Στα κορυφαία stories του 2025 τοποθετεί η UniCredit την αυτοκινητοβιομηχανία και συγκεκριμένα τα ηλεκτρικά οχήματα της Ευρώπης.
Ειδικότερα, όπως τονίζει, με ώθηση από τις μαζικές τεχνολογικές αλλαγές, όπως η στροφή προς τις πράσινες τεχνολογίες και η αυξανόμενη σημασία της συνδεσιμότητας, η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία υφίσταται αυτήν τη στιγμή τον πιο βαθύ μετασχηματισμό της από ποτέ. Οι παγκόσμιες πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων (EVs) είναι πιθανό να ξεπεράσουν φέτος τα 16 εκατομμύρια μονάδες, που αποτελεί και ιστορικό ρεκόρ. Οι Κινέζοι κατασκευαστές αυτοκινήτων έχουν το προβάδισμα πουλώντας σχεδόν 10 εκατομμύρια EV, τα οποία ισοδυναμούν με μερίδιο παγκόσμιας αγοράς περίπου 60%. Αντίθετα, οι παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες στην Ευρώπη έχουν χάσει έδαφος. Οι πωλήσεις τους φέτος εκτιμώνται σε περίπου 3,5 εκατομμύρια EVs, ένα μερίδιο παγκόσμιας αγοράς περίπου 20%.
Η UniCredit αναμένει ότι η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία θα… ανεβάσει ταχύτητα τα 2025-2026, δεδομένου ότι αντιμετωπίζει σημαντικές διαρθρωτικές προκλήσεις. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα για τις γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες. Μεταξύ αυτών των προκλήσεων είναι η ανάγκη μείωσης του κόστους παραγωγής - καθώς οι Κινέζοι κατασκευαστές επωφελούνται από το χαμηλότερο κόστος εργασίας, τις οικονομίες κλίμακας και τις κρατικές επιδοτήσεις-, η απομάκρυνση εν μέρει από την ακριβή κατηγορία premium και η προσφορά πιο οικονομικών μοντέλων EV, η κάλυψη της διαφοράς όσον αφορά το λογισμικό και τη συνδεσιμότητα, και η αντιμετώπιση της παγκόσμιας κυριαρχίας των Κινέζων παραγωγών μπαταριών.
Επιπλέον, η παγκόσμια στροφή προς την υιοθέτηση ηλεκτρικών οχημάτων είναι πιθανό να θέσει υπό πίεση τους προμηθευτές αυτοκινήτων στη Γερμανία και στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη, όπου οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν ειδικευτεί στην παραγωγή κινητήρων εσωτερικής καύσης (ICE). Ο οίκος σημειώνει ότι οι κινητήρες EV απαιτούν μόνο περίπου 20 εξαρτήματα, σε σύγκριση με τα περισσότερα από 2.000 εξαρτήματα που αποτελούν τα ICE.
Τέλος, οι υψηλότεροι δασμοί των ΗΠΑ, ειδικά στα αυτοκίνητα, δεδομένης της εστίασης του Τραμπ στα γερμανικά αυτοκίνητα, πιθανότατα θα μειώσουν τον θετικό αντίκτυπο που προέρχεται από τους χαμηλότερους ρυθμούς πληθωρισμού και τις πρόσθετες μειώσεις επιτοκίων από τις κεντρικές τράπεζες, τονίζει η UniCredit.
Ωστόσο, ο ιταλικός επενδυτικός οίκος πιστεύει ότι θα υπάρξουν επίσης ελπίδες και ευκαιρίες για την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία το 2025-2026.
Πρώτα απ 'όλα, ο αρνητικός αντίκτυπος των υψηλότερων δασμών στις ΗΠΑ θα μετριαστεί από το γεγονός ότι πολλοί Γερμανοί κατασκευαστές αυτοκινήτων βρίσκονται στις ΗΠΑ και μπορούν να παράγουν και να πουλήσουν τα προϊόντα τους απευθείας εκεί (θυγατρικές εταιρείες που ανήκουν στη Γερμανία στις ΗΠΑ αγοράζουν αυτοκίνητα και ανταλλακτικά αυτοκινήτων αξίας περίπου 150 δισ. ευρώ ετησίως σε σύγκριση με μόνο 34 δισ. ευρώ εξαγωγών από τη Γερμανία στις ΗΠΑ).
