Αυξήστε τις τιμές του άνθρακα τώρα γιατί μελλοντικά έρχεται σοκ στις αγορές, λένε Γερμανοί ερευνητές. Σύμφωνα με όσα υποστηρίζουν η έλλειψη δράσης για το κλίμα θα οδηγήσει τη μελλοντική τιμή άνθρακα της ΕΕ για το 2027 στα καύσιμα για αυτοκίνητα και στα σπίτια να εκτιναχθεί πάνω από 200 ευρώ ανά τόνο.
Στα τέλη Δεκεμβρίου 2022 η ΕΕ συμφώνησε να αναθεωρήσει την προσέγγισή της για την τιμολόγηση του άνθρακα. Από το 2027, οι εκπομπές ντίζελ, βενζίνης και θέρμανσης αποτελούν μέρος ενός αποκλειστικού συστήματος του ETS II. Η απαγόρευση των λέβητων καθυστερεί όπως και άλλες ανάλογες πολιτικές. Έτσι, η τιμή εκκίνησης του συστήματος μπορεί να είναι απειλητικά υψηλή.
«Σε περίπτωση που το ETS II διαδραματίσει κεντρικό ρόλο στην επίτευξη των κλιματικών στόχων όταν ξεκινήσει το 2027, οι υπάρχουσες αναλύσεις δείχνουν ότι αναμένονται τιμές άνω των 200 ευρώ ανά τόνο», λέει το επιστημονικό επιτελείο της Agora Energiewende με έδρα το Βερολίνο. Αν δεν αλλάξει τίποτα, οι τιμές στην αντλία θα εκτιναχθούν κατά 40 σεντς το λίτρο τα μεσάνυχτα της 31ης Δεκεμβρίου 2026. Πιο συγκεκριμένα, όλες οι εκπομπές CO2 από τις οδικές μεταφορές και τη θέρμανση θα πρέπει να αντιστοιχίζονται με ισοδύναμα πιστοποιητικά ETS που οργανώνονται από τους εμπόρους καυσίμων , η ποσότητα των πιστοποιητικών είναι περιορισμένη και βαίνει μειούμενη.
Οι νομοθέτες των Βρυξελλών επιμένουν ότι η τιμή θα περιοριστεί στα 45 ευρώ ανά τόνο CO2 έως το 2030. Από την πλευρά του ο Simon Müller, επικεφαλής γερμανικών επιχειρήσεων της Agora Energiewende, εξήγησε ότι παραμένει άγνωστο αν ανταποκρίνεται στις προσδοκίες. Αν και η αρχική αξιολόγηση που διεξήχθη από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή προέβλεπε τιμή 45 ευρώ, η Berlaymont «αναμένει ότι το πακέτο της ΕΕ για το κλίμα]θα εφαρμοστεί στην ώρα τους και όλες οι χώρες εκπληρώνουν τους κλιματικούς στόχους τους», πρόσθεσε.
Η Γερμανία είναι πιθανό να μην πετύχει τους κλιματικούς στόχους της για το 2030 με περισσότερους από 200 εκατομμύρια τόνους, ενώ αρκετοί ζωτικής σημασίας νόμοι υποβαθμίστηκαν σοβαρά από τους νομοθέτες της ΕΕ στις Βρυξέλλες. Η οδηγία για τα κτίρια επί του παρόντος καταργείται, ενώ η μεταρρύθμιση των ενεργειακών φόρων έχει κολλήσει εδώ και χρόνια. «Αν το συμπεριλάβουμε στη συνολική εικόνα, βλέπουμε ότι υπάρχει σημαντικός κίνδυνος υψηλότερων τιμών», λέει ο Müller, πράγμα που σήμαινε ότι υπήρχε ανάγκη για «πολιτική δράση».
300 ευρώ ο τόνος το 2030, ή ακόμα και «την επόμενη χρονιά», θα ήταν «υπερβολικά και θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε απώλεια αποδοχής για τη δράση για το κλίμα», δήλωσε εκπρόσωπος ενέργειας του γερμανικού συντηρητικού CDU. Οι πολιτικοί βρίσκονται μπροστά σε ένα τεντωμένο σχοινί. Το γαλλικό κίνημα των κίτρινων γιλέκων – που διαμαρτυρήθηκε για τους υψηλότερους φόρους στα καύσιμα – έδειξε στους πολιτικούς ότι οι πολίτες μπορούσαν, και θα έκαναν, να εκφράσουν τη δυσαρέσκειά τους για την κλιματική δράση με βάση τις τιμές. Το Βερολίνο αναστατώνεται από τη βίαιη αντίθεση στην προσπάθεια απαγόρευσης των θερμαντικών ορυκτών καυσίμων αντί να βασίζεται στις τιμές άνθρακα.
Οι ερευνητές προτείνουν την ενίσχυση της αποδοχής κάνοντας τη μετάβαση λιγότερο απότομη. Αυτό θα μπορούσε να επιτευχθεί με την ταχύτερη αύξηση της τρέχουσας τιμής του άνθρακα στη Γερμανία, ενώ παράλληλα θα αναδιανεμηθούν τα έσοδα στους πολίτες. Σήμερα, οι τομείς που καλύπτονται από το ETS II υπόκεινται σε ονομαστική τιμή άνθρακα 30 ευρώ ανά τόνο εκπομπών – από το 2025, η τιμή αυτή θα είναι τουλάχιστον 55 ευρώ. Μόλις ξεκινήσει το ETS II, η Γερμανία θα πρέπει να επωμιστεί μέρος του κόστους για τις φτωχότερες χώρες, συμβουλεύει το επιστημονικό επιτελείο. Αυτό θα μπορούσε να επιτευχθεί με τον καθορισμό μιας εγχώριας ελάχιστης τιμής 120 ευρώ μέσω του ενεργειακού φόρου για την κράτηση περισσότερων πιστοποιητικών για την υπόλοιπη Ευρώπη.