Το πραγματικό στοίχημα της ελληνικής οικονομίας την φετινή χρονιά, είναι αν θα πάει καλά ο ελληνικός τουρισμός. Ιδανικά καλύτερα από την ιστορικά υψηλή περυσινή χρονιά. Από αυτό εξαρτάται η μακροοικονομική ισορροπία, η εισπραξιμότητα των φόρων, η διατήρηση των υψηλών ρυθμών της περιφερειακής οικονομικής ανάπτυξης, μέχρι και η τραπεζική ευστάθεια, καθώς δεκάδες νέες τουριστικές επενδύσεις προστίθενται και φέτος στο ελληνικό προιόν. Είναι η βάση για να συζητάμε για μια πετυχημένη οικονομικά χρονιά. Και ειδικά φέτος την χρονιά της έντονης γεωπολιτικής αστάθειας, το διακύβευμα είναι ακόμα μεγαλύτερο.
Το πρώτο δείγμα, σηματωρός των μελλούμενων, βγαίνει αυτές τις μέρες κάθε χρόνο από την μεγαλύτερη τουριστική έκθεση στον κόσμο την ITB του Βερολίνου και είναι θετικό. Ειδικά φέτος με τα γνωστά προβλήματα της μειωμένης ζήτησης που εμφανίζει η γερμανική οικονομία, η σημασία της είναι ακόμα μεγαλύτερη.
Κόντρα σε αυτή την τάση τα μεγάλα γερμανικά τουριστικά γραφεία, αυτά που φέρνουν τον πολύ κόσμο στην χώρα μας, κινούνται με άνοδο από 12% έως 20% στις προκρατήσεις προ την χώρα μας, σε σχέση με πέρυσι. Μιλάμε για μια αύξηση που μπορεί να φέρει επιπλέον πάνω ένα εκατομμύριο Γερμανούς τουρίστες στην χώρα μας.
Ειδικά στην κατηγορία του μαζικού τουρισμού all inclusive από την Γερμανία, η Ελλάδα βρίσκεται στην τρίτη θέση από πλευράς απόλυτων μεγεθών - και πρώτη σε αναλογία με τον πληθυσμό μας – μετά την Ισπανία και την Τουρκία. Το ακόμα πιο εντυπωσιακό είναι ότι παρά την κρίση στην μεγαλύτερη οικονομία της ευρωζώνης, οι Γερμανοί πολίτες είναι αποφασισμένοι να ταξιδέψουν περισσότερο από ποτέ και να ξοδέψουν περισσότερα από ποτέ. Άρα δεν μιλάμε μόνο για αφίξεις, αλλά και αυξημένα κατά κεφαλήν έσοδα.
Σε όλα αυτά δεν υπάρχει τίποτα αυτονόητο. Στην δεκάδα των χωρών που μας ανταγωνίζονται, έχουν εισέλθει χώρες που παλαιότερα ήταν πολύ χαμηλά και βρίσκονται στον περίγυρό μας, όπως η Βουλγαρία και η χώρα νέος σταρ του ευρωπαϊκού τουρισμού και τιμώμενη χώρα στην έκθεση του Βερολίνου, η Αλβανία. Η αύξηση των αφίξεων Γερμανών ειδικά φέτος στην Αλβανία, κινείται σε επίπεδο προκρατήσεων με ποσοστό 36%, το μεγαλύτερο της περιοχής μας. Οι χώρες αυτές καλύπτουν μεγάλο κομμάτι από την γερμανική αγορά διακοπών χαμηλού κόστους. Δεν σημαίνει ωστόσο το υπόλοιπο κομμάτι που προτιμά εμάς και έχει μεγαλύτερες δυνατότητες να ξοδέψει, αυτές οι δυνατότητες είναι απεριόριστες. Το κομμάτι της τιμής, ειδικά στις περιπτώσεις υπέρογκων αυξήσεων, δείχνει να επηρεάζει τόσο τις προτιμήσεις των τουριστών όσο και την επιτυχία των προορισμών. Όποιοι δεν προσέξουν το συγκεκριμένο θέμα είναι βέβαιο ότι θα το πληρώσουν με απώλειες, όπως η Μύκονος και η Σαντορίνη πέρυσι. Όσοι αντίθετα, συνεχίζουν να προσφέρουν ένα βελτιωμένο ποιοτικά προιόν, σε λελογισμένα επίπεδα τιμών (ακόμα και αυξημένων) είναι βέβαιο ότι θα επιβραβευτούν. Το θέμα για μια ακόμα φορά είναι σε εμάς. Αν επικρατήσει δηλαδή η άποψη ότι θέλουμε να μας επισκεφτούν οι πελάτες-τουρίστες και του χρόνου ή η άλλη ευκαιριακή άποψη του να εισπράξουμε όσα μπορούμε φέτος και από του χρόνου βλέπουμε..