Το λανσάρισμα όλο και περισσότερων ηλεκτρικών οχημάτων χαμηλού κόστους από την Κίνα, θα μπορούσε να ταράξει τα νερά της παγκόσμιας βιομηχανίας με τρόπους που δεν έχουμε ξαναδεί από τότε που βγήκαν δυναμικά στην παγκόσμια σκηνή οι Ιάπωνες κατά τη διάρκεια των πετρελαϊκών κρίσεων της δεκαετίας του 1970.
Αυτό επισημαίνει το AP αναφέροντας ως χαρακτηριστικό παράδειγμα το μικροσκοπικό, φθηνό ηλεκτρικό Seagull της κινεζικής BYD, που λανσαρίστηκε πέρσι, το οποίος πωλείται προς 12.000 δολάρια στην Κίνα και λιγότερο από 10.000 δολάρια μια έκδοση μικρότερης εμβέλειας.
Και, ενώ, για την ώρα οι δασμοί στα εισαγόμενα κινεζικά οχήματα πιθανότατα θα κρατήσουν το Seagull μακριά από τις ακτές της Αμερικής, πιθανότατα θα πωλούνταν για περισσότερα από 12.000 δολάρια εάν εισαχθεί.
«Κάθε εταιρεία αυτοκινήτων που δεν τους υπολογίζει ως ανταγωνιστές θα χαθεί όταν βγει στην αγορά της», δήλωσε στο AP ο Sam Fiorani, αντιπρόεδρος της AutoForecast Solutions.
Και για να γίνει πιο σαφής πρόσθεσε ότι το ερώτημα δεν είναι εάν θα διεισδύσει στην αμερικανική αγορά η κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία, αλλά το πότε.
Σοβαρή απειλή
Οι πολιτικοί και οι κατασκευαστές των ΗΠΑ βλέπουν ήδη τα κινεζικά EV ως σοβαρή απειλή.
Η κυβέρνηση Μπάιντεν αναμένεται να ανακοινώσει την Τρίτη δασμούς 100% στα ηλεκτρικά οχήματα που εισάγονται από την Κίνα, θεωρώντας τα απειλή για τις θέσεις εργασίας και την εθνική ασφάλεια των ΗΠΑ.
Η Alliance for American Manufacturing αναφέρει σε σχετικό έγγραφο ότι τα επιδοτούμενα από την κυβέρνηση κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα θα μπορούσαν να θέσουν υπό εξαφάνιση την αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία.
Νωρίτερα φέτος, ο CEΟ της Tesla, Ίλον Μασκ, είπε στους αναλυτές του κλάδου ότι τα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι τόσο καλά που χωρίς εμπορικούς φραγμούς, «θα κατεδαφίσουν λίγο πολύ τις περισσότερες άλλες εταιρείες αυτοκινήτων στον κόσμο».
Εκτός Κίνας, τα EV είναι συχνά ακριβά, με στόχο μια εξειδικευμένη αγορά υψηλότερου εισοδήματος. Ωστόσο, οι κινεζικές μάρκες που δεν είναι ακόμα παγκοσμίως γνωστές ονομασίες προσφέρουν προσιτές επιλογές που θα προσελκύσουν τις μάζες, καθώς οι ΗΠΑ, η Ευρώπη και πολλές άλλες κυβερνήσεις ενθαρρύνουν την απομάκρυνση από τα βενζινοκίνητα οχήματα για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής.
Ως γνώστης της αγοράς, ο Bill Russo, ιδρυτής της συμβουλευτικής εταιρείας Automobility στη Σαγκάη σχολίασε ότι οι δυτικές αγορές δεν «εκδημοκράτισαν» τα ηλεκτρικά οχήματα. Τα έκαναν να φαίνονται πως απευθύνονται σε λίγους και αυτό περιόρισε το μέγεθος της αγοράς. Η Κίνα, αντίθετα, έκανε αυτό που παρέλειψαν οι δυτικές αγορές και είναι αυτό που θα οδηγήσει τις κινεζικές εταιρείες στην επιτυχία όσο εξαπλώνονται παγκοσμίως.
Χρειάζονται «ριζικές αλλαγές»
Μέσα σε ένα τεράστιο γκαράζ σε μια βιομηχανική περιοχή δυτικά του Ντιτρόιτ, μια εταιρεία που ονομάζεται Caresoft Global διέλυσε και συναρμολόγησε από την αρχή ένα αστραφτερό πράσινο Seagull.
Ο πρόεδρος της εταιρείας Terry Woychowski, πρώην αρχιμηχανικός στα μεγάλα pickup trucks της General Motors, είπε ότι το αυτοκίνητο είναι μια «καθαρή έκκληση» για την αυτοκινητοβιομηχανία των ΗΠΑ, η οποία είναι χρόνια πίσω από την Κίνα στο σχεδιασμό ηλεκτρικών οχημάτων χαμηλού κόστους.
Παρατηρώντας το διαλυμένο αυτοκίνητο, ο Woychowski, ο οποίος δραστηριοποιείται στην αυτοκινητοβιομηχανία 45 χρόνια, αναρωτήθηκε, όπως είπε, εάν οι αυτοκινητοβιομηχανίες των ΗΠΑ μπορούν να προσαρμοστούν. «Τα πράγματα θα πρέπει να αλλάξουν με κάποιους ριζικούς τρόπους για να μπορέσουμε να ανταγωνιστούμε», συμπέρανε.
