Με το φυσικό αέριο στα ύψη στην Ευρώπη, τα επιχειρηματικά deal να δίνουν τον τόνο στην ελληνική οικονομία, τους χρηματιστηριακούς δείκτες παγκοσμίως να επιβιώνουν (προς το παρόν) των δασμών και την πολιτική αντιπαράθεση στην Ελλάδα να οξύνεται με επίκεντρο την τραγωδία των Τεμπών, το ημερολόγιο δείχνει ήδη 9 Φεβρουαρίου και το 2025 προμηνύει πολλές ακόμη ανατροπές. Ο σημερινής Unabomber παρακολουθεί στενά όσα συμβαίνουν και σας μεταφέρει όσα έμαθε από την ενεργειακή αγορά και όχι μόνο, την εβδομάδα που μας πέρασε.
- Το δύσκολο τρίμηνο για τις τιμές ρεύματος και το… Ιππικό με LNG
- Αγορά ενέργειας: Ένας αρραβώνας και πολλοί γάμοι…
- «Βλέπει» ΔΕΗ με μεγάλη δύναμη πυρός το CVC
- Ποιο χρώμα τιμολογίου επιλέγει η Αλεξάνδρα Σδούκου…
- … και ποιο αξιολογούν ως… χρυσό οι πάροχοι
- Τα νέα καύσιμα των πλοίων και τα αυξημένα έσοδα για το ΥΠΕΝ
- Το «μέλι» του υπουργείου Ενέργειας και οι μνηστήρες
- Η «σκούπα» του Θ. Σκυλακάκη και οι φήμες
- Κίνηση-ματ με μία (υπουργική) κίνηση
- Πέμπτος γενικός γραμματέας Βιομηχανίας σε 5,5 χρόνια
- Μια φωτογραφία, ένα «όχι» κι ένα στρατόπεδο
- Ενάμιση χρόνο για μια έγκριση για τα υπεράκτια αιολικά
- Οι Κύπριοι βλέπουν κοιτάσματα με την Αίγυπτο
- Ο Θανάσης Γκαβός στην επικοινωνία της Metlen στο Λονδίνο
Το δύσκολο τρίμηνο για τις τιμές ρεύματος και το… Ιππικό με LNG
Η εκτίναξη της τιμής του φυσικού αερίου στην Ευρώπη στα επίπεδα των 55 ευρώ τη μεγαβατώρα προμηνύει με τη σειρά της αύξηση στο κόστος παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας τουλάχιστον για ένα τρίμηνο, μέχρις ότου δηλαδή αρχίσει η παραγωγή στο μάξιμουμ των φωτοβολταϊκών, αν και φυσικά, όλα εξαρτώνται από τις καιρικές συνθήκες.
Σε κάθε περίπτωση, στην αγορά εκτιμούν ότι θα επαναληφθεί το γνώριμο από το πρόσφατο και απώτερο παρελθόν σκηνικό με τις επιδοτήσεις για να συγκρατηθεί η τιμή της κιλοβατώρας σε ανεκτά επίπεδα.
Με την τιμή του αερίου σε αυτά τα επίπεδα, ξαναγίνεται, πάντως, συμφέρουσα η μεταφορά στην ευρωπαϊκή ήπειρο LNG ακόμη και από την Αυστραλία, κάτι που έχει να συμβεί από το Νοέμβριο του 2022. Όπως μετέδωσε το Bloomberg, γαλλικό πλοίο θα μεταφέρει LNG από τη χώρα των καγκουρό στο ιστορικό λιμάνι της Δουνκέρκης.
Οι παλιοί θα θυμούνται την παλιά καλή εποχή των γουέστερν ότι την πιο κρίσιμη στιγμή της μάχης του Αμερικανικού στρατού με τους Ινδιάνους, εμφανιζόταν το Ιππικό και έκρινε το αποτέλεσμα. Κάτι αντίστοιχο συμβαίνει τώρα, με το… Ιππικό (πλοία LNG) να έρχονται στη Ευρώπη από τα πέρατα της γης.
Αγορά ενέργειας: Ένας αρραβώνας και πολλοί γάμοι…
Η αύξηση του κόστους παραγωγής επιδρά και στη λιανική αγορά ενέργειας, πιέζοντας τους «μικρούς» και δυσκολεύοντας τους μη καθετοποιημένους παρόχους.
Τα φώτα της δημοσιότητας είναι στραμμένα αυτές τα ημέρες στο… φλερτ της «Ήρων Ενεργειακή» του ομίλου της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και της «NRG» του ομίλου Motor Oil με τις πληροφορίες να συγκλίνουν ότι είναι κοντά σε… αρραβώνα με σκοπό το γάμο.
