Την προώθηση δικτύου 100.000 προσβάσιμων σημείων φόρτισης έως το 2030 προωθεί η κυβέρνηση, με βάση το νέο αναθεωρημένο σχέδιο ΕΣΕΚ, που κατατέθηκε χθες στην Κομισιόν και όπου καταγράφονται αναλυτικά τα βήματα για τις σχετικές υποδομές, που αφορούν την ηλεκτροκίνηση.
Όπως μάλιστα σημειώνεται, συνολικά η ταχύρρυθμη και ισόρροπη ανάπτυξη των υποδομών που αφορούν τη βιώσιμη κινητικότητα και τα νέα εναλλακτικά καύσιμα, όπως το υδρογόνο κτλ. αποτελεί προαπαιτούμενο για την επίτευξη των στόχων επίτευξης κλιματικής ουδετερότητας στις μεταφορές
Ειδικότερα, οι στόχοι που τίθενται για την ανάπτυξη δημοσίως προσβάσιμων υποδομών φόρτισης Η/Ο27 αφενός έχουν σκοπό την επίτευξη των εθνικών στόχων για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης στις οδικές μεταφορές και αφετέρου επιτρέπουν την πλήρωση των υποχρεώσεων που απορρέουν σε ευρωπαϊκό επίπεδο από τον νέο Κανονισμό για τις υποδομές εναλλακτικών καυσίμων – AFIR και αφορούν σε κάθε κράτος-μέλος της ΕΕ ξεχωριστά.
Κατά τον κανονισμό αυτό, στη χώρα θα πρέπει να βρίσκονται εγκατεστημένοι, σε ετήσια βάση, δημοσίως προσβάσιμοι σταθμοί φόρτισης συνολικής ισχύος εξόδου που θα αντιστοιχεί σε τουλάχιστον 1,3 kW για κάθε κυκλοφορούν αμιγώς ηλεκτρικό όχημα (επιβατικό ή βαν) και σε 0,8 kW για κάθε κυκλοφορούν plug-in υβριδικό όχημα.
Να σημειωθεί ότι η εκτίμηση για συνολικά εγκατεστημένη ισχύ εξόδου σε δημοσίως προσβάσιμες υποδομές φόρτισης που θα ξεπερνά τα 550MW έως το 2030. Στο μεσοδιάστημα, με βάση τη σχετική τεκμηρίωση, θα χρειαστούν έως και 13.000 δημοσίως προσβάσιμα σημεία φόρτισης έως το 2025, με τον αριθμό αυτό να αυξάνεται σημαντικά για το 2030 (εκτίμηση για 40.000 – 100.000 σημεία φόρτισης).
Υπενθυμίζεται ότι με βάση και το ΥΠΕΝ:
➢ Το 20% των ΙΧ οχημάτων αναμένεται να είναι μηδενικών ή χαμηλών ρύπων έως το 2027.
➢ Προβλέπεται η άμεση λειτουργία 8.900 δημόσια προσβάσιμων φορτιστών σε κοινόχρηστους χώρους αστικών κέντρων.
Ειδικότερα, σύμφωνα με ρύθμιση που πέρασε από τη Βουλή, οι δήμοι οφείλουν να προχωρήσουν τις διαδικασίες έως την 31η Δεκεμβρίου 2023, κάτι που όμως σε πολλές περιπτώσεις δύσκολα θα επιτευχθεί.
Μάλιστα, σε περίπτωση διενέργειας ανοιχτών διαγωνισμών παραχώρησης του δικαιώματος ανάπτυξης, διαχείρισης και λειτουργίας των δημοσίως προσβάσιμων σημείων επαναφόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων τίθεται υποχρεωτική για τους δήμους η χρησιμοποίηση συγκεκριμένων τευχών, τα οποία θα εκπονηθούν από το Αυτοτελές Τμήμα Ηλεκτροκίνησης του ΥΠΕΝ και θα εγκριθούν με κοινή υπουργική απόφαση, έτσι ώστε να μην υπάρξουν διαφοροποιήσεις από δήμο σε δήμο. Πάντως, η ρύθμιση αφήνει και ένα… παράθυρο ανοιχτό καθώς προβλέπει ότι η προθεσμία έναρξης των διαγωνισμών θα μπορεί να παρατείνεται με κοινή απόφαση των υπουργών Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Εσωτερικών.
Στόχος είναι η προμήθεια και εγκατάσταση περίπου 11.000 δημοσίως προσβάσιμων σημείων φόρτισης σε στρατηγικά σημεία αστικών και περιαστικών περιοχών, μια επένδυση που θα ξεπεράσει συνολικά τα 500 εκατ. ευρώ. Τα σημεία είχαν χωροθετηθεί από τα 328 Σχέδια Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων (ΣΦΗΟ) τα οποία είχαν εκπονήσει οι δήμοι. «Φορτίζω παντού» Παράλληλα, αναμένεται η πρόσκληση του προγράμματος «Φορτίζω παντού», προϋπολογισμού 120 εκατ. ευρώ, το οποίο αποτελεί και ορόσημο του Ταμείο Ανάκαμψης για το πρώτο τρίμηνο του 2023, προκειμένου να ενισχυθούν ιδιωτικοί φορείς (όπως είναι σούπερ μάρκετ, πρατήρια καυσίμων, εμπορικά κέντρα κ.ά.) για την εγκατάσταση περίπου 8.000 δημοσίως προσβάσιμων σημείων ταχείας και υπερταχείας φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων.
Σύγκριση τιμών
ΝΑ σημειωθεί ότι μια νέα πλατφόρμα, όπως η, ήδη, λειτουργούσα “energycost” αναμένεται άμεσα να προσθέσει στον “οπλισμό” του καταναλωτή η ΡΑΑΕΥ στο πλαίσιο της προσπάθειας που καταβάλλει για εμπέδωση όρους διαφάνειας στην αγορά, σε έναν τομέα που αναπτύσσεται ραγδαία, όπως αυτόν της ηλεκτροκίνησης.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η νέα πλατφόρμα θα “βγει” άμεσα. Άλλωστε, με την ανάπτυξη των ηλεκτρικών οχημάτων και των υποδομών ταχυφόρτισης να είναι ραγδαίες από την Αρχή κρίνεται αναγκαίο να δοθεί στον καταναλωτή η ευκαιρία για συγκρίσεις τιμών. Να σημειωθεί ότι η φόρτιση στο σπίτι είναι η πλέον οικονομική μια και χρεώνεται με το εκάστοτε τιμολόγιο που τρέχει για το κάθε νοικοκυριό, ενώ εάν υπάρχει φωτοβολταϊκό στέγης μπορεί να είναι και εντελώς δωρεάν και μάλιστα με “πράσινο” τρόπο. Υπάρχει ακόμη και η δωρεάν φόρτισης σε κάποια σημεία δήμων κτλ, ενώ στους ταχυφορτιστές εταιρειών οι χρεώσεις ποικίλουν με εκκίνηση από τα 45 λεπτά/KWh περίπου.
Σημειώμεται ότι η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας έχει αναπτύξει το energycost.gr - ένα εργαλείο μέσω του οποίου παρουσιάζονται σε συγκρίσιμη μορφή το σύνολο των τιμολογίων που προσφέρουν στην αγορά οι προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας. Επιπλέον η διαδικτυακή εφαρμογή συγκρίνει και τα οικιακά και εμπορικά τιμολόγια Τελικών Πελατών φυσικού αερίου.