Την ώρα που ανακοινώνονταν το μεγαλύτερο ενεργειακό deal στην ιστορία της ελληνικής επιχειρηματικότητας και ένα από τα δύο – τρία κορυφαία που έχουν γίνει από καταβολής ελληνικού χρηματιστηρίου, ήρθε η ανακοίνωση για το έκτακτο… χαράτσι στην κερδοφορία των διυλιστηρίων να χαλάσει την εικόνα της αγοράς την περασμένη Πέμπτη, οδηγώντας σε ουσιαστική αλλαγή κλίματος, δείκτες και μετοχές.
Αυτή η φορολόγηση των κερδών των διυλιστηρίων, εκτιμάται ότι θα φέρει στα κρατικά ταμεία περί τα 300 εκατ. ευρώ, τα οποία θα διατεθούν για τη στήριξη χαμηλοσυνταξιούχων.
Ασχέτως αν τα 300 εκατ. ευρώ – για τα μεγέθη των Motor Oil και HelleniQ Eneergy – δεν θα επιφέρουν σημαντικό πλήγμα, το μήνυμα που περνά στις αγορές η κίνηση της κυβέρνησης, δεν είναι καλό. Η αυθαίρετη «παρέμβαση» στην κερδοφορία εισηγμένων στη χρηματιστηριακή αγορά επιχειρήσεων για λόγους κοινωνικής πολιτικής επ’ ουδενί δεν συνάδει με μια φιλελεύθερη κυβέρνηση που (το 2019) εκλέχθηκε με ισχυρή φιλοεπενδυτική «ταμπέλα», με στόχο να καταστήσει την Ελλάδα την πιο εύκολα προσβάσιμη σε νέες επενδύσεις χώρα, όπως με ενθουσιασμό διατυμπάνιζε ο επί μια τετραετία υπουργός Ανάπτυξης Άδωνις Γεωργιάδης.
Οι ξένοι επενδυτές και η παρεμβατική κουλτούρα
Η κίνηση έρχεται λίγες ημέρες μετά τις ευρωεκλογές που είχαν τα γνωστά αποτελέσματα και προκάλεσαν τον εσπευσμένο ανασχηματισμό αλλά και την έξοδο κάποιων τεχνοκρατών (Θεοχάρης) από το κυβερνητικό σχήμα, ενώ το μήνυμα που περνά η κυβέρνηση δεν είναι καλό για την αγορά, τις επενδύσεις, την έλκυση ξένων κεφαλαίων, καθώς δείχνει στροφή στο λαϊκισμό.
Παράλληλα, τέτοιες αυθαίρετες πολιτικές, δείχνουν περιφρόνηση στο θεσμό του χρηματιστηρίου, ακυρώνουν αποφάσεις γενικών συνελεύσεων, μερισματικές πολιτικές, αποθαρρύνουν και αποτρέπουν τους διεθνείς επενδυτές να τοποθετηθούν σε μετοχές του Ελληνικού χρηματιστηρίου και γενικώς προάγουν μια παρεμβατική κουλτούρα άλλων εποχών. Θυμίζουμε πως πριν από ένα χρόνο, όταν είχε επιβληθεί για πρώτη φορά το μέτρο με την φορολόγηση των κερδών του 2022, η κυβέρνηση είχε δηλώσει ότι αυτό θα ήταν άπαξ, μια φορά. Τώρα, η αλλαγή πλεύσης, δίνει την εντύπωση πως η κυβέρνηση νιώθει ευάλωτη στις αιτιάσεις της αντιπολίτευσης, προσχωρώντας σε πολιτικές και ρέπουν προς το λαϊκισμό.
Η κίνηση των μετοχών των διυλιστηρίων
Στην πιο δύσκολη συνεδρίαση εδώ και πολύ καιρό βρέθηκαν οι μετοχές των δύο μεγάλων διυλιστηρίων της χώρας την περασμένη Πέμπτη, καθώς η ανακοίνωση για την «φορολόγηση» των υπερκερδών, ως εισφορά αλληλεγγύης, τις έστειλε στο καναβάτσο. Η Motor Oil έφτασε να υποχωρεί έως 4,53% ενώ έκλεισε με πτώση 3,36% στα 24,72 ευρώ. Η HelleniQ Energy έφτασε να χάνει έως 3,24%, κλείνοντας με πτώση 2,87%, ενώ έχασε τα 8 ευρώ για πρώτη φορά από τις 11 Μαρτίου.
Μάλιστα, στα 7,95 ευρώ είχε να κλείσει από τις 20 Φεβρουαρίου, που σημαίνει ότι κατήλθε σε χαμηλό 4μήνου. Οι πιέσεις συνεχίστηκαν και την Παρασκευή σε μικρότερο βαθμό. Ο τίτλος της Motor Oil φάνηκε πιο ευάλωτος καθώς την Παρασκευή υποχώρησε κατά 1,70%, ενώ η HelleniQ Energy έχασε μόλις 0,13%. Συνολικά το διήμερο η Motor Oil απώλεσε το 5% της αξίας της, κάτι που περιόρισε σημαντικά τα κέρδη του 2024 που πλέον είναι μόλις στο +2,27%, ενω η HelleniQ Energy έχασε το διήμερο 2,99%, με την απόδοση το 2024 να είναι στο +9,07%.