Κι αυτό δεν είναι παρά μόνο η αρχή στη λιανική αγορά ενέργειας όπου όλοι μιλούν με όλους, όπως αναφέρει χαρακτηριστικά έμπειρο στέλεχος της αγοράς, καθώς οι συγχωνεύσεις και οι εξαγορές θεωρούνται μονόδρομος στην κατεύθυνση να μείνουν στην αγορά 4-5 μεγάλες, πλήρως καθετοποιημένες εταιρείες.
Σε τροχιά deal δεν βρίσκονται, όμως, μόνοι οι «μικροί». Χαρακτηριστικό παράδειγμα η Protergia του ομίλου METLEN, η οποία έχει θέσει στόχο να αυξήσει το μερίδιό της στην αγορά στο 30% από το 17% περίπου που βρίσκεται σήμερα, στόχος που είναι σαφές ότι δεν θα επιτευχθεί μόνο μέσω της οργανικής ανάπτυξης.
«Βλέπει» ΔΕΗ με μεγάλη δύναμη πυρός το CVC
Την ίδια ώρα στην αγορά κυριαρχεί η είδηση της διαφαινόμενης εξαγοράς του 70% της Εθνικής Ασφαλιστικής που κατέχει το CVC Capital Partners από την τράπεζα Πειραιώς. Εφ’ όσον κλείσει η συμφωνία, θα είναι η τρίτη μεγάλη πώληση του αμερικανικού fund στην ελληνική αγορά το τελευταίο διάστημα μετά την διάθεση του 60% της Hellenic Healthcare Group, της μεγαλύτερης ιδιωτικης αλυσίδας νοσοκομείων στην Ελλάδα με κορωνίδα το «Υγεία», στην PureHealth Holdings, με έδρα στο Αμπου Ντάμπι και της βιομηχανίας τροφίμων «Μπάρμπα Στάθης» στην Ideal.
Έχοντας πλέον μεγάλη δύναμη (κεφαλαιακής) πυρός το CVC στρέφει πλέον το ενδιαφέρον του στη ΔΕΗ, στην οποία σχεδιάζει να αυξήσει το ποσοστό του πάνω από το 10%, αξιολογώντας ως εξαιρετικά ευοίωνες τις προοπτικές της όχι μόνο στην ελληνική αλλά ευρύτερα στην ευρωπαϊκή αγορά.
Το μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον για την ΔΕΗ και εμπιστοσύνη στο σχέδιο ανάπτυξης του Γιώργου Στάσση αποτυπώνεται και στο χρηματιστηριακό ταμπλώ όπου η μετοχή βρίσκεται σε ιστορικά υψηλά.
Ποιο χρώμα τιμολογίου επιλέγει η Αλεξάνδρα Σδούκου…
Με τις εξελίξεις στην αγορά ενέργειας να είναι πυκνές, στο καλύτερο timing δηλαδή, κάνει πρεμιέρα η σειρά podcasts που ξεκινά ο ΑΔΜΗΕ με τον -εύγλωττο- τίτλο «στην πρίζα».
Από τις πρώτες συνεντευξιαζόμενες μαθαίνω ότι είναι η Αλεξάνδρα Σδούκου, η οποία λέει πολλά και εξαιρετικά ενδιαφέροντα, απαντώντας στις ερωτήσεις του δημοσιογράφου Νίκου Φιλιππίδη.
Ανάμεσα σ’ αυτά μαθαίνω ότι είναι και το χρώμα του τιμολογίου που έχει επιλέξει η ίδια καθώς εκτός από υφυπουργός είναι και καταναλώτρια ηλεκτρικής ενέργειας. Δεν είμαι σίγουρος εάν αποκαλύπτει ή «φωτογραφίζει» και τον πάροχο αλλά αυτό θα έχουμε την ευκαιρία να το διαπιστώσουμε ακούγοντας το podcast.
… και ποιο αξιολογούν ως… χρυσό οι πάροχοι
Ποιο είναι, όμως, το χρώμα των τιμολογίων ρεύματος που προτιμούν οι πάροχοι; Όσον αφορά στα deals, το… χρυσαφί.
«Μα, υπάρχουν χρυσά τιμολόγια;», θα σκεφτεί κανείς. Στη γλώσσα της αγοράς ενέργειας αποκαλούνται έτσι τα οικιακά τιμολόγια (εξαιρουμένων των ΚΟΤ για τα οποία ισχύει ειδική ρύθμιση) καθώς αποδεδειγμένα έχουν εγγυημένα έσοδα για τους παρόχους αφού, φυσικά, ουδείς διανοείται να μείνει χωρίς ρεύμα στο σπίτι του.