Δεν υπάρχει κανένα θαύμα που να εξηγεί πώς η BYD μπορεί να κατασκευάσει τον Seagull για τόσο λίγα χρήματα. Αντίθετα, ο Woychowski είπε ότι ολόκληρο το αυτοκίνητο, το οποίο μπορεί να διανύσει 252 μίλια (405 χιλιόμετρα) ανά φόρτιση, είναι «μια άσκηση αποτελεσματικότητας».
Το υψηλότερο κόστος εργασίας στις ΗΠΑ είναι μέρος της εξίσωσης. Η BYD μπορεί να μειώσει το κόστος λόγω της τεχνογνωσίας της στην κατασκευή μπαταριών — κυρίως για καταναλωτικά προϊόντα — που χρησιμοποιούν χημεία φωσφορικού σιδήρου λιθίου. Κοστίζουν λιγότερο, αλλά έχουν μικρότερη εμβέλεια από τις περισσότερες γνωστές μπαταρίες ιόντων λιθίου.
Οι Αμερικανοί εξακολουθούν να μαθαίνουν πώς να φτιάχνουν φθηνότερες μπαταρίες, είπε ο Woychowski. Η Ford κατασκευάζει ένα εργοστάσιο μπαταριών φωσφορικού σιδήρου λιθίου, χρησιμοποιώντας τεχνολογία από την κινεζική CATL.
Η BYD κατασκευάζει πολλά από τα δικά της εξαρτήματα, συμπεριλαμβανομένων ηλεκτροκινητήρων, ταμπλό, αμαξωμάτων, ακόμη και προβολέων. Έχει επίσης το πλεονέκτημα της τεράστιας κλίμακας – 3 εκατομμύρια οχήματα που πουλήθηκαν παγκοσμίως πέρυσι.
«Έχοντας όλα αυτά εσωτερικά και κάθετα ενσωματωμένα, χτίζεται το απίστευτο πλεονέκτημα που έχουν», είπε στο AP ο Woychowski.
Η BYD σχεδιάζει όλες τις πτυχές των οχημάτων της έχοντας κατά νου το κόστος και την αποδοτικότητα. Για παράδειγμα, το Seagull έχει μόνο έναν υαλοκαθαριστήρα, εξοικονομώντας βάρος, κόστος και εργασία για την εγκατάσταση.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες των ΗΠΑ δεν σχεδιάζουν συχνά οχήματα με αυτόν τον τρόπο και επιβαρύνονται με υπερβολικό κόστος μηχανικής, είπε ο Woychowski. Οι εύκαμπτοι σωλήνες, για παράδειγμα, πρέπει να πληρούν μακροχρόνιες απαιτήσεις σε κινητήρες εσωτερικής καύσης για αντοχή και ικανότητα μεταφοράς υγρού υπό υψηλή πίεση, πολλά από τα οποία δεν χρειάζονται για ηλεκτρικά οχήματα, εξήγησε.
Από την άλλη, σύμφωνα με τον έμπειρο μηχανικό, η BYD θα πρέπει να τροποποιήσει τα αυτοκίνητά της για να πληρούν τα πρότυπα ασφαλείας των ΗΠΑ, τα οποία είναι πιο αυστηρά από ό,τι στην Κίνα. Ο Woychowski λέει ότι η Caresoft δεν έχει κάνει δοκιμές πρόσκρουσης, αλλά εκτίμησε ότι αυτό θα πρόσθετε 2.000 δολάρια σε ένα τέτοιο αυτοκίνητο.
Η BYD κατασκευάζει ηλεκτρικά λεωφορεία στην Καλιφόρνια και εκπρόσωπός της είπε στο AP πέρυσι ότι ακόμη εξετάζει εάν θα πουλήσει αυτοκίνητα στις ΗΠΑ.
Οι δασμοί… σώζουν τις ΗΠΑ
Η εταιρεία δεν πουλά αυτοκίνητα στις ΗΠΑ, κυρίως λόγω των δασμών 27,5% στην τιμή πώλησης των κινεζικών οχημάτων όταν φτάνουν στα λιμάνια. Ο Ντόναλντ Τραμπ επέβαλε το μεγαλύτερο μέρος του δασμού, 25%, όταν ήταν πρόεδρος, και διατηρήθηκε σε ισχύ υπό τον Τζο Μπάιντεν.
Η κυβέρνηση Μπάιντεν έχει υποστηρίξει τη νομοθεσία και τις πολιτικές για την οικοδόμηση μιας βάσης παραγωγής ηλεκτρικών οχημάτων στις ΗΠΑ και δεν έχει αποκλείσει περαιτέρω δασμούς για να κρατήσει έξω τους Κινέζους. Η κυβέρνηση κάνει επίσης έρευνα για αυτοκίνητα που κατασκευάζονται στην Κίνα και μπορούν να συλλέξουν ευαίσθητες πληροφορίες.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Ford, Jim Farley, έχει δει τη δουλειά της Caresoft για το Seagull και παρατήρησε την ταχεία ανάπτυξη της BYD σε όλο τον κόσμο, ειδικά στην Ευρώπη.
Οι Κινέζοι κατασκευαστές, είπε ο Farley, δεν πούλησαν σχεδόν κανένα ηλεκτρικό όχημα στην Ευρώπη πριν από δύο χρόνια, αλλά τώρα κατέχουν το 10% της αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων. Είναι πιθανό να εξάγουν σε όλο τον κόσμο και πιθανώς να πουλήσουν στις ΗΠΑ.