Μια εταιρεία βιοτεχνολογίας με έδρα τις ΗΠΑ χρησιμοποιεί βακτήρια που τρώνε άνθρακα για να μετατρέψει τις εκπομπές από χαλυβουργεία, διυλιστήρια και άλλες βαριά ρυπογόνες βιομηχανικές διεργασίες σε αιθανόλη και χημικά, συμβάλλοντας έτσι στη μείωση των εκπομπών άνθρακα και στην παραγωγή ανακυκλωμένων, βιώσιμων προϊόντων.
Η LanzaTech , η οποία λειτουργεί σε εμπορική κλίμακα από το 2018, όχι μόνο δεσμεύει τις εκπομπές άνθρακα από βιομηχανικές εγκαταστάσεις, αλλά τις μετατρέπει επίσης - χρησιμοποιώντας βακτήρια σε βιοαντιδραστήρες - σε καύσιμα και χημικά. Αυτά τα ανακυκλωμένα προϊόντα αντικαθιστούν άμεσα τον παρθένο ορυκτό άνθρακα σε καταναλωτικά αγαθά και βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα (SAF), λέει η εταιρεία.
Άνθρακας που ανακυκλώνεται σε καύσιμα ένδυσης και αεροπορίας
Η LanzaTech δίνει στον δεσμευμένο άνθρακα μια νέα ζωή ως SAF, υφαντικές ίνες, συσκευασίες ή ακόμα και οικιακά καθαριστικά.
«Η τεχνολογία ανακύκλωσης άνθρακα της LanzaTech είναι σαν να τοποθετεί εκ των υστέρων μια ζυθοποιία σε μια πηγή εκπομπών όπως χαλυβουργείο ή χώρο υγειονομικής ταφής, αλλά αντί να χρησιμοποιούνται σάκχαρα και μαγιά για την παρασκευή μπύρας, η ρύπανση μετατρέπεται από βακτήρια σε καύσιμα και χημικά», λέει η εταιρεία βιοτεχνολογίας.
"Μπορείτε να βρείτε διοξείδιο του άνθρακα σχεδόν από κάθε χαλυβουργείο και διυλιστήριο. Μπορείτε να το φτιάξετε ακόμη και από σκουπίδια", δήλωσε η διευθύνουσα σύμβουλος της LanzaTech, Jennifer Holmgren, στη Wall Street Journal .
Η εταιρεία έχει συνεργαστεί με μεγάλες αεροπορικές εταιρείες και παραγωγούς χάλυβα, καθώς και με εταιρείες γρήγορης μόδας, για να βοηθήσει στην παραγωγή SAF και ρούχων, ενώ ταυτόχρονα συλλαμβάνει τις εκπομπές άνθρακα από βιομηχανίες που δεν μπορούν να απανθρακωθούν, συμπεριλαμβανομένης της διύλισης και της χαλυβουργίας.
Πέρυσι, ο κολοσσός της χαλυβουργίας ArcelorMittal και η LanzaTech ξεκίνησαν την παραγωγή στην εμπορική ναυαρχίδα δέσμευσης και χρήσης άνθρακα της ArcelorMittal στη Γάνδη του Βελγίου. Η εγκατάσταση «Steelanol» αξίας 214 εκατομμυρίων δολαρίων (200 εκατομμυρίων ευρώ) είναι η πρώτη του είδους της για την ευρωπαϊκή βιομηχανία χάλυβα, αναπτύσσοντας τεχνολογία που αναπτύχθηκε από τη LanzaTech. Η εγκατάσταση, η οποία είδε την πρώτη βιομηχανική παραγωγή αιθανόλης τον Νοέμβριο, συλλαμβάνει απαέρια πλούσια σε άνθρακα από τη χαλυβουργία και τα μετατρέπει βιολογικά σε προηγμένη αιθανόλη μέσω της βιολογικής διαδικασίας της LanzaTech. Σε αντίθεση με την παραδοσιακή ζύμωση, η διαδικασία ζυμώνει αέρια αντί για σάκχαρα και χρησιμοποιεί έναν βιοκαταλύτη - ένα βακτήριο γνωστό από τη δεκαετία του 1990 - αντί για μαγιά.
Ένα βασικό πλεονέκτημα ενός βακτηρίου που τρώει άνθρακα και μετατρέπει τα αέρια άνθρακα σε αιθανόλη είναι ότι δεν ανταγωνίζεται πηγές τροφίμων όπως το καλαμπόκι ή τα ζαχαρότευτλα για την παραγωγή αιθανόλης. Επιπλέον, η αρχική πρώτη ύλη μπορεί να είναι οτιδήποτε με υψηλή συγκέντρωση διοξειδίου του άνθρακα και άλλα αέρια πλούσια σε άνθρακα, καθιστώντας την τεχνολογία κατάλληλη για τη δέσμευση του άνθρακα σε διυλιστήρια και χαλυβουργεία.
Πέρυσι, η H&M κυκλοφόρησε μια σειρά αθλητικών ειδών εν μέρει από τις δεσμευμένες εκπομπές μέσω της βιομετατροπής άνθρακα LanzaTech στα ίδια δομικά στοιχεία από τα οποία κατασκευάζεται ο συμβατικός πολυεστέρας.