Αντίθετα, στα εμπορικά/επιχειρηματικά τιμολόγια οι επισφάλειες είναι μεγαλύτερες αφού επιχειρήσεις κλείνουν και ανοίγουν, ενώ αναπτύσσουν μεγαλύτερη κινητικότητα στην αλλαγή παρόχου, χωρίς φυσικά να λείπουν και οι στρατηγικοί κακοπληρωτές.
Στα deals, λοιπόν, ο αριθμός των οικιακών τιμολογίων που έχει κάθε πάροχος θεωρείται ένα από τα πολυτιμότερα asset του.
Τα νέα καύσιμα των πλοίων και τα αυξημένα έσοδα για το ΥΠΕΝ
Πολύτιμο asset για το υπουργείο Ενέργειας και Περιβάλλοντος είναι το Ταμείο Απανθρακοποίησης, μέσω του οποίου θα υλοποιήσει σημαντικές πολιτικές. Από φέτος το Ταμείο ενισχύεται με επιπλέον 77 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση.
Πρόκειται για ποσό που θα προέλθει από τα νέα ναυτιλιακά καύσιμα τα οποία, βάσει της ευρωπαϊκής νομοθεσίας, θα είναι μειωμένης περιεκτικότητας σε θείο και, συνεπώς, ακριβότερα.
Αυτό, όμως, οδηγεί σε ισόποση αύξηση του κόστους για τις ναυτιλιακές εταιρείες, οι οποίες δεν έχουν άλλη επιλογή από το να το μετακυλήσουν στους επιβάτες με αποτέλεσμα τη μεσοσταθμική αύξηση των εισιτηρίων κατά 12%, εξέλιξη που, ευλόγως, ούτε να ακούν δεν θέλουν στην κυβέρνηση.
Γι’ αυτό και έχει συσταθεί επιτροπή με υπουργούς και υφυπουργούς από τα συναρμόδια υπουργεία (από το Ενέργειας μετέχει η Αλεξάνδρα Σδούκου) προκειμένου να βρεθεί λύση ώστε να στηριχθούν οι ακτοπλοϊκές εταιρείες για να απορροφήσουν την αύξηση. Για παράδειγμα, θα βοηθούσε εάν το δημόσιο κατέβαλε το ποσό των 22 εκατ. ευρώ, στο οποίο υπολογίζεται το ετήσιο κόστος των μειωμένων εισιτηρίων (ΑΜΕΑ, φοιτητές, πολύτεκνοι) και το οποίο δεν καταβάλλει συστηματικά.
Το «μέλι» του υπουργείου Ενέργειας και οι μνηστήρες
Προγράμματα «Εξοικονομώ», Ταμείο Απανθρακοποίησης, επιδοτήσεις δισεκατομμυρίων σε δεκάδες χιλιάδες καταναλωτές και επιχειρήσεις…
Τί άλλο μπορεί να ονειρευτεί ένας κυβερνητικός βουλευτής για να αυξήσει τις πιθανότητες (επαν)εκλογής του στις επόμενες (και δύσκολες, εφ’ όσον περιοριστούν οι έδρες για τη Νέα Δημοκρατία, με βάση τις δημοσκοπήσεις) εκλογές από το μπει στο κάδρο αυτών που μοιράζουν τα χρήματα;
Διόλου τυχαίο ότι το υπουργείο Ενέργειας και Περιβάλλοντος είναι το πρώτο για το οποίο εκδηλώνουν ενδιαφέρον οι «υπουργοποιήσιμοι» βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας βλέποντας μόνο τη μία πλευρά του φεγγαριού, δηλαδή την πολιτική ισχύ και την επικοινωνιακή εμβέλεια του υπουργείου, και παραβλέποντας τις υψηλές απαιτήσεις σε πολιτική εμπειρία και τεχνοκρατική επάρκεια που συνεπάγονται οι υπουργικές θέσεις.
Γι’ αυτό και οι μνηστήρες των υπουργικών θώκων της Μεσογείων τείνουν να ξεπεράσουν ακόμη και τον αριθμό των μνηστήρων της Πηνελόπης…
Η «σκούπα» του Θ. Σκυλακάκη και οι φήμες
Από την πλευρά του ο υπουργός Θόδωρος Σκυλακάκης πήρε «σκούπα» την περασμένη εβδομάδα σαρώνοντας τις φήμες που είχαν κυκλοφορήσει και αναπαράγονταν από συγκεκριμένα μέσα ενημέρωσης περί «της εκπεφρασμένης επιθυμίας του να παραιτηθεί».