Συγκρίσεις Motor Oil και HelleniQ Energy
Φέτος δηλαδή η HelleniQ Energy έχει καλύτερη εικόνα από τη Motor Oil όμως τα προηγούμενα χρόνια είχε συμβεί το αντίστροφο. Πέρυσι, το 2023, η Motor Oil είχε άνοδο 8,79%, ενώ η μετοχή της HelleniQ Energy είχε υποχωρήσει κατά 4,08%. Αμφότερες είχαν υστερήσει έναντι όλης της αγοράς, καθώς θυμίζουμε πως πέρυσι ήταν μια εξαιρετική χρονιά για το Χ.Α., με το Γενικό Δείκτη να κερδίζει άνω του 39% και τον τραπεζικό άνω του 65%.
Το 2022, η μετοχή της Motor Oil είχε κυριαρχήσει με άνοδο κοντά στο 58,7%, αποτελώντας την κορυφαία μετοχή του Large Cap, ενώ η Helleniq Energy είχε ενισχυθεί κατά 22%. Το 2021 η απόδοση των δύο μετοχών ήταν σχεδόν ταυτόσημη, με την Motor Oil στο +16,53% και την Helleniq Energy στο +15,19%.
Έχει ενδιαφέρον ότι η κεφαλαιοποίηση των δύο ομίλων τείνει να συγκλίνει το τελευταίο διάστημα, με τη Motor Oil να αποτιμάται στα 2,69 δισ. ευρώ, ενώ η Helleniq Energy έχει χρηματιστηριακή αξία 2,42 δισ. ευρώ, δηλαδή μια διαφορά 270 εκατ. ευρώ, η μικρότερη των τελευταίων ετών.
Σε επίπεδο καθαρών αποτελεσμάτων, επίσης η Motor Oil παρουσιάζει πολύ καλύτερη εικόνα έναντι της πρώην Ελληνικά Πετρέλαια, καθώς διαθέτει καλύτερο, πιο σύγχρονο και πιο αποδοτικό διυλιστήριο. Στο πρώτο φετινό τρίμηνο, ο όμιλος Motor Oil είχε κύκλο εργασιών 2,979 δισ. ευρώ και καθαρά κέρδη 192,1 εκατ. ευρώ. Ο όμιλος HelleniQ Energy είχε μεγαλύτερο κύκλο εργασιών, καθώς έφτασε στα 3,280 δισ. ευρώ, ενώ η καθαρή κερδοφορία ήταν στα 179 εκατ. ευρώ.
Πέρυσι, στη χρήση του 2023 ο όμιλος HelleniQ Energy είχε καθαρή κερδοφορία 480,6 εκατ. ευρώ, ενώ η Motor Oil είχε καθαρά κέρδη 806,7 εκατ. ευρώ. Το 2022, ήταν η χρονιά που η Motor Oil έκανε ιστορικό ρεκόρ με κύκλο εργασιών πάνω από 16 δισ. ευρώ και καθαρά κέρδη 967,2 εκατ. ευρώ, με τον όμιλο HelleniQ Energy να παρουσιάζει καθαρή κερδοφορία 895 εκατ. ευρώ.
Η σύγκριση μαρτυρά την ποιότητα και την αποτελεσματικότητα της Motor Oil, που διατηρεί το πιο σύγχρονο διυλιστήριο στην Ευρώπη, ενώ διατηρεί μεγαλύτερη απόδοση κεφαλαίων αλλά και επενδεδυμένων κεφαλαίων, με χαμηλότερα λειτουργικά κόστη και με φθηνότερα κόστη χρήματος.
Οι αναλυτές και οι τιμές – στόχοι
Μέχρι στιγμής δεν έχουν υπάρξει «φρέσκες» εκθέσεις – αναλύσεις για τα δύο διυλιστήρια υπό το πρίσμα των νέων δεδομένων που φέρνει η έκτακτη φορολόγηση, όμως υπάρχουν κάποιες εκθέσεις που δημοσιεύτηκαν αμέσως μετά τις ανακοινώσεις αποτελεσμάτων χρήσης 2023. Για τη Motor Oil η μεγαλύτερη τιμή – στόχος που έχει δοθεί ιστορικά, είναι αυτή που διατύπωσε η Optima Bank τον περασμένο Μάρτιο που ανέβασε το στόχο στα 36,7 από 27,9 ευρώ πριν, διατηρώντας σύσταση αγοράς. Λίγο πρωτύτερα, η Alpha Finance είχε ανεβάζει την τιμή – στόχο στα 32,38 από 25,56 ευρώ..
Για την HelleniQ Energy τον περασμένο Φεβρουάριο η Optima Bank είχε ανεβάζει το στόχο 10,7 από 9,2 ευρώ διατηρώντας σύσταση αγοράς, ενώ η Euroxx Χρηματιστηριακή έχει θέσει τιμή – στόχο τα 9,20 ευρώ, με σύσταση «overweight»