Επιπλέον, δεν πρέπει να υποτιμάται η ευελιξία της εταιρικής Γερμανίας, με την κοινωνική της σύμπραξη μεταξύ εργατικών συνδικάτων και εργοδοτικών ενώσεων. Τις τελευταίες δεκαετίες, εποχές κρίσης, όπως η περίοδος μετά την επανένωση της Γερμανίας τη δεκαετία του 1990 και η παγκόσμια χρηματοπιστωτική κρίση το 2008-2009, ξεπεράστηκαν κάνοντας συμβιβασμούς. Παραδείγματα είναι οι περικοπές στο εργατικό κόστος με αντάλλαγμα τις εγγυήσεις εργασίας και τη μείωση των ωρών εργασίας
Επίσης, στα θετικά, οι Γερμανοί παραγωγοί αυτοκινήτων προχώρησαν γρήγορα στον τομέα της τεχνολογίας ηλεκτρικής/υβριδικής πρόωσης και στο μεταξύ έχουν καταθέσει περισσότερα διπλώματα ευρεσιτεχνίας από τους ανταγωνιστές τους.
Επιπλέον, οι πρόσφατοι δασμοί της ΕΕ στις κινεζικές μάρκες είναι πιθανό να μειώσουν το χάσμα τιμών μεταξύ των κινεζικών EV και των Ευρωπαίων ανταγωνιστών τους, αν και υπάρχει ο κίνδυνος οι κινέζοι πολιτικοί να αντεπιτεθούν και να εμποδίσουν τις πωλήσεις αυτοκινήτων της ΕΕ στην Κίνα. Αν και η UniCredit δεν αναμένει καμία κλιμάκωση των δασμών μεταξύ ΕΕ και Κίνας, οι κινεζικές μάρκες είναι πιθανό να αυξήσουν την τοπική παραγωγή στην ΕΕ για τις ευρωπαϊκές αγορές για να αποφύγουν τους δασμούς εισαγωγής. Τα προστατευτικά εμπορικά μέτρα της ΕΕ μπορεί επίσης να υποστηρίξουν την nearshoring (τοπική) παραγωγή αυτοκινήτων, η οποία θα μπορούσε να είναι ιδιαίτερα σημαντική για τις οικονομίες της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης, καθώς στοχεύουν στην προσέλκυση άμεσων ξένων επενδύσεων μέσω χαμηλότερου κόστους εργασίας και εταιρικών φόρων.
Μάλιστα, πέραν του 2025-2026, η μακροπρόθεσμη προοπτική της UniCredit για τους ευρωπαίους κατασκευαστές αυτοκινήτων είναι εποικοδομητική. Ενώ οι κινεζικές μάρκες έχουν σήμερα ισχυρό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, αντιμετωπίζουν επίσης προβλήματα, όπως η σημαντική πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα στις εγκαταστάσεις παραγωγής. Οι συντονισμένες πολιτικές σε επίπεδο ΕΕ που υποστηρίζουν την αυτοματοποίηση στην εργασία και την ανάπτυξη υποδομών επαναφόρτισης μπορεί επίσης να συμβάλλουν στη μείωση των περιορισμών προσφοράς και ζήτησης.
Τέλος, ο τεχνολογικός αγώνας στην παγκόσμια αγορά αυτοκινήτων απέχει πολύ από το να έχει τελειώσει αλλά μόλις έχει ξεκινήσει, τονίζει ο οίκος. Κάποια νέα τεράστια τεχνολογική αλλαγή δεν έχει ακόμη έρθει και θα αυτή θα ορίσει τους νικητές και τους ηττημένους. Παραδείγματα είναι η ταχεία εξέλιξη της τεχνολογίας των μπαταριών και η βελτίωση της εμβέλειας, η πρόοδος στη συνδεσιμότητα, στο IoT (διαδίκτυο των πραγμάτων ή internet of things) και στην τεχνητή νοημοσύνη, η άνοδος των αυτόνομων οχημάτων και ακόμη μεγαλύτερες προσπάθειες για την επίτευξη βιωσιμότητας αυξάνοντας τη μακροζωία των ανταλλακτικών αυτοκινήτων.