Η αλήθεια είναι -ο Unabomber το έχει επισημάνει εδώ και καιρό- ότι ο υπουργός όχι μόνο δεν προτίθεται να παραιτηθεί, αλλά, τουναντίον, θεωρεί εξαιρετικά ενδιαφέρον το υπουργείο Ενέργειας και Περιβάλλοντος, το οποίο βρίσκεται στην πρώτη γραμμή των προτεραιοτήτων της κυβέρνησης και έχει «πολύ τραχανά απλωμένο»…
Φυσικά, ως, διαχρονικά, στενός συνεργάτης του Κυριάκου Μητσοτάκη ο Θ. Σκυλακάκης είναι προφανές ότι βρίσκεται στη διάθεση του πρωθυπουργού για όποια αποστολή του ανατεθεί, αλλά, πάντως, συζήτηση για αλλαγή υπουργού στο ΥΠΕΝ δεν έχει γίνει μέχρι τώρα μεταξύ των δυο τους.
Κίνηση-ματ με μία (υπουργική) κίνηση
Καθώς με βάση με το παλιό αξίωμα, ο ανασχηματισμός και η υποτίμηση δεν προαναγγέλλονται και με δεδομένο ότι οι αλλαγές στην κυβέρνηση έχουν προεξοφληθεί, ο μόνος τρόπος για να αιφνιδιάσει ο πρωθυπουργός είναι να προχωρήσει σε στοχευμένες κινήσεις τώρα και να αφήσει για αργότερα μεγάλης κλίμακας αλλαγές, έλεγε υπουργός επιχειρώντας να αποκωδικοποιήσει τον Κυριάκο Μητσοτάκη.
Ο ίδιος δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο να επανέλθει ο πρωθυπουργός στον αρχικό σχεδιασμό του για ανασχηματισμό καλοκαίρι/φθινόπωρο και να προχωρήσει τώρα σε κινήσεις που να εστιάζουν στις μεταφορές είτε συστήνοντας αυτόνομο υπουργείο Μεταφορών είτε θέση αναπληρωτή υπουργού Μεταφορών στο νυν υπουργείο Υποδομών
«Η διάσπαση ενός υπουργείου σε δύο δεν είναι απλή υπόθεση. Χρειάζονται μια σειρά από γραφειοκρατικές διαδικασίες, ενώ πρέπει να αντιμετωπισθούν μια σειρά πρακτικά ζητήματα, όπως η εξεύρεση κτιρίων, η εκπόνηση νέου οργανογράμματος, η σύσταση νέων διευθύνσεων, η κατανομή των υπαλλήλων σ’ αυτές. Με άλλα λόγια χρειάζεται χρόνος, που δεν έχει η κυβέρνηση, και χρήμα που μπορεί μεν να εξευρεθεί αλλά πολιτικά θα ήταν επωφελέστερο να διατεθεί σε άλλες δαπάνες», εξηγούσε συνιστώντας να μην προεξοφλείται ούτε η έξοδος του Χρ. Σταϊκούρα από το υπουργείο Υποδομών, έστω και χωρίς το Μεταφορών.
Πέμπτος γενικός γραμματέας Βιομηχανίας σε 5,5 χρόνια
Αλλαγές, πάντως, στην κυβέρνηση γίνονται, έστω κι αν δεν ανακοινώνονται επισήμως. Παρελθόν αποτελεί από τη γενική γραμματεία Βιομηχανίας η Βίκυ Λοϊζου και νέος γενικός είναι ο Λευτέρης Κρητικός, μέχρι πρότινος διευθύνων σύμβουλος στο Εθνικό Σύστημα Υποδομών Ποιότητας (οργανισμός εποπτευόμενος από το υπουργείο Ανάπτυξης) και άρτι εκλεγείς στο Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Αθηνών (ΕΒΕΑ).
Ο Ελ. Κρητικός είναι ο 5ος γενικός γραμματέας Βιομηχανίας στα 5,5 χρόνια κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας, δίνοντας λαβή σ’ αυτούς που λένε ότι ο αριθμός των γενικών γραμματέων είναι αντιστρόφως ανάλογος του αριθμού των νέων βιομηχανιών.
Μια φωτογραφία, ένα «όχι» κι ένα στρατόπεδο
Εάν, πάντως, οι βουλευτές του κυβερνώντος κόμματος έδιναν με την ίδια ζέση τη μάχη για νέες βιομηχανίες στον τόπο τους όπως την δίνουν για να παραμείνουν κρατικές υπηρεσίες, τότε Ελλάδα θα ήταν αναμφίβολα η ατμομηχανή της βιομηχανίας παγκοσμίως.
