Μενού Ροή
Ακριβό το αέριο για τη Βόρεια Μακεδονία

Η στρατηγική και τα σχέδια μετάβασης στο φυσικό αέριο της Βόρειας Μακεδονίας υποτιμούν το κόστος και υπερεκτιμούν τις δυνατότητες μετάβασης. Το κόστος κατασκευής ολόκληρου του δικτύου φυσικού αερίου στη χώρα μπορεί να υπερβεί τα δισεκατομμύρια ευρώ και ταυτόχρονα, με υψηλό κόστος επένδυσης έρχεται υψηλό κόστος για τους τελικούς χρήστες, γεγονός που καθιστά τη σύνδεση με αυτήν την πηγή ενέργειας απαράδεκτα δαπανηρή, σύμφωνα με μελέτη που διεξήχθη από την τοπική περιβαλλοντική οργάνωση "Eco-awareness".

Σύμφωνα με τη μελέτη, η οποία έγινε μαζί με το Περιφερειακό Κέντρο Έρευνας Ενεργειακής Πολιτικής (RECK) από την Ουγγαρία, χρησιμοποιώντας τα ίδια κονδύλια μπορούν να υπάρξουν σημαντικά μέτρα για την ενεργειακή απόδοση και την παραγωγή ενέργειας σε κάθε νοικοκυριό της χώρας.

Η μελέτη δείχνει ότι οι τιμές του φυσικού αερίου έχουν γίνει πολύ ασταθείς τα τελευταία χρόνια και, ως εκ τούτου, το κόστος κατασκευής αγωγών φυσικού αερίου έχει αυξηθεί. Η RECK εκτίμησε επίσης ότι θα πρέπει να αναμένεται αύξηση τουλάχιστον 35% σε σύγκριση με τις εκτιμήσεις του σχεδίου μετάβασης σε φυσικό αέριο, οδηγώντας σε συνολικό κόστος κατασκευής 791 έως 1,086 δισεκατομμυρίων ευρώ για το δίκτυο αγωγών φυσικού αερίου, εξαιρουμένων των δαπανών χρήσης γης και πρόσθετων επενδύσεων σε συμπιεστές.

Επιπλέον, το κόστος των συνδέσεων, της χρήσης φυσικού αερίου και της αγοράς εξοπλισμού υπερβαίνει τις οικονομικές δυνατότητες ενός κυρίαρχου μέρους των νοικοκυριών, γεγονός που καθιστά την πιθανή μεταφορά αυτής της πηγής ενέργειας ασύμφορη και δύσκολη στην εφαρμογή.

Υποθέτοντας ότι οι χρήστες του συστήματος πληρώνουν για την ανάπτυξη και τη λειτουργία του δικτύου, η μελέτη εκτιμά ότι το τιμολόγιο δικτύου θα κυμανθεί από 12 έως 26,6 ευρώ / MWh, το οποίο είναι 100 έως 300% υψηλότερο από ό, τι τώρα. Αυτό δείχνει ότι, σύμφωνα με τους ισχύοντες κανονισμούς, το κόστος δικτύου υποτιμάται.

Η μοντελοποίηση εμπειρογνωμόνων από το RECK αποκάλυψε ότι εάν τα νοικοκυριά και άλλοι χρήστες έπρεπε να πληρώσουν το συνολικό κόστος επένδυσης στο δίκτυο, τα τιμολόγια δικτύου θα ήταν τόσο υψηλά που κανένα από τα νοικοκυριά δεν θα άλλαζε στο φυσικό αέριο.

Μέχρι στιγμής, μόνο περίπου 500 χρήστες είναι συνδεδεμένοι στο δίκτυο φυσικού αερίου

Τα σχέδια μετάβασης στο φυσικό αέριο της Βόρειας Μακεδονίας προϋποθέτουν υψηλά ποσοστά σύνδεσης φυσικού αερίου με τα νοικοκυριά. Για παράδειγμα, η μελέτη της EBRD για το 2020 υποθέτει ότι το 55 έως 100% των νοικοκυριών θα ενταχθούν ανάλογα με τον δήμο. Ωστόσο, αυτή η αξιολόγηση βασίζεται σε εμπειρίες από το εξωτερικό, ενώ στην πΓΔΜ μέχρι το 2022 λόγω της υψηλής τιμής, χρειάστηκαν περισσότερα από 12 χρόνια για να συνδεθούν μόνο 503 χρήστες απευθείας στο δίκτυο διανομής φυσικού αερίου στα Σκόπια, το Κουμάνοβο και τη Στρώμνιτσα.

Η RECK εξέτασε επίσης τι άλλο θα μπορούσε να γίνει με τα χρήματα που αναμένεται να δαπανηθούν για το δίκτυο αγωγών φυσικού αερίου. Διαπίστωσε ότι, με ένα σύστημα στο οποίο το κράτος καλύπτει το 90% του κόστους και αφήνει το 10% στα νοικοκυριά, το 49% των μονοκατοικιών θα μπορούσε να εφοδιαστεί με ηλιακές φωτοβολταϊκές εγκαταστάσεις και το 40% με αντλίες θερμότητας (αέρας-αέρα) ή το 15% θα μπορούσε να έχει θερμομόνωση του κτιρίου.

"Όταν πρόκειται για την επιδότηση ορισμένων μέτρων σε αυτόν τον τομέα, η επιλογή της ενεργοποίησης επιδοτήσεων από το κράτος για σύνδεση με το δίκτυο φυσικού αερίου θεωρείται αδικαιολόγητη, επειδή το δημόσιο χρήμα πρέπει να δαπανηθεί σε βιώσιμες και οικολογικές εναλλακτικές λύσεις, όχι σε ορυκτά καύσιμα που σύντομα κάποια στιγμή θα πρέπει να φύγουν", δήλωσε η Ana Colovic Lesoska,  εκτελεστικός διευθυντής της «Οικολογικής συνείδησης» και εμπνευστής της μελέτης.

Σύμφωνα με τον οργανισμό, με την ύπαρξη πραγματικών βιώσιμων επιλογών, είναι καιρός η Βόρεια Μακεδονία να επανεξετάσει την αναζήτησή της για ορυκτό αέριο και να αναθεωρήσει τα ενεργειακά της σχέδια για καλύτερη προσαρμογή για τις επόμενες δεκαετίες. Η υποστήριξη από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τις ευρωπαϊκές δημόσιες τράπεζες θα πρέπει να πάει προς την κατεύθυνση της μείωσης της χρήσης ορυκτών καυσίμων και όχι να τονώσει την αυξημένη χρήση τους εις βάρος των πολιτών, πρόσθεσε η «οικολογική συνείδηση».

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας