ξέσπασε η φωτιά στο διυλιστήριο της Κορίνθου η οποία κατασβέστηκε την επομένη. Τέλος, στις 30 Σεπτεμβρίου η Επιτροπή Ανταγωνισμού ανακοίνωσε την επιβολή προστίμου 9,2 εκατ. ευρώ στον όμιλο, με το αιτιολογικό της παρεμπόδισης- δυσχέρανσης έρευνας κατά τη διεξαγωγή επιτόπιου ελέγχου στην ευρύτερη αγορά πετρελαιοειδών.
Η μετοχή της Motor Oil βρέθηκε στο ιστορικό υψηλό των 28,56 ευρώ στις 23 Μαΐου 2024, ενώ τον περασμένο Νοέμβριο έχασε ενδοσυνεδριακά και τα 19 ευρώ, που σημαίνει ότι υποχώρησε κοντά στο 34% από τα υψηλά της! Μέσα σε έξι μήνες δηλαδή, έχασε το 1/3 της αξίας της, πέφτοντας σε χαμηλό διετίας τότε.