Φέτος, η LanzaTech και ο συνεργάτης της Technip Energies επιλέχθηκαν από το Υπουργείο Ενέργειας των ΗΠΑ για να ξεκινήσουν διαπραγματεύσεις ανάθεσης έως και 200 εκατομμυρίων δολαρίων σε ένα έργο που στοχεύει στην παραγωγή βιώσιμου αιθυλενίου από δεσμευμένο διοξείδιο του άνθρακα.
Ωστόσο, η επιχείρηση με τον μεγαλύτερο αντίκτυπο της LanzaTech αναμένεται να είναι η LanzaJet, ένα spinoff στο οποίο η LanzaTech κατέχει το 25%, με τον ιδιοκτήτη της British Airways International Airlines Group (IAG) και τη Suncor Energy άλλους μεγάλους μετόχους. Η LanzaJet ιδρύθηκε το 2020 για να αναπτύξει το SAF μέσω της εμπορευματοποίησης της αποκλειστικής και κατοχυρωμένης με δίπλωμα ευρεσιτεχνίας τεχνολογίας Alcohol-to-Jet (ATJ).
Νωρίτερα φέτος, η LanzaTech ανακοίνωσε μια επένδυση 30 εκατομμυρίων δολαρίων από τη Southwest Airlines ως μέρος μιας συμφωνίας για την ανάπτυξη μιας μονάδας παραγωγής SAF.
Λίγο πριν από τη συμφωνία Southwest, η LanzaJet άνοιξε τη LanzaJet Freedom Pines Fuels στο Soperton της Τζόρτζια - την πρώτη μονάδα παραγωγής αιθανόλης σε SAF στον κόσμο. Το εργοστάσιο έχει δεσμευτεί για συμφωνίες απορρόφησης για όλα τα καύσιμα που παράγονται τα επόμενα 10 χρόνια.
Το SAF μπορεί να μειώσει τις εκπομπές CO2 στην αεροπορία έως και 80%, λέει η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών (IATA) .
Ωστόσο, η προσφορά SAF εξακολουθεί να είναι περιορισμένη, ακόμη και αν οι κυβερνήσεις υποστηρίζουν την έρευνα και την παραγωγή.
Οι όγκοι SAF από τα απόβλητα είναι περιορισμένοι, ενώ η ανανεώσιμη συνθετική κηροζίνη "απέχει σχετικά πολύ" από την εμπορευματοποίηση, με το κόστος να οφείλεται στις πηγές CO2 και πράσινου υδρογόνου. Αλλά το συνθετικό SAF είναι επίσης εξαιρετικά επεκτάσιμο και έχει πολύ ανώτερη ισορροπία άνθρακα από τα βιοκαύσιμα, δήλωσε ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (IEA) σε μια έκθεση που παρακολουθεί την πρόοδο στον τομέα των αερομεταφορών.
Η αεροπορική βιομηχανία θα ήταν έτοιμη να αγκαλιάσει το γεγονός ότι το SAF θα είναι πάντα πιο ακριβό από τα καύσιμα αεριωθουμένων με βάση το πετρέλαιο, δήλωσε πέρυσι ο Willie Walsh, Γενικός Διευθυντής της Διεθνούς Ένωσης Αερομεταφορών (IATA).
Η LanzaTech εξακολουθεί να δυσκολεύεται οικονομικά παρά το γεγονός ότι ήδη λειτουργεί αρκετές εμπορικές τοποθεσίες για να συλλάβει τις εκπομπές άνθρακα και να τις μετατρέψει σε χρήσιμα προϊόντα. Έχασε την καθοδήγηση εσόδων της για το 2023 και είδε την καθαρή ζημία να διευρύνεται πέρυσι, ενώ η μετοχή της στο NASDAQ έχει πέσει κατά 50% μέχρι στιγμής φέτος, καθώς οι επενδυτές έχουν δείξει χλιαρή όρεξη για τεχνολογίες καθαρής ενέργειας εν μέσω υψηλών επιτοκίων που πραγματοποιούν προγραμματισμένα έργα πιο ακριβό.
Τα υψηλά επιτόκια βλάπτουν την τεχνολογία χαμηλών εκπομπών άνθρακα
Τα έργα ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και οι αναδυόμενες τεχνολογίες χαμηλών εκπομπών άνθρακα είναι πιο εκτεθειμένα στο τρέχον περιβάλλον υψηλών επιτοκίων παγκοσμίως, το οποίο θα μπορούσε να επιβραδύνει τον ρυθμό μετάβασης στην καθαρή ενέργεια, προειδοποίησε η Wood Mackenzie σε έκθεσή τον περασμένο μήνα.
Οι παγκόσμιες νομισματικές πολιτικές πρόκειται να παραμείνουν πολύ υψηλότερες τις επόμενες δεκαετίες από την περίοδο σχεδόν μηδενικών επιτοκίων τις δύο δεκαετίες από το 2009 και το 2022, πρόσθεσε.
"Αυτό το αυξημένο κόστος κεφαλαίου έχει βαθιές επιπτώσεις για τις βιομηχανίες ενέργειας και φυσικών πόρων, ιδιαίτερα το κόστος και τον ρυθμό της μετάβασης σε τεχνολογίες χαμηλών εκπομπών άνθρακα", δήλωσε ο Peter Martin, Επικεφαλής Οικονομικών της Wood Mackenzie και κύριος συγγραφέας της έκθεσης.