Προχθές Παρασκευή έτυχε μεγάλης προβολής το φωτογραφικό ενσταντανέ από την Βουλή στο οποίο εμφανίζεται ο πρωθυπουργός να λέει όχι με εμφατικό τρόπο στο βουλευτή Θεσπρωτίας, Προκόπη Γιόγιακα, με τον υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κωστή Χατζηδάκη να κοιτά εμβρόντητος.
Ο βουλευτής ζήτησε από τον Κυριάκο Μητσοτάκη, σύμφωνα με πληροφορίες, να μην προχωρήσει το υπουργείο Εθνικής Άμυνας στο κλείσιμο του στρατοπέδου στου Φιλιάτες, στα ελληνοαλβανικά σύνορα. Με το ίδιο αίτημα οργανώνεται συλλαλητήριο την προσεχή Παρασκευή έξω από το ΓΕΕΘΑ.
Ενάμιση χρόνο για μια έγκριση για τα υπεράκτια αιολικά
Μεγάλες αλήθειες ειπώθηκαν μεσοβδόμαδα για τα θαλάσσια αιολικά. «Εδώ και ενάμιση χρόνο δεν έχει ακόμα λάβει οριστική έγκριση το Εθνικό πρόγραμμα για Υπεράκτια Αιολικά Πάρκα, που είναι απαραίτητη για να προχωρήσει η χώρα στο επόμενο βήμα», είπε η Φλώρα Καραθανάση, Offshore Wind Programme Lead στην Ελληνική Διαχειριστική Εταιρεία Υδρογονανθράκων & Ενεργειακών Πόρων.
Εφόσον, πρόσθεσε, εγκριθεί το Εθνικό Πρόγραμμα θα ακολουθήσει δημόσιος διαγωνισμός για τεχνικές και περιβαλλοντικές μελέτες σε τοπικό επίπεδο, ενώ παράλληλα θα πρέπει να ξεκινήσουν οι εργασίες μέτρησης για τις οποίες θα δημιουργηθεί ειδικό όχημα, αλλά και η επικοινωνία των σχεδίων στις τοπικές κοινωνίες σε συνεργασία με το αρμόδιο Υπουργείο.
Στο πλαίσιο της ενημέρωσης των τοπικών κοινωνιών θα οργανωθούν ειδικές εκστρατείες και workshop ώστε να υπάρχει «διαφάνεια για το τι σχεδιάζουμε να κάνουμε», είπε η κυρία Καραθανάση. Αναφέρθηκε επίσης στην ανάγκη να αναπτυχθούν εθνικές αλυσίδες προμηθειών και δραστηριότητες από ελληνικές εταιρείες που θα μειώσουν το κόστος των έργων. Σαν πολλά μαζεύτηκαν και εμείς ακόμα αναμένουμε την πρώτη έγκριση..
Οι Κύπριοι βλέπουν κοιτάσματα με την Αίγυπτο
Μετά την συνάντηση για το καλώδιο Ελλάδας-Κύπρου, ο Ο Γιώργος Παπαναστασίου, Υπουργός Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας της Κύπρου μίλησε και αυτός στο Energy Summit και έβγαλε είδηση. Τόνισε ότι βρίσκεται σε εξέλιξη συζήτηση με την αιγυπτιακή κυβέρνηση για την αξιοποίηση των κοιτασμάτων αερίου της κυπριακής ΑΟΖ. Και αν θυμάμαι καλά, η ελληνική κυβέρνηση έβαλε το χεράκι της σε αυτή την εξέλιξη…
Ο Θανάσης Γκαβός στην επικοινωνία της Metlen στο Λονδίνο
Το είχαμε ακούσει, αλλά πλέον είναι επίσημο, καθώς οι ενισχύσεις του ομίλου Metlen συνεχίζονται σε όλα τα επίπεδα. Ο επί χρόνια ανταποκριτής του ομίλου ΣΚΑΙ στο Λονδίνο Θανάσης Γκαβός, ανέλαβε στην επικοινωνία της Metlen στο Ηνωμένο Βασίλειο. Προφανώς οι ανάγκες μεγαλώνουν με την ένταξη της εταιρίας του Βαγγέλη Μυτιληναίου στον δείκτη FTSE του Λονδίνου και από την πλευρά μας το μόνο που μπορούμε να πούμε γνωρίζοντας την ποιότητα, την εμπειρία και της γνώσης του Θανάση, ήταν ότι έκανε και σε αυτό το θέμα εξαιρετική επιλογή.