Η προθεσμία για την υπογραφή του έργου Cebren έχει παρέλθει χωρίς η ελληνική κοινοπραξία ΔΕΗ-Αρχιρόδον να υπογράψει τη συμφωνία, καθιστώντας περισσότερο από πιθανό ότι ο 14ος διαγωνισμός για την κατασκευή αυτού του μεγάλου έργου θα αποτύχει και πάλι. Η υπουργός Περιβάλλοντος της Βόρειας Μακεδονίας Kaja Shukova έχει ήδη ζητήσει από ομάδα νομικών να εξετάσει τα έγγραφα του διαγωνισμού και να κάνει συστάσεις που αργότερα θα υποβληθούν στην κυβέρνηση της χώρας, ανέφεραν τοπικά μέσα ενημέρωσης.
Διαφορετικά, αν και είχε προβλεφθεί, δεν είχε προηγουμένως υπογραφεί συμφωνία με την ελληνική εταιρεία για τη σύσταση κοινού φορέα με τον παραγωγό ηλεκτρικής ενέργειας ESM (Σταθμοί Ηλεκτροπαραγωγής της Βόρειας Μακεδονίας) για επενδύσεις και για τη δημιουργία κοινής εταιρείας που θα υλοποιούσε το έργο.
Υπήρξαν έως τώρα 13 ανεπιτυχείς διαγωνισμοί για τον υδροηλεκτρικό σταθμό του Cebren τις τελευταίες δύο δεκαετίες και θεωρήθηκε ότι τελικά αυτή τη φορά το έργο, το οποίο είναι εξαιρετικής σημασίας για το ηλεκτροοικονομικό σύστημα της χώρας, θα ξεκινούσε επιτέλους υπό την ελληνική κοινοπραξία ΔΕΗ-Αρχιρόδον.
Το HPP Cebren είναι το μεγαλύτερο έργο παραγωγής ενέργειας και ηλεκτρικής ενέργειας στη χώρα, με επένδυση που εκτιμάται ότι αξίζει περίπου ένα δισεκατομμύριο ευρώ και προτεινόμενη εγκατεστημένη ισχύ τουλάχιστον 333 μεγαβάτ. Σύμφωνα με την τελευταία προσφορά, το προγραμματισμένο ύψος του φράγματος των 192 μέτρων υποτίθεται ότι ήταν ένα από τα υψηλότερα στον κόσμο.
Η βασική ιδέα για την υλοποίηση του Cebren ξεκίνησε το 1963 και η πρόθεση όλων των κυβερνήσεων μέχρι τώρα ήταν να το αναθέσουν σε ξένο εταίρο λόγω της εύκολης διαθεσιμότητας χρηματοδότησης, της πολυπλοκότητας του έργου και της απόκτησης νέων γνώσεων.
Σύμφωνα με τον διαγωνισμό, υποχρέωση του επενδυτή είναι να χρηματοδοτήσει πλήρως και να υλοποιήσει την κατασκευή των φραγμάτων Cebren και Orlov Kamen, ενώ ο ESM ως εταίρος με χρέος από την εκμετάλλευση θα συμμετάσχει στην κατασκευή οδού πρόσβασης, στην κατασκευή σύνδεσης δικτύου, στην απαλλοτρίωση γης και περιβαλλοντικής μελέτης, καθώς και στην επένδυση του ΥΗΣ Tikvesh στην κοινή εταιρεία. Οι κατασκευαστικές εργασίες έπρεπε να ξεκινήσουν μετά την ολοκλήρωση της μελέτης και την παροχή των απαραίτητων εγγράφων και η κατασκευή αναμενόταν να διαρκέσει επτά χρόνια, με παραχώρηση για περίοδο 60 ετών.