Σκόπια του Bojan Stojkovski
Στις αρχές του μήνα η Ρυθμιστική Επιτροπή Ενέργειας και Υδάτων της Βουλγαρίας (EWRC) εξέδωσε άδεια για τη μεταφορά φυσικού αερίου με όρους για την κατασκευή ενεργειακής εγκατάστασης για τον φορέα εκμετάλλευσης ICGB της νέας σύνδεσης φυσικού αερίου με την Ελλάδα.
Όπως διευκρίνισε η βουλγαρική ρυθμιστική αρχή ενέργειας, η άδεια έχει διάρκεια 35 ετών.
Καθορίζει τους όρους κατασκευής των ενεργειακών εγκαταστάσεων για τη σύνδεση αερίου IGB, καθώς και τους όρους κατασκευής και θέσης σε λειτουργία.
Εντός χρονοδιαγράμματος
Η διασύνδεση IGB υλοποιείται από την κοινοπραξία ICGB, που ιδρύθηκε από τη Bulgarian Energy Holding EAD και την IGI Poseidon, με τις δύο εταιρείες να κατέχουν το 50% των μετοχών.
Κατά τη διάρκεια συνάντησης στο EWRC τον περασμένο μήνα, η ICGB είπε ότι ενδέχεται να υπάρξει περαιτέρω καθυστέρηση στις εργασίες για την κατασκευή της σύνδεσης, λόγω της αδυναμίας ενός προμηθευτή να εκπληρώσει εγκαίρως τα παραγγελθέντα εξαρτήματα για τη διασύνδεση.
Ωστόσο, οι προσδοκίες είναι ότι η εταιρεία θα μπορέσει να τηρήσει την προβλεπόμενη προθεσμία της 1ης Ιουλίου 2022 για την εμπορική λειτουργία του αγωγού, ανέφεραν τοπικά μέσα ενημέρωσης στη Βουλγαρία.
Σημαντικό έργο για τη Βουλγαρία
Ο IGB είναι σημαντικό στοιχείο για το δίκτυο μεταφοράς φυσικού αερίου της Βουλγαρίας - μέσω αυτού η χώρα θα λάβει τους πλήρεις όγκους των συμφωνημένων ποσοτήτων φυσικού αερίου από το Αζερμπαϊτζάν.
Επί του παρόντος, η Βουλγαρία δέχεται μόνο το ένα τρίτο περίπου από αυτά μέσω της υπάρχουσας γραμμής Κουλάτα-Σιδηρόκαστρο.
Ο αγωγός διασύνδεσης φυσικού αερίου Ελλάδας - Βουλγαρίας (IGB), γνωστός και ως αγωγός Στάρα Ζαγόρα-Κομοτηνή, περιλαμβάνει περίπου 31 χιλιόμετρα αγωγού στην Ελλάδα και 151 χιλιόμετρα μέσω Βουλγαρίας.
Ο αγωγός
Ο αγωγός μήκους 182 χιλιομέτρων θα παραδίδει αέριο από το Αζερμπαϊτζάν μέσω της Ελλάδας στη Βουλγαρία και θα διατηρεί αρχική δυναμικότητα 3 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων ετησίως, με δυνατότητα επέκτασης της χωρητικότητάς του στα 5 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα ετησίως.
Ο αγωγός IGB προβλέπεται να κοστίσει περίπου 160 εκατομμύρια ευρώ, με 45 εκατομμύρια ευρώ να χρηματοδοτηθούν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Ενεργειακού Προγράμματος για Ανάκαμψη.
Ο αγωγός IGB βρίσκεται υπό ανάπτυξη από το 2009, μετά από Μνημόνιο Συνεννόησης (MoU) μεταξύ των κυβερνήσεων της Ελλάδας και της Βουλγαρίας για την κατασκευή μιας διασύνδεσης φυσικού αερίου που θα συνδέει τις δύο χώρες.
Η κατασκευή του αγωγού ξεκίνησε το 2018 και αναμενόταν να ολοκληρωθεί έως το 2020, με την προθεσμία αυτή να παρατείνεται μέχρι το 2022 ως τώρα.
Το επόμενο βήμα, πριν τεθεί σε λειτουργία η διασύνδεση, είναι η έκδοση πιστοποιητικού λειτουργίας. Το ICGB ετοιμάζεται να υποβάλει το αίτημα εντός του Νοεμβρίου.
Η κατασκευή του IGB πραγματοποιείται από κοινοπραξία δύο ελληνικών εταιρειών, τη Σωληνουργεία Κορίνθου και την ΑΒΑΞ Α.Ε.